Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citronträd
          _ametist_
          Inlägg 13-04-2015, 20:52
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-05-2012
          Medlem nr: 76 063



          Hej,

          Jag köpte ett citronträd häromdagen. Ursprunget är detta:
          http://www.luitenkwekerij.nl/assortiment.php?pgcode=47

          Mitt träd är planterad i gul kruka, men det behöver ju inte betyda att det är det första trädet i listan jag köpt (om ni kollar länken jag klippt in ovan). Det står Citrus Lemon på lappen, och ett nummer som kan vara ett artikelnummer: 58360.
          Känner någon av er till vad det är för sorts citronträd jag köpt?

          Det vore intressant att veta sort,
          men det jag främst undrar över är att när jag kom hem och läste bifogad lapp som brukar följa med växter fanns det en bild på en gaffel och kniv som är överkryssad..... Kan man inte äta dessa citroner? Kan de vara giftiga? Eller vad betyder symbolen?

          På informationslappen som följer med trädet står det även "NPK" i en annan symbol. När jag googlar på det står det bl.a.:
          "NPK – en typ av gödsel som innehåller kväve, fosfor och kalium, se mineralgödsel"
          Är det giftigt? Hur giftigt är det i så fall?
          Är NPK så pass giftigt så att om de används som gödsel tom förgiftar frukterna?

          Om NPK är giftigt kan det ju förklara att man inte bör äta de frukterna som finns nu!?
          Men försvinner detta NPK till nästa års skörd?
          Bör jag plantera om för att bli av med detta NPK? Eller försvinner det aldrig?

          Vet någon något mer om detta träd? Kommer jag aldrig kunna använda de framodlade citronerna?

          Det blev många frågor... Hoppas på lite klarhet i detta!
          Tanken var ju att jag skulle odla ekologiska egna citroner... sad.gif

          Tacksam för info!

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2015, 21:11
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          NPK är inte giftigt, det står för kväve, fosfor och kalium och är ämnen som är grunden för tillväxt. Men ger man trädet för mycket blir det övergött och kan ta skada. Det gör definitivt inte frukterna giftiga.
           
          Citera
          _ametist_
          Inlägg 13-04-2015, 21:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-05-2012
          Medlem nr: 76 063



          Tack för fiit svar!
          Åh, vad skönt att det inte var giftigt i varje fall!

          Men kan du förstå symbolen med de överkryssade besticken?
          Är det en sort som inte går att äta av någon anledning?
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-04-2015, 21:38
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag vet inte men kanske blir dessa citroner inte så stora, de växer ju normalt på stora träd utomhus. Dessa kanske är minivarianter som mest består av skal och kärnor. Jag tror definitivt inte att de är giftiga, de skulle inte sälja något som är giftigt och det är så stor risk att någon ändå skall äta.
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 13-04-2015, 23:49
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          NPK är inte giftigt, men de är kemikalisk, vi kan ta dem från naturliga ämne som kogödsel. hästgödsel eller från komposten.

          H.Bassam
           
          Citera
          _ametist_
          Inlägg 14-04-2015, 20:57
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-05-2012
          Medlem nr: 76 063



          Hej,

          Det finns redan två citroner på trädet, och de är normalstora citroner. Dvs inte små med bara skal och kärnor...

          Jag kan inte förstå betydelsen av varningen med överkryssade bestick....

          Någon som vet/sett den tidigare?

           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 14-04-2015, 21:38
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Jag har sett den i helt andra sammanhang. Om du bildsöker på "crossed out cutlery" ser du sådana symboler som brukar betyda att man inte får äta där skylten är uppsatt!
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 15-04-2015, 00:56
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          Det går att äta frukterna, däremot kanske vänta tills du fått fram egna igen. För att odla fram dessa växter innan dom säljs så används ganska starka bekämpningsmedel som dock går ur växten efter vissa månader. Men odlar du fram egna citroner sen så går dessa äta utan problem.



           
          Citera
          duo2010
          Inlägg 15-04-2015, 16:46
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          01-05-2010
          Medlem nr: 29 724



          Hej
          håller med Alexander, låt befintliga citroner vara och vänta på nya. Men jag förstår inte varför du köper utomlandsifrån det finns ju citronträd och andra medelshavsväxter på plantskolor här hemma nuförtiden och då har man ju ngn att fråga. Du måste nog plantera om citronen i större kruka med jord för medelshavsväxter.
          Lycka till!
           
          Citera
          _ametist_
          Inlägg 15-04-2015, 22:18
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-05-2012
          Medlem nr: 76 063



          Ja, det är nog som ni säger - att skippa befintliga frukter och istället invänta nya. Tanken har slagit mig att varningen just står för att befintliga dårfinken kan ha besprutats hårt.... Trist att det är så!

          Att jag inte köpte på plantskola är enkelt - det är ett spontanköp. Dessa såldes otippat för 249kr på Lidl. Hade ingen tanke att shoppa citronträd där, men kunde inte motstå frestelsen för det priset. Motsvarande på andra ställen kostar 1000kr eller mer....

          Om någon sett samma varning och vet säkert vad den betyder får ni gärna meddela. Har blivit nyfiken....
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 15-04-2015, 23:21
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          på Lidl. jag ska aldrig köper växter, de har sämst kvalitet, jag gjorde en gång bara, det är bästa att köpa från plantskolor med garanti, även om deras växter dyra.

          H.Bassam
           
          Citera
          Ålgryte
          Inlägg 15-04-2015, 23:24
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 593
          Medlem sedan:
          19-05-2008
          Medlem nr: 16 230



          På "mitt" Lidl såg jag att de säljer små fruktplantor i plastbägare med resp. frukt på. De kostar bara 39:90. Dock blev jag mycket fundersam över bladen på citronplantan... De ser precis ut som på Dr Westerlunds pelargon och de doftar likadant... g.gif

          bilden har citronplantan även samma blommor som Westerlund!

          Jag har lärt mig att Lidls växter inte alltid är de som visas på förpackningen - men priset är oftast lågt och spännande att se vad växten utvecklas till unsure.gif
           
          Citera
          _ametist_
          Inlägg 16-04-2015, 20:34
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          10-05-2012
          Medlem nr: 76 063



          Jag är helt medveten om att handelsträdgårdar säkert har bättre växter (och jag handlar ofa där) - men de är som sagt betydligt mycket dyrare, så ibland är det kul att chansa. Detta träd på en meter högt med begintliga frukter kostar ju inte mer än en blombulkett... Dessutom såg jag i andra blombutiker exakt samma träd från samma leverantör som kostade över 1000kr...

          Men var jag köpt växten och om jag borde köpt just där eller ej var ju inte min fråga, så nog om Lidl.

          Känner någon till vad symbolen med överkryssade bestick betyder?
           
          Citera
          EsterM
          Inlägg 17-04-2015, 08:32
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 202
          Medlem sedan:
          13-05-2008
          Medlem nr: 16 033



          Det måste ju betyda att du inte bör äta frukterna eftersom växten troligen är besprutad med gift mot ohyra.
          Men som Alexander skriver så kan du säkert använda frukter som den får i framtiden. Det är kanske en bra idé att ge den ny jord.
          Det tar ett par år från blomma till mogen citron, men det är jättekul när det händer.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 11:03
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon