Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Jord för ett olivträd?
          Mi70
          Inlägg 18-05-2005, 10:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem sedan:
          17-07-2003
          Medlem nr: 1 914



          Fick ett litet olivträd i disputationspresent i vintras. Den har tappat en del blad i vintertorkan inomhus, men har nu fått byta kruka och flytta ut, hoppas på återhämtning. Den var planterad i ganska torr, grov jord och den fick därför i brist på annat, påfyllning med vanlig planteringsjord, blandat med orkidéjord, då den liknande den jord som redan fanns i krukan i strukturen.... Detta var kanske helt fel? Vad gillar ett olivträd - kalk eller inte kalk, surt eller inte surt, näringsrikt eller fattigt...............??? huh.gif

          Har sett färdiga jordblandningar i småpåsar för bland annat citrusträd etc, finns något liknande för oliver, eller kan man använda samma slags jord som till citrus?
           
          Citera
          Lynn
          Inlägg 18-05-2005, 14:10
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          16-04-2005
          Medlem nr: 5 450



          Hej! Jag fick ett Olivträd av min svärmor och hon sa att det vill ha riktigt lerig jord, torrt och ljust. Så jag gick ut på gården och tog det lerigaste jag hittade och det verkar fungera bra. Dessvärre tror jag att jag satt ut det för tidigt för det var frost hos oss i natt. Det ser ok ut så jag får väl hoppas. Svärmor sa också att man skall låta trädet få en par köldknäppar på hösten för då anlägger den mycket knopp. Hon jobbar på plantskola så jag hoppas hon vet vad hon pratar om.
          smile.gif
           
          Citera
          Mi70
          Inlägg 19-05-2005, 14:12
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 521
          Medlem sedan:
          17-07-2003
          Medlem nr: 1 914



          Tack för svaret, då får jag spana efter lera!

          Min står ute nu också, och den verkar inte bekommas av dåligt väder!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 11:36
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon