Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kött och hälsa
          mamamaggan
          Inlägg 17-06-2013, 05:55
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (RitRat @ 16-06-2013, 20:30) *
          Exakt, fanatism är aldrig bra, vad det än är för område.

          Om man väljer en special-diet, måste man vara extremt kunnig på området, så inga näringsämnen missas.

          Min sons hela familj är veganer, och ingen mår bättre än de! 5-åringen är friskast i sin dagmammegrupp, inte en enda sjukdag på dessa 4 år hon varit där. Vattkoppor hade hon under ett jullov.

          Att välja maten till sina barn ("tvinga dem att äta bara vissa saker") gör ju *samtliga* föräldrar, inte bara de som har speciell kost. De barn som bara äter pasta och korv lever inte så hälsosamt som man skulle önska.

          I allmänhet tror jag att vegetarianer/veganer har en mera varierad kost än en vanlig barnfamilj där föräldrarna inte är så intresserade av matlagning eller näringslära.



          Nej , alla föräldrar väljer inte att utesluta viss mat till sina barn. Varför ska inte barnen få skapa sig en egen uppfattning om vad de vill äta ? Att tvinga sina barn att endast äta vegetarsik eller veganmat är för mig helt fel.

          Varför tror man att den som inte är vegetarian äter bara bara kött ? Är det för att man själv är fanatisk och utesluter bra mat till sina barn ?

          Barn behöver mat med bra protein , d v s kött , och en allsidig kost. Det kan man inte få om man tvingas vara vegetarianer eller veganer.

          Tvinga inte på barn något och framför allt låt dem ta del av så mycket som möjligt ( inte bara när det gäller kött ) så att de inte blir helt inskränkta.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 17-06-2013, 06:51
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          Ja oavsett när det gäller barn och föräldrar så gör nog föräldrarna fel när det gäller mat och livsstil till sina barn.

          Barnfetman ökar, fetman kryper ner i åldrarna, allergier etc har ökat när man ser över en tidsperiod.

          visst, fetma kan vara genetiskt, men har svårt att tro att fettgenen tagit över västvärlden :-P

          Så jag tror nog inte det skulle skada om föräldrarna skulle ta sig i kragen och ge barnen den mat "de behöver" och inte den mat "de vill ha".
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-06-2013, 14:39
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Du har så rätt Jubbe063.

          Barnen behöver lära sig att äta rätt men det innebär ju inte att utesluta bra mat bara för att föräldrarna har valt att vara vegetarianer eller veganer.

          Ser när man är och handlar att det i barnfamiljer köps hem godis, chips, läsk för att barnen vill ha.

          Vilket nonsens , man har vant barnen att äta skräpmat och godis mm.

          Erbjud barnen bra mat av alla sorter men jag vänder mig emot att tvinga barnen att äta enbart vegetariskt eller veganmat.

          Varför kan man inte visa lite respekt för barnen ?



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 17-06-2013, 15:10
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          Men skulle barnen verkligen få välja själva, så skulle ju säkert andelen veganer och vegetarianer bland barnen vara oändligt mycket större än idag! D v s om barnen fick veta vart i från den mat de äter verkligen kommer.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 17-06-2013, 16:58
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (kerstinbern @ 17-06-2013, 16:10) *
          Men skulle barnen verkligen få välja själva, så skulle ju säkert andelen veganer och vegetarianer bland barnen vara oändligt mycket större än idag! D v s om barnen fick veta vart i från den mat de äter verkligen kommer.


          Ja, och ju mindre kött folk äter, desto bättre för miljön också.
          Det är helt rätt att man försöker upplysa folk om köttets stora hälsorisker, men det är upp till var och en som är vuxen.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2013, 09:20
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är intressant att följa med i antropologin med avseende på människans tidiga utveckling. De flesta är rörande överrens om att en förutsättning för människans utveckling mot det vi är nu var en övergång till mer proteinrik föda, dvs kött. Detta skedda troligen för ett par miljoner år sen. Det skedde dock hand i hand eftersom den större hjärnan med utvecklade funktionen var också en förutsättning föe köttdieten. Det började nog med att ta hand om den näringsrika benmärgen från redan döda djur. För detta krävs redskap och så var det igång. Att döda ett större djur utan moderna vapen fungerar men att komma åt köttet under den sega huden är en annan sak. För det krävs det skärverktyg. Sen kan man sätta detta skärverktig på ett spjut som går att kasta osv.

          Dessa jägarsamhällen kunde dock inte bli hur stora som helst eftersom villebråden tenderar att ta slut i närområdet. Nästa viktiga steg i utvecklingen kom därför för några tiotusen år sen när vi blev bofasta jordbrukare och boskapsuppfödare. Nu kunde samhällena växa för födotillgången var någorlunda stor och säker. Fast man fick hålla efter konkurrenterna så boskapen fick vara ifred. Vargar och annan ohyra. Känns det igen? biggrin.gif

          Som sagt, köttet är och har alltid varit viktigt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-06-2013, 09:50
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (kerstinbern @ 17-06-2013, 16:10) *
          Men skulle barnen verkligen få välja själva, så skulle ju säkert andelen veganer och vegetarianer bland barnen vara oändligt mycket större än idag! D v s om barnen fick veta vart i från den mat de äter verkligen kommer.



          Nu är det bara så att barn kan inte välja. Det är därför vi har en myndighetsålder , d v s barnen får välja när de kan,är mogna nog , att välja.

          Sedan att en 3-4 åring som får höra " sklräckberättelse " från föräldrar som är vegetarianer/veganer för att skrämmas till att inte äta kött är ännu horriblare.

          Varför kan man inte låta sina barn få ha en egen uppfattning när de är mogna nog ? För att de ska kunna göra det valet måste de naturligtvis ha fått äta av allt ( nu menar jag bra mat inte skräpmat) .



          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-06-2013, 11:36
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (mamamaggan @ 18-06-2013, 10:50) *
          Nu är det bara så att barn kan inte välja. Det är därför vi har en myndighetsålder , d v s barnen får välja när de kan,är mogna nog , att välja.

          Sedan att en 3-4 åring som får höra " sklräckberättelse " från föräldrar som är vegetarianer/veganer för att skrämmas till att inte äta kött är ännu horriblare.

          Varför kan man inte låta sina barn få ha en egen uppfattning när de är mogna nog ? För att de ska kunna göra det valet måste de naturligtvis ha fått äta av allt ( nu menar jag bra mat inte skräpmat) .



          Visst är det så. Men det är inte alltid så praktiskt att behöva laga 2 eller flera olika maträtter per måltid för att tillfredställa allas önskningar och behov.

          Är man vegitarian själv, har någon i familjen som är fiskallergiker, och ett barn som enligt dig måste få äta allt så blir det ju lätt så att man helt plötsligt står där och sliter med 4-5 olika maträtter fler.

          Det är nog enklast och mest praktiskt att alla får äta samma. Exempelvis så kan man avstå fisk eller i alla fall inte laga det allt för ofta om man har allergiker i familjen.

          Hos min familj serveras aldrig nötter, mjöl, nötkött, mjölk, socker. Alla mår bra, alla är friska.

          Sett globalt så är det miljoner och åter miljoner barn som växer upp med vegitarisk föda utan att ta skada på något sätt. Antingen för att kött och fisk är så dyrt att det anses som lyx eller för att matkulturen är helt vegitariansk eller nästan helt vegitarianskt.

          Så visst är det lätt att sitta och tycka till om hur andra ska mata sina barn. Verkligheten är inte så enkel och den är inte svart eller vit. Allt hänger på kunskap och tradition i hur man äter och vad man äter.

          Så för min del är det helt upp till föräldrarna att mata sina barn med vad sjutton de helst vill så länge föräldrarna ser till att barnen är friska och sunda.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2013, 12:48
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Av princip så tycker jag att det är fel att pådyvla barn sina egna ideologiska värderingar vare sig det gäller kost, religion eller något annat. Människan är av naturen allätare. Ett barn vet inte om att det går att äta äpplen heller om inte vuxna säger det åt dem. Det är mer onaturligt för oss att bara äta vegetariskt eller veganskt än att äta kött, fisk, ägg och mjölkprodukter, Det är ett nytt påfund och skulle inte fungera om vi inte importerade en massa grönfoder. Hållbarheten är för dålig och odlingsmöjligheterna begränsade. Att människan inte skulle må bra av att äta kött är bara nys åtminstone om man inte bara äter kött eftersom det skulle bli för ensidigt.

          Larmrapporter kommer med jämna mellanrum om att vi äter alldeles för mycket kött men jag undrar hur i all världen dessa "undersökningar" görs. När äter folk allt detta kött som det påstås? Är det hamburgarna som spökar? Själv har jag aldrig ätit kött mer än max ett par tre gånger i veckan. Men stämmer larmrapporterna så borde köttätandet minska av miljöskäl, inte för att vi mår dåligt av det eller för att djuren inte har det bra.

          Som jag ser det så borde vegetarianer och veganer vara mer oroliga för GMO och vad det kan ställa till med. För att inte tala om alla eländiga tillsatser som finns i i stort sett all mat vi stoppar i oss.

          Jubbe, att människor äter olika kost i olika världsdelar är inte konstigt utan naturligt beroende på att bl.a. klimatförhållandena och förutsättningarna är olika och så har det ju alltid varit. På vissa håll skulle människorna få väldiga magproblem om de åt t.ex. lika mycket mjölkprodukter som i gör här.

          Redigerat av *Stintan*: 18-06-2013, 12:52


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-06-2013, 12:58
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (*Stintan* @ 18-06-2013, 13:48) *
          [...] Det är mer onaturligt för oss att bara äta vegetariskt eller veganskt än att äta kött, fisk, ägg och mjölkprodukter, Det är ett nytt påfund och skulle inte fungera om vi inte importerade en massa grönfoder. [...]


          Nja, större delen av människans historia har vegitabilier utgjort basen i födan. Nötter och rötter etc. Kött var en tillfällig vara som konsumerades när möjlighet fanns. Vilket inte var dagligen direkt. Men ska man vara petnoga så är det ju lite vanskligt att enbart se ursprunget. För i så fall ska vi svälta periodvis (och en och annan av oss kommer att svälta ihjäl på kuppen).

          Men man kan nog gå så långt i alla fall att se att över hela människans existenstid så utgör spannmål och odlade grönsaker och egenfarmade köttdjur en fis i rymden, en parantes i människans historia. Vi har inte kvar så värst mycket av vår ursprungliga diet mer än kött och fisk då. För i vegitabilisk väg äter moderna männisan nästan inget som den ursprungliga åt.

          Så kött och fisk är nog en av de sista banden vi har i historien.
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 18-06-2013, 13:03
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (*Stintan* @ 18-06-2013, 13:48) *
          [...] Jubbe, att människor äter olika kost i olika världsdelar är inte konstigt utan naturligt beroende på att bl.a. klimatförhållandena och förutsättningarna är olika och så har det ju alltid varit. På vissa håll skulle människorna få väldiga magproblem om de åt t.ex. lika mycket mjölkprodukter som i gör här. [...]


          Precis. det var ju det jag sa i det inlägget. Och med tanke på hur global världen är så tar människor med sig sina matraditioner även när de flyttar till andra delar av världen. Så därav inget konstigt eller fel i att det finns vegitarianer, laktosintolleranta, de som inte äter griskött, de som inte äter skaldjur, de som har seliaki etc även i lilla lilla Sverige.

          Så varför bli upprörd för att en del barn växer upp på vegitarisk kost? Så länge de får i sig allt de behöver och är friska och sunda så är det väl inget problem om de så bara lever på selleri.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-06-2013, 14:58
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är mycket lättare att få bristsjukdomar om man väljer bort kött, det är nästan en vetenskap. Som jag skrev ovan så är det kött som varit stapelfödan för människan sen någon miljon år. Det är senare tiders växtförädling som givit oss vegetabilier som duger som föda.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-06-2013, 15:41
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          OBS
          Kyckling eller fisk är helt ofarligt. Och ägg är inte kött i mina ögon.
          Men som sagt valet är fritt. Och det som göms i snö, kommer fram i tö. Alltså när man blir äldre.

          http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rott-k...dliga-sjukdomar

          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rott-kot...ncer_577387.svd

          http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-myc...fall-av-cancer/

          Redigerat av sparvuggla: 18-06-2013, 15:44
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2013, 15:51
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Jubbe063 @ 18-06-2013, 14:03) *
          ...........

          Så varför bli upprörd för att en del barn växer upp på vegitarisk kost? Så länge de får i sig allt de behöver och är friska och sunda så är det väl inget problem om de så bara lever på selleri.


          Jag blir inte upprörd men jag anser det väldigt egoistiskt av föräldrarna att ta ifrån barnen möjligheten att välja själva när de blir stora nog att förstå vad det innebär. Jag gillar helt enkelt inte den typen av indoktrinering av barn.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 18-06-2013, 15:54
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Varningar om olika livsmedel kommer hela tiden, nästan varje dag något nytt.

          Hur ofta kommer inte en varning ang. frysta bär.......

          Kanske det vore bäst att sluta äta
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2013, 15:58
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (sparvuggla @ 18-06-2013, 16:41) *
          OBS
          Kyckling eller fisk är helt ofarligt. Och ägg är inte kött i mina ögon.
          Men som sagt valet är fritt. Och det som göms i snö, kommer fram i tö. Alltså när man blir äldre.

          http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/rott-k...dliga-sjukdomar

          http://www.svd.se/nyheter/inrikes/rott-kot...ncer_577387.svd

          http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/for-myc...fall-av-cancer/


          Sån där skrämselpropagande ger jag inte mycket för. Så länge jag kan minnas har sånt dykt upp med jämna mellanrum om massor av saker.

          För några år sen var det i stort sett förenat med livsfara att äta ägg förresten och fisk ska man ju se upp med påstås det. Det skadar nog inte med lite sunt förnuft.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 18-06-2013, 16:34
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Själv tror jag inte vegetarianerna löper någon risk för bristsjukdomar. De ”fuskar” ju. Jag tror de får i sig det de behöver från ägg, eller ost eller vad de nu tillåter sig att äta.

          Däremot veganerna behöver se upp.
          Dock tror jag inte att det är ett problem i det långa loppet. Veganism verkar mest vara en radikal ungdomsgrej, och hur länge orkar man stå på barrikaderna och hojta liksom?

          //T

          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  vegan.jpeg ( 61.11k ) Antal nedladdningar: 48
           
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 18-06-2013, 17:00
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Att skylla på att man inte vill laga olka rätter för att få vara fanatisk och tvinga sina barn att äta som sina föräldrar var det dummaste jag hört.

          Vill man inte sina barn gott ?

          Vill man inte att barnen ska få möjlighet att växa upp till fria självständiga människor ?


          Som jag redan skrivit så är en av våra söner vegetarian men det valet gjorde han som vuxen . Skulle aldrig falla mig in att fösöka påverka honom att äta kött nu , jag respekterar hans val , men valet ska göras när man är mogen .

          Ett spädbarn eller t ex en 7-åring som tvingas att vara vegetarian visar bara på att föräldrarna är diktatorer .

          Ät som ni vill när ni är vuxna men gör inte era barn till viljelösa individer som får svårt att ta egna beslut när de blir vuxna !







          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 18-06-2013, 17:25
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (*Stintan* @ 18-06-2013, 16:58) *
          Sån där skrämselpropagande ger jag inte mycket för. Så länge jag kan minnas har sånt dykt upp med jämna mellanrum om massor av saker.

          För några år sen var det i stort sett förenat med livsfara att äta ägg förresten och fisk ska man ju se upp med påstås det. Det skadar nog inte med lite sunt förnuft.


          Nu är det inte skrämselpropaganda utan flera vetenskapliga helt säkra undersökningar.
          Det kan vara samvetet som gör att du kallar det så misstänker jag.

          Men återigen, valet är fritt. Ingen hindrar dig äta kött till varje måltid om du så önskar smile.gif

          Bon Appetit ...............
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2013, 18:37
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (sparvuggla @ 18-06-2013, 18:25) *
          Nu är det inte skrämselpropaganda utan flera vetenskapliga helt säkra undersökningar.
          Det kan vara samvetet som gör att du kallar det så misstänker jag.

          Men återigen, valet är fritt. Ingen hindrar dig äta kött till varje måltid om du så önskar smile.gif

          Bon Appetit ...............


          Att det är vetenskapliga helt säkra undersökningar säger man alltid. Det finns säkert vetenskapliga undersökningar så säger motsatsen.

          Valet är fritt för mig och jag har ingen önskan att äta kött varje dag. Du har också fritt val att avstå helt från kött men för barnen är det inget fritt val att tvingas avstå från en allsidig kost. Observera att jag inte propagerar för att äta kött varje dag. För övrigt tror jag att socker är betydligt skadligare än köttbullar.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 15:17
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon