Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kredit eller kontant ?
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-01-2013, 07:56
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          När man tittar vad folk allt måste ha. Så fort det kommer en ny grej så måste dom köpa och sen gnyr och gnäller man att pengarna inte räcker. Ta bara alla smartphones och ipad...... Jag lever lika bra utan dom
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 25-01-2013, 08:03
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Huslån har vi men månadskostnaden är som för en stor lägenhet eller kanske mer. Målsättningen är att det är betalt före pensionen.Så vi amorterar ganska hårt.Jag tycker det är underligt att man kan låna miljoner utan att amortera.Allt annat köps kontant.Fast det blir inte så mycket annat,det är ju en fråga om prioteringar.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 25-01-2013, 09:01
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Anma @ 24-01-2013, 22:45) *
          Jag har flera kreditkort med bonus som har räntefri kredit upp till 45 dagar. Icakortet tillexempel. Får många sköna hundralappar i bonus utan att betala ett öre i ränta.

          Så har jag också, sen får jag fakturor en gång per månad och då betalar jag hela skulden. Det är ju ganska bra med en månads kredit om man snubblar över något fynd veckan före lön.
          gita
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 25-01-2013, 09:19
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (malarmaster @ 25-01-2013, 00:24) *
          detta är bara en fälla,t.ex ica binder upp sina kunder med olika system,bonus är ett.
          ser bra ut på papperet men sanningen är ju att du betalar dyrt för din mat på ica.
          troligtvis hade du kunnat handla billigare på lågpriskedjorna och tjänat mer på det. ulf

          Det förutsätter att man har lågpriskedjor i närheten. Vårt närmaste är 7 mil bort, tror knappast det lönar sig att åka så långt enkel väg. Vi har Willys hemma här i vår lilla stad, priserna är de samma som på ICA, så även på Coop och Konsum.
          Alla har inte samma förutsättningar. Dessutom betalar jag med mitt ICA-kort överallt, utan att betala ränta eller att betala i efterskott i verkligheten då jag har pengarna på ett räntebärande konto under tiden.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-01-2013, 10:12
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Kan man hantera kreditkort, dvs betalar allt när räkningen kommer, så är det ju praktiskt. När jag betalar på nätet eller är utomlands använder jag konsekvent ett Master Card. Om det jag beställt inte levereras eller jag blir av med kortet, dras inte pengarna från mitt konto.





          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-01-2013, 10:22
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Att vara utan kort kann jag inte tänka mig. Man måste ju också kunna ta ut pengar. Finns ju redan många kontantlösa bankkontor, med Nordea i spetsen
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2013, 10:37
          Länk hit: #27


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-01-2013, 10:22) *
          Att vara utan kort kann jag inte tänka mig. Man måste ju också kunna ta ut pengar. Finns ju redan många kontantlösa bankkontor, med Nordea i spetsen

          Ja, det där med kontantlösa bankkontor retar mig. Först försvann kontanterna på Swedbank här i Munkedal, så då fick jag åka in till Uddevalla, tre mil bort. Nu skall de också sluta, så då är det Göteborg tio mil bort med vägtullar och allt. Samma med Nordea, där jag har mitt norska konto. Först hade de ett kontor alldeles vid gränsen, men sedan lades det ner och jag fick åka omvägen till Halden. Sedan slutade de med kontanter och jag fick åka till Sarpsborg, tre-fyra mil in i landet. Sedan slutade de också och jag får åka ända till Oslo, minst tio mil in i landet.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-01-2013, 11:18
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Huggorm min sambo hade stora problem med Nordea för ett år sedan. Hans gamla mamma hr Nordea och sambon har fullmakt för alla hennes ärende.
          Men kortet som han hämtar pengar för henne, har gått ut. Sen började allt. Hon påstod att hon inte har fått ett nytt kort och därför begärde han ett nytt. Men det kunde bara hon själv hämta ut på posten men hon orkade helt enkelt inte.

          Sen försökte sambon hämta lite kontanter, vid fjärde kontor skulle det gå. Efter att han hade köat i 2 timmar ville damen där nekar honom det. Men då var det nära att sambon hade rivit hela huset där. Hon krävde först att svärmor måste komma själv (var då 96 1/2 ) och skriver på själv. Han kunde ju föra hennes hand.......

          Men långt om länge fick han pengar. Efteråt ringde han till Nordea, när han ändå var i farten.......
          Där blev det mycket sagd men sen fick han skickat till sig hennes kort.
          Efter detta var han nära att säga upp sina konton där och även sin mammas.

          Elisabeth
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 25-01-2013, 11:28
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Och jag är som de flesta, mindre präktiga svenskar - har både huslån och billån, samt kreditkort. Och jag skulle aldrig använda något annat än kreditkort när man gör transaktionen via nätet, vilket jag ofta gör.

          Tänk på alla köp via nätet, det gör om inte alla, så väldigt väldigt många i Sverige; Man köper mat, kläder, fröer, resor, tågbiljetter, skor, leksaker, väskor, presenter etc etc etc.

          Menar ni, som säger att ni inte har kreditkort ALDRIG köper något via nätet? Eller är ni bara så oförsiktiga att ni betalar med ert vanliga bankkort som är direkt kopplat till ert konto som därmed kan tömmas på några sekunder????
          Eller ni tar det på avbetalning? På postförskott och betalar 40-50 kr per transaktion (och alla företag använder inte ens det)


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 25-01-2013, 11:33
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Jag handlar en del på nätet,mot faktura eller använder bankens sida.


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 25-01-2013, 11:38
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag/vi köper inte mycket via nätet. Mat definitivt inte och inte skor heller för dom måste jag prova. Gjorde det en gång.

          Men ibland måste man kunna betala även där och därför skaffade jag mig redan för många år sedan ett kort bara för det.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-01-2013, 12:22
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (KRT @ 25-01-2013, 11:28) *
          Och jag är som de flesta, mindre präktiga svenskar - har både huslån och billån, samt kreditkort. Och jag skulle aldrig använda något annat än kreditkort när man gör transaktionen via nätet, vilket jag ofta gör.

          Tänk på alla köp via nätet, det gör om inte alla, så väldigt väldigt många i Sverige; Man köper mat, kläder, fröer, resor, tågbiljetter, skor, leksaker, väskor, presenter etc etc etc.

          Menar ni, som säger att ni inte har kreditkort ALDRIG köper något via nätet? Eller är ni bara så oförsiktiga att ni betalar med ert vanliga bankkort som är direkt kopplat till ert konto som därmed kan tömmas på några sekunder????
          Eller ni tar det på avbetalning? På postförskott och betalar 40-50 kr per transaktion (och alla företag använder inte ens det)


          Har inget kreditkort utan bara betalkort och handlar ändå en del på nätet. Har ett särskilt konto fär nätshopping dit jag för över beloppet jag ska betala och det har alltid funkat perfekt. Det enda jag eventuellt skulle kunna bli snuvad på är det belopp jag fört över för att betala varan med. Uppger aldrig något kontonummer direkt till något företag. Ibland har jag använt mig av PayPal.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 25-01-2013, 12:43
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (KRT @ 25-01-2013, 11:28) *
          Och jag är som de flesta, mindre präktiga svenskar - har både huslån och billån, samt kreditkort. Och jag skulle aldrig använda något annat än kreditkort när man gör transaktionen via nätet, vilket jag ofta gör.

          Tänk på alla köp via nätet, det gör om inte alla, så väldigt väldigt många i Sverige; Man köper mat, kläder, fröer, resor, tågbiljetter, skor, leksaker, väskor, presenter etc etc etc.

          Menar ni, som säger att ni inte har kreditkort ALDRIG köper något via nätet? Eller är ni bara så oförsiktiga att ni betalar med ert vanliga bankkort som är direkt kopplat till ert konto som därmed kan tömmas på några sekunder????
          Eller ni tar det på avbetalning? På postförskott och betalar 40-50 kr per transaktion (och alla företag använder inte ens det)

          visst handlas det på internet,köper o säljer via tradera,köper fröer o lökar över internetfirmor m.m men det finns ju säkra system typ paypal,de flesta firmor är anslutna.
          traderaköp görs ofta med banköverföring,hittills är jag inte lurad på varan,har säkert gjort flera hundra affärer,annars får man ju faktura från företag om man vill det.
          nej,postförskott används aldrig,likaså har jag inget kreditkort så jag köper aldrig över kort men då de flesta har paypal eller banköverföring idag är det inga problem. ulf
           
          Citera
          KRT
          Inlägg 25-01-2013, 14:52
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem sedan:
          17-09-2009
          Medlem nr: 26 121



          Hur gör ni när ni reser då? När hotellet behöver ett kort för att antingen säkra bokningen eller vid incheckning? Hur gör ni när ni är på restaurang? Eller betalar med kort utomlands?
          Och ni som aldrig har kort - går ni runt med tusentals kronor på fickan? Är ni inte rädda att rånas?

          CITAT (*Stintan* @ 25-01-2013, 12:22) *
          Har inget kreditkort utan bara betalkort och handlar ändå en del på nätet. Har ett särskilt konto fär nätshopping dit jag för över beloppet jag ska betala och det har alltid funkat perfekt. Det enda jag eventuellt skulle kunna bli snuvad på är det belopp jag fört över för att betala varan med. Uppger aldrig något kontonummer direkt till något företag. Ibland har jag använt mig av PayPal.

          Har du då två bankkort - ett för ditt vanliga konto och ett för nätshopping???

          Fördelen med ett kreditkort är ju att man kan bestrida köp innan man blir av med pengarna, om det skulle visa sig vara något lurt....


          --------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2013, 15:09
          Länk hit: #35


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (KRT @ 25-01-2013, 14:52) *
          Hur gör ni när ni reser då? När hotellet behöver ett kort för att antingen säkra bokningen eller vid incheckning? Hur gör ni när ni är på restaurang? Eller betalar med kort utomlands?
          Och ni som aldrig har kort - går ni runt med tusentals kronor på fickan? Är ni inte rädda att rånas?
          Har du då två bankkort - ett för ditt vanliga konto och ett för nätshopping???

          Fördelen med ett kreditkort är ju att man kan bestrida köp innan man blir av med pengarna, om det skulle visa sig vara något lurt....

          De länder som jag brukar besöka brukar inte kunna ta emot kortbetalning i hotellen, om man säger så rolleyes.gif

          Alla webbutiker brukar ju ha betalningsfunktioner som går via någon seriös leverantör, så där är jag inte orolig.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-01-2013, 15:57
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (KRT @ 25-01-2013, 14:52) *
          Hur gör ni när ni reser då? När hotellet behöver ett kort för att antingen säkra bokningen eller vid incheckning? Hur gör ni när ni är på restaurang? Eller betalar med kort utomlands?
          Och ni som aldrig har kort - går ni runt med tusentals kronor på fickan? Är ni inte rädda att rånas?


          Har du då två bankkort - ett för ditt vanliga konto och ett för nätshopping???

          Fördelen med ett kreditkort är ju att man kan bestrida köp innan man blir av med pengarna, om det skulle visa sig vara något lurt....


          Förstår inte riktigt vad du menar. Nej jag har inte två kort men olika kontonummer. Jag betalar ju genom min bank på min banksida precis som vilken annan räkning som helst. Loggar ju in och signerar som vanligt med dosa. Hur skulle någon kunna komma åt den sidan. Man får ju hålla koll på vad man gör såklart. Sen om webbutiken har någon mellanhand betalningen går igenom så brukar de vara kända. Har aldrig haft minsta problem med detta sätt att betala.

          Har man PayPal kan man också bestrida. Där dras inget förrän jag bekräftat att köpet är OK.
          Behöver jag kontanter till något kan jag ta ut det på macken eller hos ICA t.ex. Reser gör jag aldrig och restaurang går jag i stort sett aldrig på heller.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 25-01-2013, 16:07
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag har handlat på sk. räntefritt några gånger men det var inte alls så "billigt" som det utlovades eftersom det tillkom andra kostnader än räntan i ala fall, ena gången köpte jag en ny TV eftersom den gamla bokstavligen brann upp och jag had inga pengar att köpa en ny för. Sedan köpte jag en tvättmaskin också eftersom det inte funkade att ha tre barn hemma och vara utan tvättmaskin någon längre tid. Köpte en dator också fast det var ju inte lika nödvändigt men det är länge sedan och numera är den både betald och skrotad, annars föredrar jag att betala kontant om det inte är absolut nödvändigt.
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 25-01-2013, 16:59
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Intressant tråd, men är vi alla verkligen så präktiga? whist.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 25-01-2013, 17:03
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Myosotis @ 25-01-2013, 00:37) *
          bravo.gif Och jag som trodde jag var sist i hela världen! kompiskram.gif

          Har aldrig lånat pengar.


          Inte då. Jag har heller inte kreditkort.
          Sparar och köper allt kontant.
          (hus undantaget) giggle.gif

          CITAT (KRT @ 25-01-2013, 14:52) *
          Hur gör ni när ni reser då? När hotellet behöver ett kort för att antingen säkra bokningen eller vid incheckning? Hur gör ni när ni är på restaurang? Eller betalar med kort utomlands?
          Och ni som aldrig har kort - går ni runt med tusentals kronor på fickan? Är ni inte rädda att rånas?


          Har du då två bankkort - ett för ditt vanliga konto och ett för nätshopping???

          Fördelen med ett kreditkort är ju att man kan bestrida köp innan man blir av med pengarna, om det skulle visa sig vara något lurt....


          Jag har två bankkort, ett för löpande schopping och ett för internethandel. För över rätt belopp när jag internethandlar.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-01-2013, 17:24
          Länk hit: #40


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har 5000kr i kredit på mitt visakort, och när pengarna är slut på kontot och man börjat ta av de 5000 kronorna är det ett tydligt tecken på att man måste skaffa ett jobb igen. Jag tror jag räddats från konkurs av kortkrediten fyra eller fem gånger nu rolleyes.gif
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 13:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon