Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bladsteklar och vinbär
          sudachi
          Inlägg 20-04-2023, 17:19
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem sedan:
          25-06-2012
          Medlem nr: 76 465



          Har en liten vinbärsbuske i kruka på balkongen men vid två tillfällen har den blivit angripen av bladsteklar, små larver som äter upp alla bladen. Första gången slängde jag allt, men andra gången försökte jag vara där och ta bort dem vilket stundtals kändes ganska lönlöst.

          Har dock hört att de lägger ägg i jorden på hösten och det är larverna från dessa ägg som klättrar upp och äter upp bladen. Funderade därför på om man kunde göra något så de inte kan lägga ägg i jorden lika lätt. Först tänkte jag om man kunde plasta in, men det känns ganska opraktiskt när man ska vattna och inte så snyggt. Sedan började jag fundera på om man kunde lägga ett lager dekorationssten ovanpå jorden. Men hjälper det? Speciellt om manhar andra växter i närheten?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-04-2023, 18:54
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Det är krusbärsstekel och man kan ju hindra dem att flyga upp och lägga ägg ifall man har plast på jorden som är tät på försommaren. +Man kan inspektera växten ofta när man ser miniminihål i bladen vänder man på bladet så kan man bekämpa dem när de är mm stora är det ganska lätt bara sätt tummen på och mosa man kan mosa många då med ett tryck ofta är de ju i klungor som små


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 15:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon