Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Golfgreen, Kan man anlägga en golfgreen själv?
          svh9534
          Inlägg 26-05-2003, 19:29
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          26-05-2003
          Medlem nr: 1 533



          Jag och min sambo har en stooor trädgård och ett stort golfintresse. I ett hörn som vi inte använder skulle vi vilja anlägga en golfgreen. Vi kan sedan anlägga utslagsplatser från olika hörn och avstånd men slå in på samma green... Vi har redan börjat genom att klippa ner gräset så långt gräsklipparen tillät men det räckte ju inte. Kan man fixa en green själv som är något så när ok? Vilka verktyg behöver man? Vilken sorts gräs? Hur grundar man?


          --------------------
          Ägare till ett vackert trähus byggt 1901 och en 7500 kvm stor tomt, det mesta gräsmatta. Har inte börjat jobba aktivt och förebyggande med trädgården än, försöker bara hålla undan ogräs så gott det går samt så lite frö om våren..som tar sig med blandad framgång...
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 27-05-2003, 05:42
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Underarbetet är viktigt om det skall bli plant och bra, mycket grus (inte sand som blir alltför löst) som vältras. Jag vet inte om man måste ha speciella grässorter, golfbanorna har säkert sorter som tål slitage bra. Men det är kanske inte så vikigt på egen bana! Däremot bör man nog klippa med cylindergräsklippare, det skär bättre (trasar inte sönder) och man kan nog komma lägre också.
           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 27-05-2003, 07:07
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          En underbyggnad som dränerar ordentligt är ett måste för en green kräver massa vatten.

          Vilken gräsblandning ni ska använda vet jag inte men har för mig att Weibulls har en sort som heter just "Green"... men om de menar golfgreen eller bara grön låter jag vara osagt.


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Trädgårdsmannen
          Inlägg 28-05-2003, 09:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 655
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 768



          Detta är ju ett roligt projekt så mitt tips är att du kontaktar någon golfbaneanläggare - han vägleder dig säkert med lite stalltips!


          --------------------
          Hälsar

          "Trädgårdsmannen"
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 17:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon