Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Engelmannsvin och murgröna, skötsel, De ser inte ut att må bra.
          Username
          Inlägg 24-04-2021, 16:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          24-04-2021
          Medlem nr: 94 154



          Jag har satte två plantor murgröna och en engelmannsvin i kruka på balkongen förra våren, de klättrar upp på en spaljé och bjuder mig insynsskydd.
          Vintern har gått hårt åt växterna, de flesta blad på murgrönan har blivit torra och bruna, längst ned på plantan finns däremot friska och fina blad kvar. Ska jag klippa ned hela grenarna eller bara avlägsna de friska bladen?
          Engelmannsvinet har tappat sina blad men det antar jag att den ska göra. Däremot ser jag inga skott eller antydan till nya blad på den än. Jag bröt en gren för att se om den ens var vid liv och grenen har spänst samt är grönaktig inuti så jag förmodar att den lever. När kan jag förvänta mig blad på den?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 24-04-2021, 17:23
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Murgröna och engelsmannsvin är ju blir ju stora växter så småningom och kräver ett motsvarande rotsystem som skall försörja hela växten så jag gissar att krukodling kanske inte är optimalt för dem. Olika murgrönor är också olika härdiga för vårt klimat. Inte skall du klippa ner de blad som överlevt, vänta och se om stängeln lever, än är det kallt.

          Om vinet är grönt i stängeln så lever den, den bildar knoppar och blad när värmen är lämplig för växten. Sverige är ett avlångt land så när det sker beror nog på var du bor.

          Redigerat av Gunilla T: 24-04-2021, 17:24
           
          Citera
          Username
          Inlägg 24-04-2021, 21:38
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          24-04-2021
          Medlem nr: 94 154



          CITAT (Gunilla T @ 24-04-2021, 18:23) *
          Murgröna och engelsmannsvin är ju blir ju stora växter så småningom och kräver ett motsvarande rotsystem som skall försörja hela växten så jag gissar att krukodling kanske inte är optimalt för dem. Olika murgrönor är också olika härdiga för vårt klimat. Inte skall du klippa ner de blad som överlevt, vänta och se om stängeln lever, än är det kallt.

          Om vinet är grönt i stängeln så lever den, den bildar knoppar och blad när värmen är lämplig för växten. Sverige är ett avlångt land så när det sker beror nog på var du bor.

          Bor i zon 2. Nej krukodling är nog inte optimalt men växterna ska ändå inte bli högre än att de ska täcka en 1m hög spaljé. Använder en balkonglåda stående på balkonggolvet, cirka 20 * 100cm för tre plantor. Det är i minsta laget kanske..
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-04-2021, 06:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          En balkonglåda är lämplig för små prydnadsväxter med begränsat rotsystem. För tre klättrande växter som förväntas täcka en hyfsat stor yta är det nog ett "mission impossible" För engelsmannsvin skulle jag gissa att för en planta krävs en krukstorlek på omkring 50cm djup för att bilda ett rotsystem som kan försörja plantan, krukan är ändå en begränsning. En balkonglåda är mycket begränsad vad gäller att hålla både fukt och näring, två nödvändiga faktorer för att en tillväxt skall kunna ske. Det som finns under jorden är det som bestämmer vad som kan utvecklas ovan jord.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-04-2021, 08:13
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Min erfarenhet är att Engelsmannsvin, liksom vindruvor och allt annat i samma familj, slår ut väldigt sent på våren. Det måste bli ordentligt varmt först, det kanske sker i andra halvan av maj. Säkert tidigare där man har ett bra mikroklimat, men det kan ändå dröja ett tag. Sedan är det som sagt alldeles för lite jord på sikt, vedartade växter kräver ordentliga volymer. I en så liten kruka är det risk att rötterna tagit stryk under den kalla vintern som vi haft.
           
          Citera
          Username
          Inlägg 25-04-2021, 14:30
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          24-04-2021
          Medlem nr: 94 154



          CITAT (Gunilla T @ 25-04-2021, 07:47) *
          En balkonglåda är lämplig för små prydnadsväxter med begränsat rotsystem. För tre klättrande växter som förväntas täcka en hyfsat stor yta är det nog ett "mission impossible" För engelsmannsvin skulle jag gissa att för en planta krävs en krukstorlek på omkring 50cm djup för att bilda ett rotsystem som kan försörja plantan, krukan är ändå en begränsning. En balkonglåda är mycket begränsad vad gäller att hålla både fukt och näring, två nödvändiga faktorer för att en tillväxt skall kunna ske. Det som finns under jorden är det som bestämmer vad som kan utvecklas ovan jord.

          Jag misstänkte det. Är det djupet på krukan som är avgörande, skulle en hög men smal kruka kunna fungera? Jag har inte riktigt plats för en kruka med diameter >50 cm.
          Gissar att rötterna kan ha trasslat in sig i varandra, hur gör jag lättast för att flytta växterna?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 25-04-2021, 15:09
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Problemen med lite jord är flera. Dels näringen, vedartade växter kräver mycket sådan, av många olika näringsämnen och mineraler. Sedan vatten, krukor torkar snabbt ut i sommarvärmen. Sedan kylan, den kommer åt mycket bättre runt en kruka än i marken. Dessutom är det inte bra med jord som ömsom töar och fryser, som det lätt kan bli när vårsolen lyser på krukan på dagen, och det sedan fryser igen på vintern. Därför brukar man säga att en kruka försämrar klimatet två zoner på vintern, så om du bor i zon 2 behöver du växter som klarar zon 4. Men det är förstås stora skillnader mellan olika växter. På sommaren kan istället jorden bli för varm, vissa växter tycker om varm jord men långt ifrån alla.
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 25-04-2021, 16:51
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          CITAT (Username @ 25-04-2021, 15:30) *
          Jag misstänkte det. Är det djupet på krukan som är avgörande, skulle en hög men smal kruka kunna fungera? Jag har inte riktigt plats för en kruka med diameter >50 cm.
          Gissar att rötterna kan ha trasslat in sig i varandra, hur gör jag lättast för att flytta växterna?


          Det är volymen jord som är viktig, ju mer jord desto mer näring och vattenhållande förmåga och plats för rötter att växa till.

          I en så begränsad växtplats som balkonglåda är det enkelt att få upp växterna, har rötterna trasslat in sig så sätt växterna i en hink med vatten så försvinner jorden och du ser vilka rötter som tillhör respektive växt. Enkelt att sedan sära på dem.
           
          Citera
          Username
          Inlägg 14-05-2021, 12:50
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          24-04-2021
          Medlem nr: 94 154



          Planterade om växterna i tre stora krukor men nu har murgrönan tappat alla utom en handfull blad längst ned. Den lever dock. Kvistarna är gröna när jag skrapar eller bryter dem. De kala grenarna sträcker sig ungefär 1 meter. Kommer det nya blad eller ska jag köpa en ny murgröna?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-05-2021, 13:22
          Länk hit: #10


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Vänta och se, skulle jag säga. Det borde visa sig inom en vecka eller tre om murgrönan skall klara sig.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 20-04-2024, 04:21
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon