Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Invandrarfientlighet, Hur kan man...?
          malarmaster
          Inlägg 20-01-2015, 14:13
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Jag följde valdebatten noga,jag såg i princip allt på svt och tv4,de kanaler som jag har.'
          dessutom läste jag flera rikstidningar av olika politisk färg.
          det går säkert att leta rätt på några av de sista debatterna i tv då s+mp+v presenterade sig som regeringsalternativ.
          den uppfattningen har ju också Jonas Sjöstedt som oerhört besviken efter Löfvens dumpning gjorde en intervju där han säger att uppfattningen var att v skulle ingå i en regering om de rödgröna vinner.
          V dumpades för att alliansen skulle bli lite mildare i tonen men då Löfven fortfarande inte har förstått alliansens sammanhållning var det ju ett missgrepp.
          Nu fick ju v ändå en stor påverkan på löfvens budget men löfven glömde att man måste ha majoritet för att få igenom en sådan.

          Ja,jämfört med din otrevliga ton Bengaqlow samt dina dåliga politiska insikter så lär nog mina inlägg vara bättre,de beskriver i alla fall dagens verklighet .

          Min uppfattning om skötsel av företag baseras på den erfarenhet jag har om företagande,kommunarbete samt landstingsarbete.
          Jo,jag tror att de flesta funktioner funkar bättre privat,det blir ett annat engagemang än om en tjänsteman skall sköta ruljangsen.
          Ulf
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-01-2015, 15:02
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Du är ju rent patetisk malarmaster. Din verklighet är verkligen färgad och bara din. Löfvén var mycket noga att inte göra några utfästelser om hur en eventuell rödgrön regering skulle se ut och om V skulle ingå. Inte så konstigt efter bakslaget vid förra valet då S gick ihop med V vilket de förlorade massor på. Att Sjöstedt hade förhoppningar och blev besviken är ju inte så konstigt men fick ju ändå en del genom budgetförhandlingarna. Majoritet hade de rödgröna ju ändå inte fått så det du säger är ju bara trams.

          Jag förstår att du tycker privat företagande är bäst och det är ju inte så konstigt när ni kan mjölka staten på enormt mycke skattepengar. Att överleva på egna förtjänster utan bidra verkar svårt för somliga. Självklart behövs privat företagsamhet men vissa samhällsfunktioner ska inte skötas privat eftersom vinstintresset styr på bekostnad av kvalittén. Ledsen att säga det men din trovärdighet är sedan länge förbrukad.

          Varför ska privata aktörer tjäna miljoner på invandrare? Såg du uppdrag granskning häromdan? Hur mycket skattepengar går inte direkt ner i Bert Karlssons fickor varje år t.ex.? Skandal enligt mig.

          Redigerat av *Stintan*: 20-01-2015, 15:06


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Eklunda
          Inlägg 20-01-2015, 22:27
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem sedan:
          22-12-2014
          Medlem nr: 81 069



          Alla sådana här diskussioner ser precis likadana ut det verkar inte som om vi kommer vidare. Ni som hela tiden säger att vi inte kan ta emot fler människor som flyr för sina liv eller att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot bör ställa er frågan - vad ser ni framför er ska hända när denna odefinierade gräns överskrids?
          Den andra frågan är vilka konventioner om mänskliga rättigheter Sverige ska sluta följa för att inte uppnå denna odefinierade gräns?
          Den tredje frågan är hur vi ska klara av viktiga funktioner i samhället som transporter, sjukvård, städning utan kraftig invandring - Sveriges Kommuner och Landsting bedömer att det behövs 225 000 nya personer bara i vård och omsorg de närmaste 10 åren?
          Den fjärde frågan är varför Sverige har en av de bästa ekonomierna i Europa trots stor invandring under flera decennier?
          Kolla dessutom in vilka som nu studerar på våra universitet och högskolor och som troligen kommer att bli de som fortsätter utveckla det här landet och betala våra pensioner.
          Kort sagt - vad tror ni ska hända när gränsen överskrids?

          För min del är jag stolt över att vårt land följer de etiska grunder som uttrycks i internationella regler kring asylrätten. Har vi råd att leva som vi gör har vi råd att hjälpa människor i nöd under många år framåt. Det är rätt intressant att fundera över kostnader. Alla kostnader som vi har för olika saker kan räkna på olika sätt. Asylmottagningen handlar mest om löner till personal - detta ger jobb, skatteintäkter, konsumtion, momsintäkter mm. som ger intäkter till samhället. Nettokostnaden blir inte särskilt stor alltså.

          Ser gärna svar på mina frågor och gärna frågor till mig så att vi kan komma vidare i diskussionen!
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 20-01-2015, 23:20
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Ett riktigt måttfullt och klokt inlägg, Eklunda. Bravo!
          Frågan är ju känslomässig, och det är klart att man får många olika svar på "invandrarfientlighet", som det ju handlar om. En del människor räknar hur mycket man har i börsen före och efter, och då har man glömt huvudfrågan. Eller glömt sådana saker som du påpekar. Klokt!!!
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 21-01-2015, 00:50
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Eklunda @ 20-01-2015, 22:27) *
          Alla sådana här diskussioner ser precis likadana ut det verkar inte som om vi kommer vidare. Ni som hela tiden säger att vi inte kan ta emot fler människor som flyr för sina liv eller att det finns en gräns för hur många vi kan ta emot bör ställa er frågan - vad ser ni framför er ska hända när denna odefinierade gräns överskrids?
          Den andra frågan är vilka konventioner om mänskliga rättigheter Sverige ska sluta följa för att inte uppnå denna odefinierade gräns?
          Den tredje frågan är hur vi ska klara av viktiga funktioner i samhället som transporter, sjukvård, städning utan kraftig invandring - Sveriges Kommuner och Landsting bedömer att det behövs 225 000 nya personer bara i vård och omsorg de närmaste 10 åren?
          Den fjärde frågan är varför Sverige har en av de bästa ekonomierna i Europa trots stor invandring under flera decennier?
          Kolla dessutom in vilka som nu studerar på våra universitet och högskolor och som troligen kommer att bli de som fortsätter utveckla det här landet och betala våra pensioner.
          Kort sagt - vad tror ni ska hända när gränsen överskrids?

          För min del är jag stolt över att vårt land följer de etiska grunder som uttrycks i internationella regler kring asylrätten. Har vi råd att leva som vi gör har vi råd att hjälpa människor i nöd under många år framåt. Det är rätt intressant att fundera över kostnader. Alla kostnader som vi har för olika saker kan räkna på olika sätt. Asylmottagningen handlar mest om löner till personal - detta ger jobb, skatteintäkter, konsumtion, momsintäkter mm. som ger intäkter till samhället. Nettokostnaden blir inte särskilt stor alltså.

          Ser gärna svar på mina frågor och gärna frågor till mig så att vi kan komma vidare i diskussionen!



          tummenupp.gif bravo.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 21-01-2015, 22:54
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Tack Eklunda för att att du klargjorde läget. Det är ju uppenbart att vi måste välkomna fler människor till vårt land vi räcker helt enkelt inte till. Jag har bara goda erfarenheter av invandrare från tiden jag jobbade i landsting och kommun som ansvarig för personalfrågor. Utmaningen nu är att kunna organisera så att allt fungerar i kommunerna med arbete skola, utbildning mm, men det har vi gjort förr så det går säkert bra. Det kräver samarbete med kommunerna m fl och det har tydligen gnisslat lite från invandrarverkets sida på sista tiden men det kommer säkert att lösa sig.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-01-2015, 16:41
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Sedan inte att förglömma så behövs och kalkyleras det med ett visst mått av arbetslöshet.
          Hur många blir inte sysselsatta på grund av arbetsbrist?

          Sedan bostadsfrågan. Om komunala bolag inte tillåts sälja ut hyresrätter med lägre hyror " läs reparationsbehov" för att bekosta nyproduktion, som ingen har råd att hyra, skulle inte bostadsbristen vara så stor.

          De flesta hyresvärdar kräver idag 2,5-3 ggr. Hyran i månadslön efter skatt, för att du ska få hyra den.
          Nyproducerade tvåor ligger på i runda slängar 8000kr /mån.
          Inte många ungdomar som får ut 24000kr efter skatt.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-01-2015, 17:14
          Länk hit: #48


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (pejori @ 22-01-2015, 16:41) *
          De flesta hyresvärdar kräver idag 2,5-3 ggr. Hyran i månadslön efter skatt, för att du ska få hyra den.
          Nyproducerade tvåor ligger på i runda slängar 8000kr /mån.
          Inte många ungdomar som får ut 24000kr efter skatt.

          Låter orimligt, jag tror de som har 24k efter skatt köper sig ett hus istället. Samtidigt låter det onödigt att en ungdom skall ha en tvåa, det räcker väl med en etta? Man kan bara vara i ett rum åt gången i alla fall.
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 22-01-2015, 18:31
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Huggorm @ 22-01-2015, 17:14) *
          Låter orimligt, jag tror de som har 24k efter skatt köper sig ett hus istället. Samtidigt låter det onödigt att en ungdom skall ha en tvåa, det räcker väl med en etta? Man kan bara vara i ett rum åt gången i alla fall.

          Nu är jag medveten om, att du bor i skogen, så jag får se det dom din ursäkt.

          Här i en större tätort är det dom priserna som gäller, samt att även ungdomar blir sambos eller får barn.
          Alla med en månadslön på 24000kr/efter skatt är inte per automatik intresserade av ett hus.
          Fortfarande är det en lön, få ungdomar har.

          Redigerat av pejori: 22-01-2015, 18:34


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 22-01-2015, 20:42
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Diskussion är nyttigt för att alla aspekter får komma fram, men, men...har inte tråden spårat ur nu? Du som är moderat(or) huggorm - kom med en tillrättavisning!
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-01-2015, 21:20
          Länk hit: #51


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 22-01-2015, 20:42) *
          Diskussion är nyttigt för att alla aspekter får komma fram, men, men...har inte tråden spårat ur nu? Du som är moderat(or) huggorm - kom med en tillrättavisning!
          Nope, jag är jävig.
           
          Citera
          hattstugan
          Inlägg 23-01-2015, 08:40
          Länk hit: #52


          Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem sedan:
          19-12-2009
          Medlem nr: 27 097




          Kan ni försöka att diskutera för tråden gällande ämne istället för att kasta på varandra?
          Alla har rätt att tycka vad dom vill så länge det det inte är anstötande!
          Kommer att städa lite i tråden och hoppas ni kan hålla er till ämnet nu!
          / Moderator
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-01-2015, 08:44
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          skulle huggorm fungera som moderator i denna tråd skulle bengalow ligga risigt till,likaså stintan.
          personangrepp,otrevlig ton m.m
          på andra forum renderar sådant varning.
          Ang. detta forums nedgång (det är inte många kvar) så undrar jag om det inte är just stintan och bengalow som numera drar ner forumet ytterligare.
          diskutera saker sakligt och nyanserat funkar ju inte här då man istället för argument använder personangrepp som metod för att tysta opponenten
          att argument saknas beror oftast på att man inte är insatt i ämnet alternativt har en egen historieskrivning.
          Ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-01-2015, 09:10
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vad gäller "egen historiebeskrivning" tror jag inte målarn skall hojta för högt. giggle.gif Det är svårt att bemöta inlägg som hänvisar till saker som är helt nya för alla. Beträffande trådens ämne så har jag hållit mig utanför pga ämnets känslighet. Jag har dock åsikter i frågan.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-01-2015, 11:11
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          nya för alla (här i tråden)= dåligt insatta? Jo,det har jag förstått när det gäller politik.Man kommer inte ihåg m.m men det tror jag beror på att man inte följer debatten,man nöjer sig med nyhetsinslag och tidningsartiklar.

          Men de ger ju långt ifrån hela bilden,snarare bara vinklade inslag då man oftast väljer sådant som ger rubriker.
          Följer man debatterna,riksdagsdebatterna samt de inslag som svt sänder på kunskapskanalen dagtid om partidagar,försvarsdebatt nyligen m.m så får man en heltäckande bild. Lägger man till Eu:s nyhetstäckning via nätet samt de nyhetsbrev som jag får från flertal partier hänger man med rätt bra,tidskrävande,javisst men det är ett stort intresse.
          Ulf
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 23-01-2015, 11:52
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Politik är inte fakta, inte ens "realpolitik" kan innefattas i "sanningar". Att man kan gå ut och kalla alla dem, som har en olika uppfattning än den egna, för obildade eller dåligt upplysta, är förmätet.

          Oavsett hur mycket jag läser om invandring, och dess nackdelar, så kan jag fortfarande inte hata en människa, bara för att dom är invandrare. De är individer, som du och jag, med egna bekymmer, många gånger med stor tragik i bakgrunden. Politiker av alla färger (utom dom bruna!) har slagit fast hur vi skall bete oss med människor, som flyr för sina liv. Är det någon som inte instämmer i detta här på sidan?
          Att det också finns en del, som parasiterar på detta, är ju fullt naturligt. Dessa finns i alla samhällen och kulturer, men att generellt säga, att "alla" utnyttjar vår humana inställning i frågan, är en grov lögn. Trots att vi har lagar mot brottslighet, så förekommer det. Trots att det står "90" på vägen, så kör folk i 100-120. Varför får vi inte en rörelse, där mottot är "Hata brottslighet!" (Jfr Sverker Martin-Löf! Får han straff för sitt beteende? Eller Mats Qviberg?)
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 23-01-2015, 11:57
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Bengalow @ 18-01-2015, 20:27) *
          Nu svarade jag på Huggorms inlägg, målarn. Dina svar bortser jag från. 6% av Sveriges befolkning kallar sig folkpartister, vad står ni för egentligen, mer än att skatten på lackfärg skall bort, och att skolan skall reformeras...nu har er ledare haft 8 år på sig att ändra skolgången. Vad har han gjort? Intet, mer än att väsa mellan sina glesa framtänder...Reservmajoren borde ha mer att säga än att gorma på krigströtta repgubbar. Han spåddes en "lysande " framtid som militär... Jag kommer ihåg en till skröna, om en repgubbe, som inte orkade/ville utföra det officeren skrek åt honom att göra:
          "-Jaha, helt oduglig, Persson. Vaffan gör du i det civila? Tömmer papperskorgar?"
          "- Nä, det har vi en pensionerad major till att göra..!"


          Tja du, enligt senaste sifo är det nu ca. 4% kvar av dom. Och Björklund på väg att få sparken. En positiv utveckling alltså. Nu kan skolan också bli bättre.
          Vad gäller invandring ska jag ge min åsikt:
          Det är precis som med svenskar, goda och onda, lata och flitiga, trevliga och otrevliga, tur att vi alla inte är stöpta i samma form.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 23-01-2015, 13:21
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Ja du, det är rätt. Fp har inget som helst mål att arbeta efter. Dom svansar för M, och tror att man kan få en effekt av det. I stället blir man marginaliserad.
          Liberalerna har ju en ganska human syn på invandring, men det framgår inte av deras uppträdande - det verkar som om samarbete med SD vore möjligt i flera kommuner. Dom har sålt själen till f-n själv, och försöker att dölja "hornen och svansen", och verka "medmänskliga". Ändå röstar dom för en elitism, som naturligtvis går ut över barn, som inte är födda här. Betyg från 4:e klass främjar bara läsvana barn, men diskriminerar dem, som har svårt med svenska språket. Dom som Eklunda skrev, skall ta över Sverige om några år. Men det är ett annat ämne...
          Varför skall vi inte utnyttja de högutbildade invandrarna - läkare, tandläkare, tekniker, vetenskapsmän som kommer hit? Skall dom stoppas av extrempartier som SD? Hur tusan kan man bara rösta på brunskjortor?

          Redigerat av Bengalow: 23-01-2015, 13:22
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-01-2015, 14:22
          Länk hit: #59


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Bengalow @ 23-01-2015, 13:21) *
          Ändå röstar dom för en elitism, som naturligtvis går ut över barn, som inte är födda här. Betyg från 4:e klass främjar bara läsvana barn, men diskriminerar dem, som har svårt med svenska språket.
          Det samma torde gälla betyg på högstadiet, gymnasiet och universitetet. Vi kanske borde avveckla betygsättning helt eftersom det delar upp folk i "ni" och "vi"?
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 23-01-2015, 15:02
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Din ironi är helt malplacerad, huggorm. Nuförtiden tar jag inte ens dina inlägg på allvar. Förr kunde du komma med seriösa svar, men det verkar vara tomt i argumentladan.
           
          Citera

          5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 14:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon