Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Skadat rostfritt stål
          Ernad
          Inlägg 10-08-2014, 20:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem sedan:
          21-06-2014
          Medlem nr: 80 294



          Hej! Det här kanske är fel ställe att fråga på men jag chansar ändå tongue.gif
          Jag har en köksfläkt som den tidigare ägaren av lägenheten rengjort med något som skadat ytan. Jag har provat att rengöra den med fönsterputs men det får inte bort fläckarna som ses bifogad bild. Kan man rengöra det här eller reparera det på något vis? Hjälp, confused.gif
          Bifogad fil  image.jpg ( 830.08k ) Antal nedladdningar: 188


          --------------------
          //Ernad
           
          Citera
           
          Nytt inlägg
          Svar
          Bengalow
          Inlägg 13-08-2014, 15:09
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det bildas ett kromoxidskikt på ytan, som är helt stabilt, och inte släpper igenom syre. Därför rostar det inte. Om man då använder slipmedel, eller svinto, så gnuggar du bort det tunna oxidskiktet, och plåten blir flammig. Efter ett tag så bildas ett nytt oxidskikt, och tål man att se flammig plåt en tid, så kan man lika gärna låta det vara.

          Det finns ingen anledning att plasta in rostfritt, så det gör man inte. Kromoxidskiktet skyddar långt bättre än plast eller lack.

          Om man lägger en kniv, av annan kvalité i diskhon, så får man ibland rostutfällningar från denna på plåten, som är lätta att torka bort med en trasa. I princip har du skapat ett "svagt batteri" med en pluspol och en minuspol, och vatten som katalysator. Joner vandrar från skeden till plåten, och det bildas ytrost.

          Dina andra frågor har jag inget svar på. Jag är inte metallurg. Svaren finns ändå på Google, om du är nyfiken, och måste veta.

          Redigerat av Bengalow: 13-08-2014, 15:17
           
          Citera



          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 24-04-2024, 17:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon