Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Hur många klätterrosor på en sträcka av 5 meter?, Planerar pergola
          Sommartorparn
          Inlägg 04-05-2016, 08:30
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Planerar sommarens projekt. Jag ska bygga en 5 meter lång avskärmning/spalje med lite pergola ovanpå. Platsen är åt öster så den får inte sol hela dagen. Utsatt för vinterstormar. Det är vid husets entré, så det är paradplatsen. Jag har begränsat mitt urval till rosor som är hårdföra och tål lite halvskugga. Gärna blomning olika tidpunkt.

          Denna lista har jag fått ihop.
          Ghislaine de Felingonde ( sommar till höst), Wrams Gunnarstorp (remonterar), Gerbe Rose (remonterar), Wilhelm (röd sent blommande), Klematis Romantica (mörkt lila sensommar), ytterligare en klematis (ljus)

          Slutligen behöver jag någon ros som blir lite högre som kan bre ut sig där uppe på pergolan. Står i valet mellan Awakening (blekrosa blommar alltid), Emily Gray (sommarblommande gul) eller Alchimyst (sommarblommande vit-organde-rosa).

          Får jag plats med alla dessa? Om inte, vilken ska bort?

          Huset är vitt, faluröd panel och ockragula fönster. Funderar på att måla pergolan i falurött eller kanske omålat tryckimpregnerat. I synfältet växer redan nu en Flammentanz (till vänster när man tittar mot huset - pergolan ska vara till höger)

          Tackar på förhand för er input!


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-06-2024, 18:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon