Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Djurvän så det gränsar till överdrift :)
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-04-2014, 20:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          I februari hittade jag konstiga tecken i kökslådan, smulade buljongtärningar mm-så möss-eller i alla fall en sån.
          Fångade densamma i ej dödande fångstbur ganska lätt , men det var kallt ute.

          Nu har den bott på en bänk i mitt kök sen dess. I bur för smådjur.Min gamla döva katt har inte ens höjt ett ögonbryn ,inför musens närvaro.Matats med godsaker och smådjursfoder.
          Idag fick den åka bil, till den lokala lilla återvinningen/sop:stationen för stugägare.. sprang ut direkt ur buren , in i det höga fjolårsgräset , och skuttade i glädjespång över sin frihet..försvann. .. lämnade lite fågelfrö och nu får den klara sig själv.
          Det kändes bra och det var en pigg och trevlig krabat:)

          ps .Jag bär även ut alla humlor jag hittar inne .. DS.

          Redigerat av kerstin z5-6: 18-04-2014, 20:13


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 18-04-2014, 20:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Humlor och fjärilar bär jag alltid ut - men möss - nej tack smile.gif


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-04-2014, 20:39
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Det där gillade jag! wub.gif


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 18-04-2014, 20:56
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          I love you Kerstin bravo.gif


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-04-2014, 21:21
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Lol tack angel_not.gif men jag känner mig lite som en konstig trädgårdstant med katter -haha smile.gif

          Har ni verkligen tittat på dem? de klara blanka bruna ögonen, den vita magen- hur de äter`? Framtassarna som liknar våra händer? de små rundade öronen?

          Den var ett sällskap den med, och nu är den fri:) Känns bra.
          Jag har varit sån sen barndomen och det är svårt att ändra på smile.gif

          Redigerat av kerstin z5-6: 18-04-2014, 21:35


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 18-04-2014, 22:48
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          Fångade alltid möss i levandebur och släppte ut i skogen! Där vi bor nu vägrar de gå in i dem tyvärr så alternativet blev döden för dem som vågar sig in -cry-.gif Har annars svårt för att döda djur, fångar flugorna och släpper ut också.


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-04-2014, 23:32
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          En ostbit med två intryckta jordnötter lockar vilken mus som helst.


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 19-04-2014, 12:28
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          Tror h*n blir glad för sitt nya boende tummenupp.gif


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 19-04-2014, 15:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          Jag är också lite där, ibland kommer katten in med levande möss och då brukar jag rädda dem och släppa ut dem i frihet igen. Humlor och getingar som kommer in försöker jag alltid släppa ut i det fria och det är det samma med fåglar som kommer in.
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 19-04-2014, 15:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Jag måtte då vara väldigt mordisk av mig - kan inte döda djur, nej - men det fixar (mus)fällan åt mig. Och getingar och fästingar går en grym död tillmötes när dom träffar mig - tyvärr. Undantaget är bålgetingar - jag har av misstag dödat en och det har jag fortfarande dåligt samvete över ... trots att det var 3 - 4 år sen.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Flemming
          Inlägg 20-04-2014, 20:06
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem sedan:
          29-01-2011
          Medlem nr: 38 520



          CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2014, 22:21) *
          Har ni verkligen tittat på dem? de klara blanka bruna ögonen, den vita magen- hur de äter`? Framtassarna som liknar våra händer? de små rundade öronen?


          Vi hade råttor nere vid dammen där jag matar svanen och ankorna men tyvärr var det bara jag som tyckte dom var trevliga...
          Kommunen tog livet av dom veckan efter vilket jag har förståelse för men råttorna är saknade av mig ändå.
          Kommer speciellt ihåg två stycken av dom,den ena kastade sig över foderhögen till fåglarna och började äta,den tappade helt rädslan för människor under tiden den åt...

          Den andra sprang förbi mig och fick tag i en brödtärning som var avsedd för ankorna,därefter tillbaka till ingången för råttorna men innan den sprang ner i hålet så vände den sig om och höll brödtärningen mellan sina små rosa "händer" och tittade upp på mig,vet inte vad den tänkte men den verkade väldigt lycklig...


          --------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
           
          Citera
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2014, 10:47
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem sedan:
          04-11-2003
          Medlem nr: 2 529



          CITAT (kerstin z5-6 @ 19-04-2014, 00:32) *
          En ostbit med två intryckta jordnötter lockar vilken mus som helst.

          Tyvärr inte! Jag vet inte vad det är för fel på mössen här. Köpte till och med nya burar ifall de gamla luktade främmande på något sätt. Irriterande, men de har valt döden -cry-.gif

          Har provat jordnötssmör också, det funkar bara i dödafällan crying.gif

          CITAT (gunsta @ 19-04-2014, 16:56) *
          Jag måtte då vara väldigt mordisk av mig - kan inte döda djur, nej - men det fixar (mus)fällan åt mig. Och getingar och fästingar går en grym död tillmötes när dom träffar mig - tyvärr. Undantaget är bålgetingar - jag har av misstag dödat en och det har jag fortfarande dåligt samvete över ... trots att det var 3 - 4 år sen.

          Getingar, fästingar och mördarsniglar dör här med, men det tar emot (inte att döda fästingarna).

          CITAT (Flemming @ 20-04-2014, 21:06) *
          Vi hade råttor nere vid dammen där jag matar svanen och ankorna men tyvärr var det bara jag som tyckte dom var trevliga...
          Kommunen tog livet av dom veckan efter vilket jag har förståelse för men råttorna är saknade av mig ändå.
          Kommer speciellt ihåg två stycken av dom,den ena kastade sig över foderhögen till fåglarna och började äta,den tappade helt rädslan för människor under tiden den åt...

          Den andra sprang förbi mig och fick tag i en brödtärning som var avsedd för ankorna,därefter tillbaka till ingången för råttorna men innan den sprang ner i hålet så vände den sig om och höll brödtärningen mellan sina små rosa "händer" och tittade upp på mig,vet inte vad den tänkte men den verkade väldigt lycklig...

          De är söta, men jag kan föstå om det inte kan få finnas för många råttor i stadsmiljön..


          --------------------

          Killerq Mini Wrigg.jpg

           
          Citera
          Motti
          Inlägg 23-04-2014, 00:18
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Man ska vara rädd om smådjuren också smile.gif de tillhör massan i biologin och tillför oss mycket bla pollinerar dom våra blommor och våra växthus smile.gif och blommorna ute fruktträd osv ! För att inte tala om hur mysiga dom är att titta på smile.gif
           
          Citera
          Monaxe
          Inlägg 23-04-2014, 06:46
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem sedan:
          23-10-2007
          Medlem nr: 12 962



          CITAT (Motti @ 23-04-2014, 01:18) *
          Man ska vara rädd om smådjuren också smile.gif de tillhör massan i biologin och tillför oss mycket bla pollinerar dom våra blommor och våra växthus smile.gif och blommorna ute fruktträd osv ! För att inte tala om hur mysiga dom är att titta på smile.gif



          Förespråkar absolut alla arters rätt att leva, släpper också ut det mesta av krypen som kommer in, antingen själva eller med hjälp av någon katt.

          Försöker rädda alla fåglar som flyger in i rutor osv (tar in dem i en liten bur, lägger en handduk över och ställer undan så de får stå i fred i några timmar. Funkar även vintertid)

          Oftast vaknar de faktiskt till igen, har bara varit avsvimmade. Inte de med uppenbart bruten nacke förstås!

          De enda djur som utan pardon tas av daga är spanjorer (sniglarna alltså!) och fästingar!


          --------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 23-04-2014, 11:46
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (Monaxe @ 23-04-2014, 07:46) *
          Förespråkar absolut alla arters rätt att leva, släpper också ut det mesta av krypen som kommer in, antingen själva eller med hjälp av någon katt.

          Försöker rädda alla fåglar som flyger in i rutor osv (tar in dem i en liten bur, lägger en handduk över och ställer undan så de får stå i fred i några timmar. Funkar även vintertid)

          Oftast vaknar de faktiskt till igen, har bara varit avsvimmade. Inte de med uppenbart bruten nacke förstås!

          De enda djur som utan pardon tas av daga är spanjorer (sniglarna alltså!) och fästingar!

          Samma här, där drar jag gränsen för "djurvänligheten". tummenupp.gif
          För övrigt är jag snäll och räddar dom.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 23-04-2014, 12:18
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Jag anser mig själv vara djurvän. Jag mår dåligt om jag lyckas skrämma en fågel till att flyga in i våra altanfönster och bryta nacken. Eller om jag ser en överkörd igelkott vid vägkanten.

          Men när det gäller spanska skogssniglar och fästingar, de har jag inget dåligt samvete över att göra processen kort med. Inomhus tolererar jag varken spindlar eller möss, får jag inte ut dem på annat sätt så får de kila vidare till efterlivet, ibland med hjälp av katterna.

          Och att jag förser älgfamiljen med mängder av frukt till hösten, det måste väl räknas på plus-kontot? Trots mina svordomar och arga utfall mot dem (som de fullkomligt struntar i). whistling.gif
           
          Citera
          gunsta
          Inlägg 23-04-2014, 14:02
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem sedan:
          21-05-2011
          Medlem nr: 48 334



          Ett annat djur jag dödar med 'glädje' är liljebaggar.


          --------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 24-04-2014, 22:08
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Möss vill man ju inte ha inne för man vet att de gnager på precis allt ! men gud så söta de är alltså ,det är lite svårt att "bekämpa " dom (: men som sagt inne vill man inte ha dom men gärna ute !
           
          Citera
          zaaritha
          Inlägg 25-04-2014, 23:31
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem sedan:
          31-08-2003
          Medlem nr: 2 237



          Möss är så söta!
          Råttor är intelligenta!
          Ingetdera äcklar mej!
           
          Citera
          Motti
          Inlägg 25-04-2014, 23:45
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem sedan:
          03-06-2008
          Medlem nr: 16 563



          Har haft både möss och hammsta kaniner inga problem alls ,haft Undulater katter fiskar hundar vandrande pinnar osv !Hela mitt liv har varit fyllt med djur smile.gif och är så fortfarande !
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 12:06
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon