Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hallondike - hur brett?
          ansan
          Inlägg 30-07-2019, 20:15
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem sedan:
          28-02-2006
          Medlem nr: 7 151



          Ärvde en kolonilott i våras och jsg ska flytta massa hallonplantor som står som en hallonskog. Vill gräva ett dike och plantera som en häck. Hur brett dike ska jag gräva till en lång rad?


          --------------------
          En grön växt inte alltid grön.
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 31-07-2019, 11:41
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          Hallon vill inte stå i ett dike, tvärt om plantera dom lite upphöjt.Brett ca150-200 cm borde bli bra.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 31-07-2019, 12:32
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (ansan @ 30-07-2019, 21:15) *
          Ärvde en kolonilott i våras och jsg ska flytta massa hallonplantor som står som en hallonskog. Vill gräva ett dike och plantera som en häck. Hur brett dike ska jag gräva till en lång rad?


          Här finns inspiration: https://www.odla.nu/inspiration/hallon

          Beträffande diket så räcker det med ett par dm, så du får ner rötterna. Hallon är inte så kinkiga.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          ansan
          Inlägg 01-08-2019, 09:08
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem sedan:
          28-02-2006
          Medlem nr: 7 151



          CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2019, 13:32) *
          Här finns inspiration: https://www.odla.nu/inspiration/hallon

          Beträffande diket så räcker det med ett par dm, så du får ner rötterna. Hallon är inte så kinkiga.


          Ett par decimeter brett? Då ryms väl knappt de uppgrävda hallonplanterna? Man tar väl med lite jord också, som tyvärr är full av ogräs....?

          CITAT (tomas99 @ 31-07-2019, 12:41) *
          Hallon vill inte stå i ett dike, tvärt om plantera dom lite upphöjt.Brett ca150-200 cm borde bli bra.


          ok såg detta nu. så pass mycket? Hade tänkt klara mig på en meter då mycket ska rymmas. Ok då får det både grävas och bli upphöjt.
          Tack!


          --------------------
          En grön växt inte alltid grön.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-08-2019, 10:23
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (ansan @ 01-08-2019, 10:08) *
          Ett par decimeter brett? Då ryms väl knappt de uppgrävda hallonplanterna? Man tar väl med lite jord också, som tyvärr är full av ogräs....?
          Tack!


          Jag menar att du gräver upp så mycket som behövs men inte mer. Du ser hur mycket som behövs när du grävt upp plantorna. Du behöver inte ha med alla rötter som går åt alla håll.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 01-08-2019, 23:47
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Det är en bra idé att gräva upp och flytta plantorna från kolonilotten, de har en förmåga att bre ut sig och ta plats från annan odling. Räkna med att det dyker upp någon stickling åren efter, me de är lätta att ta bort.
          Plantera inte under eller i närheten av barrträd, dels suger de vatten, dels blir det det fel ph på jorden. Jag gjorde det misstaget att plantera vid en stor gran, blev aldrig någon vidare skörd. Sen fick jag ta över ett hallonland efter en annan odlare och det låg ca 3 m från en stor gran och inte heller där blev det några skördar, däremot vid komposten fanns några plantor som gav god skörd, tyvärr kom det någon utifrån och grävde upp dem och tog dem för eget bruk. sad.gif
           
          Citera
          tomas99
          Inlägg 02-08-2019, 11:03
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem sedan:
          27-05-2004
          Medlem nr: 3 728



          CITAT (Mjärden @ 02-08-2019, 00:47) *
          Det är en bra idé att gräva upp och flytta plantorna från kolonilotten, de har en förmåga att bre ut sig och ta plats från annan odling. Räkna med att det dyker upp någon stickling åren efter, me de är lätta att ta bort.
          Plantera inte under eller i närheten av barrträd, dels suger de vatten, dels blir det det fel ph på jorden. Jag gjorde det misstaget att plantera vid en stor gran, blev aldrig någon vidare skörd. Sen fick jag ta över ett hallonland efter en annan odlare och det låg ca 3 m från en stor gran och inte heller där blev det några skördar, däremot vid komposten fanns några plantor som gav god skörd, tyvärr kom det någon utifrån och grävde upp dem och tog dem för eget bruk. sad.gif


          Konstigt,när jag plockar hallon i det vilda så brukar dom växa på hyggen efter granträd,och på hyggen så är det mycket torrt där trivs hallonen bra, men det är kanske olika på framodlade hallon och vilda.


          --------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 02-08-2019, 16:19
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          CITAT (tomas99 @ 02-08-2019, 12:03) *
          Konstigt,när jag plockar hallon i det vilda så brukar dom växa på hyggen efter granträd,och på hyggen så är det mycket torrt där trivs hallonen bra, men det är kanske olika på framodlade hallon och vilda.

          Det kan nog stämma, men då är det ingen stor gran i närheten som suger vatten ur jorden, så det är nog det som är problemet i mitt fall. Hallonbuskarna växer där det är öppet, inte inne i den täta skogen. Har du några stora barrträd i närheten av det planerade "diket", som kan torka ur jorden ?
           
          Citera
          ansan
          Inlägg 04-08-2019, 10:12
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 231
          Medlem sedan:
          28-02-2006
          Medlem nr: 7 151



          CITAT (Mjärden @ 02-08-2019, 00:47) *
          Det är en bra idé att gräva upp och flytta plantorna från kolonilotten, de har en förmåga att bre ut sig och ta plats från annan odling. Räkna med att det dyker upp någon stickling åren efter, me de är lätta att ta bort.
          Plantera inte under eller i närheten av barrträd, dels suger de vatten, dels blir det det fel ph på jorden. Jag gjorde det misstaget att plantera vid en stor gran, blev aldrig någon vidare skörd. Sen fick jag ta över ett hallonland efter en annan odlare och det låg ca 3 m från en stor gran och inte heller där blev det några skördar, däremot vid komposten fanns några plantor som gav god skörd, tyvärr kom det någon utifrån och grävde upp dem och tog dem för eget bruk. sad.gif


          Hej! Tack för förslag men jag har ingen annan plats för min egen tomt är för skuggig.

          Skulle behöva påbörja grävandet för jag har mycket att gräva. Hela lotten i princip. Hur gräver jag i lera lättast? Det är stenhårt! Vattna innan? Ska man låta det ligga eller kan man påbörja att gräva direkt efter vattning?


          --------------------
          En grön växt inte alltid grön.
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 01-10-2019, 17:06
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          DJÄVLA SPAM!


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-10-2019, 19:44
          Länk hit: #11


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (andersen @ 01-10-2019, 18:06) *
          DJÄVLA SPAM!

          Jag upptäcker det snabbare och kan ta bort det om det är okända användarnamn som skrivit sista inlägget i tråden. Om jag ser ett välkänt användarnamn är det inte säkert jag öppnar tråden.
           
          Citera
          andersen
          Inlägg 01-10-2019, 20:45
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 4 125
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 51



          CITAT (Huggorm @ 01-10-2019, 20:44) *
          Jag upptäcker det snabbare och kan ta bort det om det är okända användarnamn som skrivit sista inlägget i tråden. Om jag ser ett välkänt användarnamn är det inte säkert jag öppnar tråden.



          Ok, Tack.


          --------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.


          Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

          Att inte cykla är att gå för långt.

          Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-10-2019, 20:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jag skall försöka sitta på händerna men idag kunde jag inte låta bli, särskilt som det förmodligen är samma person med olika nick som svarar sig själv.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 15:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon