Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Asprötter och kvickrot, Att förbereda ett friland
          Ekeberg
          Inlägg 09-03-2020, 08:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          09-03-2020
          Medlem nr: 90 740



          Hej!
          Nu är det dags att förverkliga en trädgårdsdröm. På en platå bakom huset finns en kvarlämning av en stenmur som ringar in en plan liten äng. Intill ängen har en asp stått tills försåtet då vi beslutade att ta ner det.
          I år har trädet skjutit på ett enormt antal skott, som jag gissar kommer från de kvarlämnade rötterna i marken. Den marken råkar vara mitt framtida friland. Vad göra?
          Om jag använder jordfräs och spettar upp rötterna, så sprider jag väl all kvickrot som också växer där?
          Hur skulle ni förbereda marken på odling på bästa sätt?
          Mvh Frida
           
          Citera
          masa
          Inlägg 10-03-2020, 12:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Aspen är svår att få död på. Det första man bör göra är att ringbarka trädet noggrant innan man fäller det. Det tar i regel ett par år innan trädet dör och man kan avverka, ibland längre med stora aspar. Sedan lär det fungera bra om man sprutar Roundup på stubben direkt efter fällningen.

          Att man sprider kvickrot när man kör med jordfräs, är nog det lilla problemet i det här fallet
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-03-2020, 14:09
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Har du kvickrot så vet jag inte om det är så lämpligt att odla där utan att först bekämpa den och där är det nog Roundup som gäller. Det kanske även funkar på aspen, dvs låt skotten växa upp sen se till att spruta på bladen. Det kan även gå med jordfräs för aspen har ett ytligt rotsystem.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 11-03-2020, 01:26
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Om jag förstod dig rätt, så hade du redan avverkat aspen och följdaktligen så har skotten börjat växa från stubben. Men stubben skall du väl inte ha kvar utan då får du försöka gräva upp och få upp stubben på något sätt, maskinellt är ju effektivast annars blir det att hugga av rötter och bryta upp den. Sen gäller det att få bort så mycket rötter som möjligt, vilket kräver en hel del grävarbete. Du slipper ju inte arbetet med att få bort stubben genom behandling med Roundup, så det är väl lika bra att ge sig på stubben direkt.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 11-03-2020, 08:19
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Har du provar att dra i skotten som kommit upp? Min erfarenhet av aspskott är att om man tar tag i en bunt skott samtidigt och drar med båda händerna så får man upp långa bitar av rötterna. För som sagt, de skottskjutande rötterna ligger grunt. Man kan faktiskt även hålla på att ringbarka de små skotten med kniv under ett par år, men då är det bäst att vänta tills bladen slagit ut.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 13-03-2020, 17:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det kommer inte mycket stubbskott från en asp, utan mest rotskott. Ecoplug Roundup används ofta för att få död på rotskott från asp. Medlet skall appliceras på stubben direkt efter fällning. Dock fungerar det sämre under våren, då träden savar och medlet sugs dåligt in i stubben.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 15-03-2020, 23:25
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Varför skall stubben vara kvar i marken ? Är det för att slippa jobbet ?
           
          Citera
          masa
          Inlägg 18-03-2020, 15:50
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Det blir en stubbe kvar när man fäller ett träd. Meningen är att rötterna skall suga i sig Roundup och förhoppningsvis dö. När man har konstaterat att detta har skett, kan man ta bort stubben,om den står i vägen. Annars kan den stå kvar och förmultna. Rötterna kommer också att förmultna, men om det finns mycket rötter där man skall odla, kanske man inte orkar vänta på att naturen har gjort sitt, utan man gräver eller plöjer upp det mesta av rötterna
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 18-03-2020, 20:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Ja, man kan se saker olika sätt. Jag skulle vilja få bort stubben så fort som möjligt och dessutom slippa använda bekämpningsmedel, som man inte till 100 % kan vara säker på att det finns kvar i jorden, så för mig är den arbetsamma vägen den enda.
           
          Citera
          masa
          Inlägg 21-03-2020, 12:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 556
          Medlem sedan:
          05-09-2011
          Medlem nr: 74 366



          Jag håller med dig, Mjärden. Det jag beskrev är hur man hanterar stubb- och rotskott "rationellt". Jag skulle inte använda Roundup, och har heller inte gjort det vid de tillfällen som jag grävt upp stubbar. För min del har det rört sig om stubbar efter fruktträd. Kärnfruktträd ger inte upphov till rotskott, medan det kan bli en del från t.o.m. levande plommon- och körsbärsträd. När jag fällt äppleträd där jag skulle odla grönsaker, har stubben stått kvar i några år och jag har odlat runt den. När den har blivit murken är den lätt att avlägsna tillsammans med de grövsta rötterna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 21:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon