Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ta bort vinbärsbuskar och ersätta med annat
          Nestor
          Inlägg 30-06-2019, 10:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-06-2019
          Medlem nr: 89 582



          Hej!

          Jag ska ta bort några vinbärsbuskar och ersätta med schersmin. Jag har flera frågor om detta.

          1. Jag hade tänkt försöka göra det själv men kan inte använda bil eller så, utan gör det i så fall med spade, spett och andra manuella verktyg. Vad tror ni om det? Är det möjligt?

          2. Är det viktigt att får bort hela rotsystemet eftersom jag ska plantera nya buskar?

          3. Hur djupt och brett behöver jag gräva för att schersminen ska trivas?

          4. Finns det någon årstid som är mest lämplig för detta?

          Hälsningar
          /Nestor
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-06-2019, 10:33
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det klarar du ganska lätt med spade, det är ju inga stora ekar vi pratar om. Blir det lite rötter kvar gör det inget, det värsta som kan hända är att det kommer upp vinbärsskott och då får du rycka bort dom eller köra över med gräsklipparen. Och du behöver inte gräva speciellt djupt eller brett, jag skulle tro att hålen efter vinbärsbuskarna räcker gott. Om du inte skall plantera exakt där de gamla buskarna stod kan det vara bra att gräva upp jorden typ 40-50cm i fyrkant och dela sönder klumparna med spaden lite och lägga tillbaka så de nya plantorna får lucker jord att börja växa i. Och just nu är en bra tid, om buskarna du köper kommer i kruka. För barrotade plantor är högsommaren ingen bra tid.
           
          Citera
          Nestor
          Inlägg 30-06-2019, 11:23
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          30-06-2019
          Medlem nr: 89 582



          CITAT (Huggorm @ 30-06-2019, 11:33) *
          Det klarar du ganska lätt med spade, det är ju inga stora ekar vi pratar om. Blir det lite rötter kvar gör det inget, det värsta som kan hända är att det kommer upp vinbärsskott och då får du rycka bort dom eller köra över med gräsklipparen. Och du behöver inte gräva speciellt djupt eller brett, jag skulle tro att hålen efter vinbärsbuskarna räcker gott. Om du inte skall plantera exakt där de gamla buskarna stod kan det vara bra att gräva upp jorden typ 40-50cm i fyrkant och dela sönder klumparna med spaden lite och lägga tillbaka så de nya plantorna får lucker jord att börja växa i. Och just nu är en bra tid, om buskarna du köper kommer i kruka. För barrotade plantor är högsommaren ingen bra tid.


          Tack för snabbt svar! Det var ju positivt. Då är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång.

          Ha en trevlig sommar!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 11:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon