Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > dahlior, råd när det gäller odla/planter dahlior
          arneja
          Inlägg 01-03-2021, 23:18
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          21-05-2015
          Medlem nr: 81 961



          Hej! Jag har inga dahlior men skulle väldigt gärna vilja. Alla råd jag läser går ut på att man skall förkultivera knölarna inomhus och sedan avhärda dem. Eftersom vi inte bor permanent där trädgården är fungerar detta inte för oss. Därför undrar jag, fungerar det att plantera knölarna direkt i jorden, hinner de komma i blom? När skall de i så fall sättas? Trädgården finns i södra Skåne och är på sandjord. Tacksam för alla råd och synpunkter?
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 02-03-2021, 08:29
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Visst kan du plantera knölarna direkt, speciellt om du bor i Skåne. Planteras ut när risken för frost är över, de små skotten som först dyker upp tål inte frost, knölarna under jord är inte lika känsliga.

          Det tar förstås längre tid till blomning om man inte förkultiverar knölarna.

          Och så känner du säkert till att knölarna måste grävas upp och förvaras frostfritt under vintern.
           
          Citera
          August
          Inlägg 02-03-2021, 11:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Rent generellt kan man säga att utvecklingstiden för dahlior från plantering till blom är beroende av vilken dahliatyp det handlar om. Högväxta sorter med stora dubbla blommor tar naturligt nog längre tid på sig än låga enkelblommande. I princip behöver en lågväxt sort ungefär tre månader medan en mera högväxt kan behöva en månad längre. I södra Skåne i en lätt jord som fort värms upp borde du kunna plantera dahliaknölarna i slutet av april. Det betyder att du kan räkna med blomning i slutet av juli om du väljer lågväxta sorter och senast i slutet av augusti för de mera maffiga sorterna med stora blommor. Smaken är olika och då det gäller dahlior finns det tusentals sorter att välja på. Jag vill nämna en som fungerade väldigt bra i min trädgård vid direkt frilandsplantering. Sorten heter Bishop of Llandaff och den blommade alltid från juli till dess att frosten kom i oktober-november. Den och massor av andra sorter liksom även odlingsråd kan du hitta på svenska dahliasällskapets hemsida: https://www.svenskdahlia.se/
           
          Citera
          arneja
          Inlägg 02-03-2021, 16:42
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 12
          Medlem sedan:
          21-05-2015
          Medlem nr: 81 961



          Tack båda för utmärkta svar
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon