Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bladlöss på svartplommon
          Gröna mormor
          Inlägg 29-05-2019, 08:48
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 652
          Medlem sedan:
          10-06-2011
          Medlem nr: 54 122



          Jag har flyttat till lägenhet och köpt en hel del växter till uteplatsen, bl.a. ett litet svartplommon i kruka. Den blommadde jättefint men häromdagen upptäckte jag hundratals om inte tusentals bladlöss både på växten och nere på krukan. Har behandlat med såpa och satt "fällor" på stammen. (Ett råd från Anticimex för att kolla om man har vägglöss inomhus, är att sätta tejp på sängstolparna. Då fastnar lössen där.) Trots daglig behandling kommer nya ägg på bladen. Vad skall jag göra????
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-05-2019, 14:26
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Troligtvis gillar det inte miljön stressade växter får lättare löss. Löss lägger inte ägg denna årstid de där små sakerna lär vara nyfödda löss, löss föder levande ungar och de behöver ingen befruktning och det räcker man missar 1st för att det ska bli många fler använder man såpa måste man spruta så hela lusen täcks och man kan behöva upprepa flera gånger. Själv brukar jag försöka få växten att trivas i bra jord och inte för liten kruka, ljust men inte alltför hett på balkongen, jämn vattning + jag klämmer löss för hand + plockar lite nyckelpigor ifall jag behöver hjälp de är bra på att städa bort löss det är mer effektivt än såpa + ute ställer såpan till mer skada än nytta. Tejp på stammen har nog inte så bra effekt bladlöss har ju bevingade individer som flyger till växter och bildar nya kolonier de brukar inte klättra speciellt mycket på stammen

          Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 29-05-2019, 14:29


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 12:27
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon