Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Pelargon vård., Är det dax nu?
          lina345
          Inlägg 21-01-2003, 23:38
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem sedan:
          18-01-2003
          Medlem nr: 593



          Hej å hå!

          Är det dax att klippa-till Pelargonerna nu i jan-feb ? huh.gif

          Jag har mina i fönstret i ett föråd (ca 5-8 grader), och de ser lite skräpiga ut, men har inte slutat blomma än sen de var ut på grönbete i sommras!!
          De får en liten slurk vatten då och då när jag kommer ihåg at gå ut till dem (ca en gång i månaden)

          Ja, åter till frågan....
          Är det dax att ta fram saxen och klippa ner dem nu?
          och..
          Hur mycket ska man klippa?

          Någon som vet på råd?

          / Smartluvan Lina tongue.gif
           
          Citera
          Annki
          Inlägg 22-01-2003, 00:17
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 40



          Mmm! Jag vill snart vakna, sa pelargonen! rolleyes.gif Men du behöver inte ha jättebråttom om de stått så förmånligt och dessutom blivit lite ompysslade. Mina blev inslängda i en kolmörk matkällare i början av november och jag har bara tittat på dem några gånger. Inte ett uns vatten har de fått. Men det brukar gå bra!

          Nu i månadsskiftet januari/februari brukar jag ta upp dem och klippa ned dem radikalt. Så där en 3-8 cm (max) lämnar jag kvar. Men det beror så klart på hur tjock stammen är och var förgreningarna är. Sen brukar jag passa på att plantera om dem samtidigt. Ofta i samma kruka - som jag gör ren ordentligt - men med ny jord. Pelargoner har så litet rotsystem att man inte behöver byta till större kruka varje år. De sprider ut rötterna på bredden, inte djupet.

          Ta vara på kraftiga skott som du klipper av, skala av de nedersta bladen och ge stammen ett diagonalsnitt och sätt dem i nya krukor, vattna igenom och dra en plastpåse med några lufthål över, så har du vips en ny pelargonfamillj på tillväxt!


          --------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 08:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon