Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hålla borta Kanadagäss ?, behöver bra tips ?
          Motti
          Inlägg 26-05-2009, 14:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Hej !det är så att vi ha sjötomt och på den nysått gräs som precis börjat växa,nu har vi problem med att Kanadagässen går upp med sina ungar och betar och för att inte tala om hur de bajsar ner över allt nere vid bryggan,visst vi förutspåde detta när vi anlade gräsmattan och vi bor ju trots all vid sjön där gässen bor .Nu undrar jag om någon har tips på hur man kan hålla dom borta från gräset innan det blir uppätet ?de är ju inte speciellt smarta ! fast jag jagat bort dom så är de snart tillbaks med sina gässlingar efter några minuter,vi har tre grupper som går upp och äter här.Så är det någon som vet hur man håller dom borta från gräsmattan är vi tacksamma rolleyes.gif alla tips emotages tacksamt !


          Mvh Motti
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 26-05-2009, 14:28
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          Förutom fysisk eliminering och total instängsling, så är det väl att erbjuda alternativ föda på annan plats.


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 26-05-2009, 14:44
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Låna en stor, elak hund av någon och bind med lång lina i närheten av platsen
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 26-05-2009, 14:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Staket eller nät räcker nog. Gärna en liten bit ut i sjön. Det räcker med ett glest plastnät, dom är inga inbrottstjuvar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2009, 14:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Kom på igår att jag skulle göra någon slags fågelskrämma ,så jag slog ner en påle satte på den ett huvud av en Willys plastkasse målade stora ögon på (arga) och armar av systembolagets påsar whistling.gif än har jag inte set några gäss i dag!antingen fungerar det eller så beror det på att det blåser halft storm här confused.gif Vill inte ha dom här just då de äter upp gräset innan det hunit växa till sig plus att dessa enorma bajshögar de lämnar efter sig.Läste på jägarförbundet och andra sidor att de räknas som skadedjur nu mer,de förpestar parker och dammar med sina bajshögar och sitt höga anntal.Det var en" smart " svensk som impoterade dom och planterade ut dom på sextiotalet nu är de ett stort problem i hela Sverige.det stog också att de tränger undan våran egen gässtam.Få se hur min plastgubbe fungerar annars får vi nog sätta upp ett plastnät !tack för tipsen tummenupp.gif
           
          Citera
          Källtorpet L&T
          Inlägg 27-05-2009, 14:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem sedan:
          09-03-2009
          Medlem nr: 21 517



          elstängsel, det håller det mesta på "rätt" sida..
          barnen går inte ända ner till vattnet heller efter att ha känt på tråden en gång..
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2009, 15:08
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          En lösning på problemet är nog produkter från Gyttorp med övrig lämplig utrustning. En nackdel med gäss som föda är att en del blir fruktansvärt sega hur man än tillagar dom.

          Jag funderar på om inte problemet med dom enorma skithögarna dom lämnar efter sig är att gräs som är deras huvudsakliga föda är mycket näringsfattigt och svårsmält. Därför måste dom äta mycket som till stor del kommer ut osmält. Detsamma gäller för duvor.

          Redigerat av Gossen Ruda: 27-05-2009, 15:08


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Anki V
          Inlägg 27-05-2009, 16:15
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem sedan:
          08-05-2005
          Medlem nr: 5 714



          Efter en gåsinvasion så fick jag tipset att sätta upp en tråd vid strandkanten på en höjd av ca 30 cm. Kanadagåsen kan inte krypa och den kan inte hoppa.

          Peppar, peppar…..det har fungerat några år nu.

          /Anki


          --------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

          "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 27-05-2009, 18:36
          Länk hit: #9


          Gäster






          CITAT (Motti @ 27-05-2009, 15:01) *
          Kom på igår att jag skulle göra någon slags fågelskrämma ,så jag slog ner en påle satte på den ett huvud av en Willys plastkasse målade stora ögon på (arga) och armar av systembolagets påsar whistling.gif än har jag inte set några gäss i dag!antingen fungerar det eller så beror det på att det blåser halft storm här confused.gif Vill inte ha dom här just då de äter upp gräset innan det hunit växa till sig plus att dessa enorma bajshögar de lämnar efter sig.Läste på jägarförbundet och andra sidor att de räknas som skadedjur nu mer,de förpestar parker och dammar med sina bajshögar och sitt höga anntal.Det var en" smart " svensk som impoterade dom och planterade ut dom på sextiotalet nu är de ett stort problem i hela Sverige.det stog också att de tränger undan våran egen gässtam.Få se hur min plastgubbe fungerar annars får vi nog sätta upp ett plastnät !tack för tipsen tummenupp.gif


          Om man läser på jägarförbundets hemsida är precis allting som inte går på två ben skadedjur... -fear-.gif
          Här har de blivit lagom många nu, om det beror på jakt eller att rasen själv anpassat mun efter mål vet jag inte, men de är inte ett problem. Dessutom är de inte ett dugg argsinta som folk påstår, de är betydligt trevligare än svan tillexempel. Vi tillhör dem som matar dem på vintern, men så är jag ju en avig person... whist.gif
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 27-05-2009, 18:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Anki V @ 27-05-2009, 17:15) *
          Efter en gåsinvasion så fick jag tipset att sätta upp en tråd vid strandkanten på en höjd av ca 30 cm. Kanadagåsen kan inte krypa och den kan inte hoppa.

          Peppar, peppar…..det har fungerat några år nu.

          /Anki


          Låter ju som en genialiskt enkel lösning! tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-05-2009, 18:49
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Kanadagässen är ju faktiskt en införd art som slagit ut minst en inhemsk, var det inte sädgås? Borde nästan vara fri jakt på dom som på mårdhunden
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 27-05-2009, 18:59
          Länk hit: #12


          Gäster






          CITAT (Huggorm @ 27-05-2009, 19:49) *
          Kanadagässen är ju faktiskt en införd art som slagit ut minst en inhemsk, var det inte sädgås? Borde nästan vara fri jakt på dom som på mårdhunden


          Det är inte vitkindad gås du menar, för den har våra käcka jägare skjutit loss på eftersom de inte kunnat se skillnad på den och Canadagåsen, vilket gjort den akut hotad.

          Däremot Grågåsen har blivit ett stort problem nu, de skövlar skördarna tydligen, iallafall om man ska tro det som står i tidningen...
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-05-2009, 19:07
          Länk hit: #13


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Nej, det är sädgåsen. Dock är den långt ifrån utrotad, men minskar kraftigt och man tror det kan vara kanadagåsen som tränger ut den
           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 27-05-2009, 19:10
          Länk hit: #14


          Gäster






          Det är trist, håller med! Lika trist som om fjällgåsen håller på att dö ut som ras, för att den parat sig med närbesläktade gåsarter, därför vet jag att SNF vill utrota alla de fjällgäss som finns i Sverige idag och plantera in nya rena.... Tyvärr (eller inte vilket man känner för) så har de inte fått gehör i vilken domstol det nu är som avgör, hittills.

           
          Citera
          Ralf
          Inlägg 27-05-2009, 19:29
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 36



          I min båtklubb har man satt upp ca 10 cm högt snöre med plastbitar på och gässen lyser med sin frånvaro. Anledningen till att det ska funka påstås att gåsen vill kunna fly springade ut i vattnet.


          --------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)


          Mitt andra liv.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-05-2009, 20:19
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Genialt enkelt om det räcker med trådar. Gässen går inte utom synhåll från vattnet har jag märkt om det inte gäller stora öppna fält. Fast helst borde dom skjutas bort.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 27-05-2009, 21:53
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Tack för tipset om snöret med eller utan plastbitar rolleyes.gif Än verkar det som min Plastpåsegubbe fungerar men som sakt det har blåst hårt i dag så dom kanske legat i lä med gässlingarna ?Fungerar inte plastpåsegubben ska jag sätta upp ett snöre fort som attan .Kan tala om att på badplatsen som byalaget sköter har vi fått sätta dit en kratta för folk ska kunna räffsa dän gåsskitten så de kan bada där med sina barn,inte nog med att de skiter på land de skiter i vattnet där också,inte så trevligt för dom som har barn som är små och är med fingrar och mun överallt.Visst är det fina fåglar att titta på men dit sträcker sig min tolerans.Gyttorp är det som gäller om man ska få bukt med plågan.
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 28-05-2009, 16:10
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          CITAT (Meriona @ 27-05-2009, 19:59) *
          Det är inte vitkindad gås du menar, för den har våra käcka jägare skjutit loss på eftersom de inte kunnat se skillnad på den och Canadagåsen, vilket gjort den akut hotad.

          Däremot Grågåsen har blivit ett stort problem nu, de skövlar skördarna tydligen, iallafall om man ska tro det som står i tidningen...



          Jag tror du lugnt kan tro på det som står i tidningen, i allafall i perioder. Alltså, gässen skövlar i perioder. Kan alltså inte lova dig skådespel på fredag, men annars är åkrarna här täckta av grågäss så långt jag kan se åt norr och söder nu när det är nysått och nyuppväxt. Jag tycker det är trevligt att det inte är kanadagäss, men vad bonden tycker.. Skövlar vet jag inte, men med tanke på hur många de är måste det bli ett stort skördebortfall.


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          Meriona
          Inlägg 28-05-2009, 17:23
          Länk hit: #19


          Gäster






          CITAT (Wilmer @ 28-05-2009, 17:10) *
          Jag tror du lugnt kan tro på det som står i tidningen, i allafall i perioder. Alltså, gässen skövlar i perioder. Kan alltså inte lova dig skådespel på fredag, men annars är åkrarna här täckta av grågäss så långt jag kan se åt norr och söder nu när det är nysått och nyuppväxt. Jag tycker det är trevligt att det inte är kanadagäss, men vad bonden tycker.. Skövlar vet jag inte, men med tanke på hur många de är måste det bli ett stort skördebortfall.


          Bjud dit din jägar-kompis så är grillköttet fixat... giggle.gif

          Jag har lärt mig att tycka om Canadagäss, de är egentligen sagolikt vackra. Och jag badar hellre med gåsaskit på stranden än att behöva fösa undan alla dessa fimpar och plastmuggar och allt vad det är... ryys...
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 28-05-2009, 21:28
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Vill bara säga att i sjön här finns det omkring femtio till sextio kanadagäss med ungar,jag vill inte ha deras skit på min tomt hur vackra de än är !lätt att tycka om dom när man inte blir besvärad av dom på sin egen tomt fear.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 09:08
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon