Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fransk balkong, Måste överge min trädgård och får fransk balkong istället.
          guldfisk
          Inlägg 09-07-2009, 21:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          15-04-2007
          Medlem nr: 9 796



          Var passar den här frågan in tro? confused.gif

          Jag har levt med trädgård i några år, vilket jag älskar även om jag tyvärr inte har den tid som krävs för att sköta den som jag skulle önska.
          Men, till hösten flyttar jag till lägenhet, en fantastiskt fin sådan och jag är verkligen överlycklig, men den enda haken är att jag inte får balkong. :´-( Men man kan ju inte få allt.

          Vardagsrummet är stort och där har jag åtminstone en fransk balkong. Nu måste jag alltså skapa ett substitut för trädgården/balkongen, genom att göra en liten blomsteroas i anslutning till den franska balkongen. Är det möjligen någon som har tips på hur man kan göra i ordning så jag får lite utekänsla? "Balkongen" vetter mot gatan, men dock en relativt lugn sådan. Mig veterligen får man inte hänga saker på räcket? Är det en generell regel eller ska man fråga värden/brf?

          Vilka "uteblommor" kan man odla i kruka? Jag är pelargonfreak och har även haft mycket rosor. "Vanliga" krukväxter har jag i överflöd, men jag vill ha lite mer utekänsla.

          Finns det någon idéspruta där ute som kan komma med lite kreativa idéer?
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-07-2009, 22:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          vilka mått har du där du kan ställa krukor/lådor ? är det soligt eller skuggigt läge?
           
          Citera
          guldfisk
          Inlägg 09-07-2009, 22:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          15-04-2007
          Medlem nr: 9 796



          "Balkongen" ligger mot väst, men med högt läge så solen ligger på ganska länge på sommaren. Ytan jag kan använda är ca 1,5*1 meter + att jag utöver det tänkte få plats med nån fåtölj för att skapa nån läshörna el.likn.
          Storlek på krukor o.dyl har inte så stor betydelse, inom rimlighetens gränser. En pallkrage kanske är att ta i, men i övrigt kan jag tänka mig relativt stora krukor! Och jag vill gärna att det blir lite levande på höjden, så inte allt står på golvet.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-07-2009, 13:31
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          har du plats så kan du hänga balkonglådor ''inåt''. däri kan du ju ha kryddor som Rosmarin, Timjan, Gräslök, Oregano m.m. och blanda upp med Pelargon alla dessa trivs i samma jord och samma skötsel ev att Pelargon vill ha mer näring. vill du inte ha kryddor kan du ju ha typ Lavendel, Sedum, Nejlika, Taklök, Mossflox, Kuddflox m.m. som alla tål trånga utrymmen om rötterna och tål sol och lite torka.

          eller har du enbart säsongsväxter typ under våren Pense och lökväxter och sippor ochs edan sommarplantor längre fram ochs en till hösten Gräs, Taklök, Skimmia m.f.

          i nåt större i kruka kan du ju ev ha ''medelhavs'' träd som Citrus, Fikon, Oliv m.m. som alla går att övervintra inne. väljer du en storkruka kan du ju samplantera med nåt tåligt som Vinca, Murgröna, Murreva, Penningsblad m.m.

          vill du ha nåt mer tåligt som du har ute åretrunt i någon större krukan kan du ju välja någon ros eller någon Dvärgfruktträd. eller andra små prydnadsträd som Dvärgsyren på stam eller Lagerhägg på stam. till vintern kan det vara bra att täcka dom mot vinterfukt och kyla.

          ett annat alt att få höjd är ju att ha klätterväxter

          av flerårigt finns ju Murgröna, Humle, Kaprifiol som är tåliga och går klippa hårt. flerårigt men inte härdig ute har du ju Passiflora, Jasmin, Trillingblomma - dessa övervintras inne och tas ut på våren vid +10c +15c efter att man avhärdat dom samma gäller för övriga som ska va inne som jag skrev innan. tar in vid frostnätter närsom.

          ettråiga klätter växter har du ju Vinda, Impomea, Luktärt, Blomsterböna m.m.

           
          Citera
          Fny
          Inlägg 17-07-2009, 09:58
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 1 823
          Medlem sedan:
          11-05-2009
          Medlem nr: 23 163



          fasiken vad surt att behöva gå fran trädgård till fransk balkon! Du har min sympati... trostar.gif Men du får börja ägna dig mer åt inomhusträdgården, dvs krukväxter! Det kan vara jättekul det också och åå så fint lummigt man får inomhus med mycket sådant!


          --------------------
          Glada hälsningar från Fny!
          Liten trädgård i zon 4
           
          Citera
          Silvijaija
          Inlägg 24-05-2016, 11:24
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-05-2016
          Medlem nr: 83 765



          Personlig synes det for meg at de fransk balkong
          blomster , blomsterpotter er den perfekte løsningen . Den hadde en masse gode ideer på internett for å se en slik balkong .
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 16:58
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon