Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lång och ranglig sun gold utan tomater
          zarda
          Inlägg 08-06-2015, 10:04
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 492



          Hej!

          Köpte ett antal tomatplantor för ett tag sedan, varav en är Sun Gold. De andra (som är busktomater: Tarsan och Tumbling Tom Red) växer som ogräs och har massor av tomater, men min Sun Gold är ett sorgebarn.

          Trots att den får mycket sol och näring regelbundet och har en stor kruka (30 liter) så verkar det inte bli några tomater av blommorna (den har 3 små pyttetomater nu). De blommor som inte knäcks, blir det helt enkelt inget av, bara en pytteliten tomatknopp inte växer.

          Plantan är minst 1,80 hög och känns lite skranglig. Har provat att plantera den djupare i krukan och eftersom jag har tomaterna inomhus skakar jag dem lite lätt för att pollinera, men inget verkar hjälpa, varken mot skranglighet eller bristen på tomater.

          Vad jag kan se så verkar de sista 30 cm av plantan vara tätare och ha många fler blomknoppar så frågan är: Kan jag kapa den här på mitten (den är 1,80 hög) och plantera om toppen i ett desperat hopp om att den ska rota sig, eller är det ett stort "no-no"? Problemet är att den växer som attan och om några veckor så måste den transporteras 30 mil i bil....

          Alla tomatproffs på forumet, hjälp! rose.gif

          //Caisa


          --------------------

          //Caisa, zon 4
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-06-2015, 10:40
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Sungold är en högväxande tomat som blir som en flera meter lång lian, hade den förr i växthus då jag kunde linda ett snöre runt stammen allteftersom den växte och fästa i taket.

          Högväxande tomater är i allmänhet senare än busktomater så allt är bara normalt.

          Jag har andra högväxande tomater numera (gula sorter min man är allergisk mot de röda) och de har precis börjat sätta knoppar och blommor.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          zarda
          Inlägg 08-06-2015, 10:50
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 492



          CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-06-2015, 11:40) *
          Sungold är en högväxande tomat som blir som en flera meter lång lian, hade den förr i växthus då jag kunde linda ett snöre runt stammen allteftersom den växte och fästa i taket.

          Högväxande tomater är i allmänhet senare än busktomater så allt är bara normalt.

          Jag har andra högväxande tomater numera (gula sorter min man är allergisk mot de röda) och de har precis börjat sätta knoppar och blommor.


          Hej Åsa!

          Tack för svaret! Jo, jag vet att den är högväxande, det är inte det. Det konstiga är att den får väldigt många blomklasar, men ingen av dem blir något. Blommorna bara dör och knäcks, så det var därför jag undrade om jag gjorde något fel och vad jag kunde göra för att ge den en liten nystart.

          Ok, men rent praktiskt då, skulle den överleva att bli kapad och omplanterad? Hinner den få rötter innan den vissnar?

          //Caisa


          --------------------

          //Caisa, zon 4
           
          Citera
          duo2010
          Inlägg 09-06-2015, 17:46
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem sedan:
          01-05-2010
          Medlem nr: 29 724



          Kapa toppen och sätt i vatten. Efter ca 2-3 v har den fina rötter och kan planteras. Så gör man ju med tjuvar om man vill ha fler tomater så det går säkert utmärkt. Den "gamla" plantan kommer förmodligen grena sig eller sätta ny topp men försöka duger.
          Gunilla
           
          Citera
          zarda
          Inlägg 09-06-2015, 20:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 492



          CITAT (duo2010 @ 09-06-2015, 18:46) *
          Kapa toppen och sätt i vatten. Efter ca 2-3 v har den fina rötter och kan planteras. Så gör man ju med tjuvar om man vill ha fler tomater så det går säkert utmärkt. Den "gamla" plantan kommer förmodligen grena sig eller sätta ny topp men försöka duger.
          Gunilla



          Hej Gunilla!

          Ja, om den inte rycker upp sig och slutar tappa alla blommorna så är det nog enda sättet. Just nu är det mest en lång pinne. angry.gif

          Tack för svaret!

          //Caisa


          --------------------

          //Caisa, zon 4
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 09-06-2015, 20:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej

          Jag tycker om att de tappa blommor på grund att du ger inte dem tillräckligt vatten, för att de behöver väldränerad fukt bra gödslad jord i skydda plats, om du har tiden kan du läsa den text som jag hittade i internet:

          Tomat, Körsbärs- - 'Sungold F1 Hybrid'
          Namn Tomat, Körsbärs-
          Sort Sungold F1 Hybrid
          Latinskt namn Lycopersicon esculentum
          Engelskt namn Tomato
          Färg Mörkorange
          Leverantör Thompson & Morgan
          Artikelnummer 15400840 hos oss, 840 hos Thompson & Morgan
          Språk Engelsk text på förpackningen.
          Förklaring till engelska termer
          Mängd Cirka 10 st (cirka 4.78 kr per styck)
          Förodling, sådd Så fröerna på ytan av bra, väldränerad, fuktig såjord. Täck med ett tunt lager jord/vermikulit. Ställ i drivhus/plastpåse vid 18-20°C tills fröerna gror efter ca 7-14 dagar. Ställ ljust för bättre groning.
          Avstånd Plantavstånd 45 cm.
          Odling Plantera om i 7-8 cm krukor när plantorna är hanterbara. Plantera på odlingsplatsen när de blivit 20 cm höga. Ge plantorna stöd och ta bort sidoskotten regelbundet. Nyp bort toppen på sensommaren för att påskynda mognaden. Föredrar väldränerad, fuktig, välgödslad jord i soligt och skyddat läge.
          Skörd Vid optimala odlingsförhållanden kan man börja skörda efter ca 60 dagar.
          Tips Plocka gärna frukterna direkt från plantan och ät dem som trädgårds-godis.
          Tider
          Förodling: början av mars till slutet av maj.
          Blomning/skörd: början av juli till slutet av oktober.

          H.Bassam
           
          Citera
          zarda
          Inlägg 10-06-2015, 09:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 64
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 492



          Hej Bassam!

          Tack för att du tog dig tid att svara.

          Jag tror inte att de fått för lite vatten, jag har varit noga med att hålla ett öga på det. Jorden hålls fuktig utan att vara direkt blöt, och de andra tomatplantorna har inte alls samma problem och de får samma mängd vatten. Jag gödslar också regelbundet med Biobact Tomat.

          //Caisa


          --------------------

          //Caisa, zon 4
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 04:44
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon