Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > dåligt plantagen!, lura kunder...
          abbbe
          Inlägg 02-04-2008, 15:35
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem sedan:
          03-08-2006
          Medlem nr: 8 321



          CITAT (Kat @ 02-04-2008, 11:21) *
          Kunden har väl inget att skämmas för?
          Alla kan inte kunna allting.

          Nej jag menade inte att kunden skulle skämmas, skulle kanske kunden vara reggad på forumet borde 16kvm stor balkong skämmas, you know what I mean...


          --------------------
          jävla bladlöss!
           
          Citera
          mickes trg
          Inlägg 02-04-2008, 19:39
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 25
          Medlem sedan:
          24-02-2005
          Medlem nr: 5 056



          Plantagen finns faktiskt även i Sundsvall sedan ett par år tillbaka, och dom ska även öppna ett i Umeå nu i April.
          Vad jag har sett i deras sortiment så finns en hel del från zon 1,2,3 även här uppe i zon 4-6 möjligen 3:an i mycket gynnsamma lägen så ni som handlar på plantagen får läsa på etiketterna noga. rtfm.gif
           
          Citera
          sudden
          Inlägg 02-04-2008, 19:45
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 488
          Medlem sedan:
          03-09-2006
          Medlem nr: 8 535



          CITAT (abbbe @ 02-04-2008, 14:35) *
          Nej jag menade inte att kunden skulle skämmas, skulle kanske kunden vara reggad på forumet borde 16kvm stor balkong skämmas, you know what I mean...



          jag förstår inte faktiskt... varför skulle hon skämmas som hjälpte kunden som höll på att bli lurad? för att hon råkade höra vad de sa eller för att hon berättade om det här eller vad menar du??
           
          Citera
          Betty
          Inlägg 02-04-2008, 22:48
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 14



          CITAT (mickes trg @ 02-04-2008, 20:39) *
          Plantagen finns faktiskt även i Sundsvall sedan ett par år tillbaka, och dom ska även öppna ett i Umeå nu i April.
          Vad jag har sett i deras sortiment så finns en hel del från zon 1,2,3 även här uppe i zon 4-6 möjligen 3:an i mycket gynnsamma lägen så ni som handlar på plantagen får läsa på etiketterna noga. rtfm.gif

          Ojdå, där ser man, jag for med osanning! blush.gif Ärligt talat, jag googlade fram den där Plantagen-länken, den var visst inte så värst uppdaterad... flirting.gif


          --------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6



           
          Citera
          KURT
          Inlägg 03-04-2008, 05:47
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Det är så här det går när butiker (oavsett fackområde), prioriterar säljegenskaper framför kunskap.
           
          Citera
          Egorina
          Inlägg 03-04-2008, 13:54
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem sedan:
          28-03-2007
          Medlem nr: 9 516



          I Vasa i Finland har vi haft en jättebra handelsträdgård som Vasa stad nu vräkt för det skall byggas nåt annat på den tomten, nämligen Plantagen. Massor av "trädgårdsfolk" har försökt protestera mot vräkningen av företaget som nu finns på platsen, men naturligtvis klingar protesterna för döva öron. Men jag är så lyckligt lottad att jag bor ganska nära två andra handelsträdgårdar, så det blir väl att handla allt därifrån nu.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 03-04-2008, 15:06
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          plantagen är ett brittiskt företag numera med ex antal miljarder bakom sig, de köper upp gamla hederliga o anrika handelsträdgårdar i Sverige o norden för att anlägga nya butiker och klart det är svårt för en ägare o motstå att bli miljonär på rekord kort tid men vi kommer nog se betydligt mer plantagen butiker i framtiden då visionen är två-tre nya butiker per år de närmaste åren. Sedan är nog de inte intresserade av att vara en "plantskola" med allt vad det innebär utan det är att vara så billiga som möjligt och på det sättet konkurrera om en plats hos kunden. Sen så är det väl som med alla liknande butiker att de kan ha upp till tio år på sig att gå i vinst fram tills dess så pumpas det bara in oändligt med pengar från källan.
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 03-04-2008, 16:32
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          Jag vet egentligen inte exakt vad jag ska skriva, men jag kan inte heller låta bli att klottra ner ngra rader.
          Allt är egentligen ganska tråkigt att höra, besvikna kunder, handelsträdgårdar som försvinner osv. Kan dock inte låta bli och påpeka och som tidigare anställd på plantagen att alla butiker är olika och har olika personal. Tex att det är dåliga arbestförhållanden som råder, visst det är tufft ibland och ibland kanske lite ont om personal vilket gör folk ibland retliga och stressiga, dock inte orsak nog att vara sur eller så mot kunder. Mina kunder fick alltid första klass service och ett leende hur jobbiga de än är.

          Och att man "lurar folk" det håller jag inte med om.
          Visst kan det verka konstigt eller knäppt att sälja växter vars zoner man ligger utanför, men man behöver inte heller köpa de säkerna om man är osäker på hur de ska klara sig.
          Det står skyltat vilka zoner de går i, men har man skyddade lägen eller ska plantera ngn annanstans kanske söderut så är det bra och kul att ha ett brett sortiment oavsett om det kanske inte alltid går enkelt just på plats. Det får man kolla upp. Visst det är säljarens uppgift att fråga eller iaf påpeka vart man bor eller vart det ska planteras, men även kunden har en viss skyldighet att läsa på lite innan man skaffar sig ngt. Eller det är iaf vad jag tycker och jag tror säkert fler håller med mig om det.

          Sen varierar både utbud och fräschet av krukväxter på olika butiker självklart det hänger lite ihopp med personal med. Är inte personalen intresserad av va de själva säljer så visst blir det inte lika kul.
          Som jag sa vet inte exakt hur jag ska formulera mig för att det här kanske ska låta bra och övertygande, men ni har bara haft otur typ.

          Mitt motto iaf är att mötas av ett leende, första klass service, brett kunnande, utbud med frächa växter och nöjda kunder som kommer tillbaka och det gör mina kunder.
          Jocke

          Redigerat av Orkidétjuven: 03-04-2008, 16:34
           
          Citera
          160kvm stort hus
          Inlägg 07-04-2008, 09:26
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem sedan:
          17-03-2004
          Medlem nr: 3 016



          Nä nu förstår jag inte.. ska jag skämmas? För vadå?

          Jag skulle gladeligen ta emot liknande från någon om jag var på väg att köpa / göra nått som var helt fel.
          Hellre det är att stå där nästa år med skägget i brevlådan och behöva köpa nya plantor /träd hela tiden.

          Självklart har man ett eget ansvar att se till att man kommer hem med rätt planta för rätt zon. men "stressad-småbarns-pappa-som-inte-ser-skillnad-på-morötter-och rödbetor-och-som-endast-är-där-för-att-barnen-tjatar" har väl ändå "rätt" till bra service och rätt råd.
          Varför inte istället ge honom ett träd som var för hans zon? Det fanns ju flera att välja på.

          Och varför säljer man zon 1 plantor i en växtbutik som ligger i zon 3? Hmmm.

          Men men, förhoppningsvis hittar han ett bra träd som passar hans trädgård.


          "Mitt motto iaf är att mötas av ett leende, första klass service, brett kunnande, utbud med frächa växter och nöjda kunder som kommer tillbaka och det gör mina kunder.
          Jocke "

          bra skrivet!



          Redigerat av 16kvm stor balkong: 07-04-2008, 09:29


          --------------------
          Bygger upp en ny trädgård i zon 3 ( Näshulta, Eskilstuna )


          (Bytt sign från 16kvm stor balkong)
           
          Citera
          skogstroll
          Inlägg 07-04-2008, 09:29
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem sedan:
          19-03-2007
          Medlem nr: 9 409



          CITAT (theseraphim @ 03-04-2008, 16:06) *
          plantagen är ett brittiskt företag numera med ex antal miljarder bakom sig, de köper upp gamla hederliga o anrika handelsträdgårdar i Sverige o norden för att anlägga nya butiker


          usch det låter hemskt... unsure.gif


          --------------------
          Zon 1
          Simrishamn
           
          Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 07-04-2008, 10:01
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem sedan:
          24-06-2004
          Medlem nr: 3 927



          Kommer att tänka på Plantagens annonskampanj innan jul......
          Helsidesannons med bilder på olika julgrupper + texten med stora bokstäver "halva priset". I kassan visade det sig att "halva priset" inte alls gällde julgrupperna utan pyntet. "Varför hade ni julgrupper på bild då?" frågade jag. "För att vi ville visa att vi har stort urval på julgrupper". Där kan man snacka om att lura kunder på ett väldigt genomtänkt sätt! thumbdown.gif

          Att personalen är okunnig är sorgligt. Dom borde hålla tyst när dom inte vet. Men är det att luras?

          Kommer också att tänka på ett liknande fall från en annan växtmarknad. Stod med rosen Flammentanz i handen och läste på etiketten "blomningstid januari". Hejdade en personal och frågade om blomningstiden. Han läste på etiketten, kliade sig i huvudet och insåg att det inte kunde stämma. "Nej, här i Sverige blommar den senare, april-maj, får du räkna med" a0a.gif

          Redigerat av Sommartorparn: 07-04-2008, 10:07


          --------------------
          Hellre planering än plantering
           
          Citera
          Tosan
          Inlägg 07-04-2008, 10:13
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem sedan:
          31-05-2007
          Medlem nr: 10 798



          CITAT (Sommartorparn @ 07-04-2008, 11:01) *
          Kommer att tänka på Plantagens annonskampanj innan jul......
          Helsidesannons med bilder på olika julgrupper + texten med stora bokstäver "halva priset". I kassan visade det sig att "halva priset" inte alls gällde julgrupperna utan pyntet. "Varför hade ni julgrupper på bild då?" frågade jag. "För att vi ville visa att vi har stort urval på julgrupper". Där kan man snacka om att lura kunder på ett väldigt genomtänkt sätt! thumbdown.gif

          Att personalen är okunnig är sorgligt. Dom borde hålla tyst när dom inte vet. Men är det att luras?

          Kommer också att tänka på ett liknande fall från en annan växtmarknad. Stod med rosen Flammentanz i handen och läste på etiketten "blomningstid januari". Hejdade en personal och frågade om blomningstiden. Han läste på etiketten, kliade sig i huvudet och insåg att det inte kunde stämma. "Nej, här i Sverige blommar den senare, april-maj, får du räkna med" a0a.gif

          Ja det var ju en god gissning iaf...
          ... För en som ingenting begriper


          --------------------
          Stolt HBT-kompis
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 07-04-2008, 10:58
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          Måste också få säga att det där med annonserna och att bilderna ibland visar helt fel eller är missvisande är ngt som är ett av ganska stort problem och det klagar även de anställda på iochmed att vi får kunder som känner sig lurade och det problemet kommer uppifrån och det har vi påpekat ett flertal ggr att man måste tänka på hur man utformar annonserna, men det händer sällan ngt åt det tyvärr.

          Ka oxå påpeka en annansak, Fråga aldrig i kassan om ngt man undrar över, för det är oftast personal som inte alla ggr är utbildade i trädgård eller liknande, de jobbar där pga av sin kassaerfarenhet och inget annat.
          Likaså att vet de inte svaret så ska de säga det eller så ska de kolla upp det. g.gif
          Inte ens jag vet allt, men jag kollar alltid upp det för att ge bästa service samt att jag faktiskt lär mig ngt mer då. Jag är otroligt vetgirig. tongue.gif

          Men jag älskade mitt jobb där och hade det inte varit för att jag flyttade till en annan stad och så, så hade jag aldrig bytt.
           
          Citera
          Orkidétjuven
          Inlägg 08-04-2008, 10:53
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 1 546
          Medlem sedan:
          22-02-2008
          Medlem nr: 14 192



          CITAT (16kvm stor balkong @ 07-04-2008, 10:26) *
          Och varför säljer man zon 1 plantor i en växtbutik som ligger i zon 3? Hmmm.

          Men men, förhoppningsvis hittar han ett bra träd som passar hans trädgård.
          "Mitt motto iaf är att mötas av ett leende, första klass service, brett kunnande, utbud med frächa växter och nöjda kunder som kommer tillbaka och det gör mina kunder.
          Jocke "

          bra skrivet!


          Tack smile.gif

          tanke på zon 1 växter i zon 3?
          ja ett bra utbud vill man ju ha iaf och vissa lyckligt lottade har växthus, så en efterfrågan på zon 1 växter finns även för folk som bor i zon 3 eller 4 osv.
           
          Citera
          theseraphim
          Inlägg 17-04-2008, 22:56
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem sedan:
          15-02-2008
          Medlem nr: 14 081



          sen är ju zondillandet helt ur fas ändå, många inom trädgårdsbranschen även odlare vill gå ifrån denna strikta uppdelning i vilket fall som helst bara för att din stad tillhör zon 3 behöver inte din trädgård vara zon 3, den kan vara allt från zon 1-5 eller ha olika zoner inom trädgården så överlag är det ju helt missriktade med rådande zonhysteri.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-04-2008, 23:05
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          jag tycker att personalen inte kan nåt ,, men sedan har jag ju inte träffat alla,, där finns säkert någon som kan nåt en gång köpte jag en uteväxt han i kassan frågade är inte det en krukväxt !! . men jag handlar där ...dels behöver jag inte råd och dels är ute växterna någorlunda skötta och dels dom har en hel del roliga växter som vanliga plantskolor inte vågar ta in . men att dom säljer zon 1 växter i zon 3-5tycker inte jag är fel ,, det är väl trevligt med ett bra utbud det är ju upp till kunden att såfall odla den i kruka och sedan läsa om växten . dock ska väl personalen också veta vilken zon den klara om någon frågar men så är de ju inte i alla lägen att dom kan det . typ säljer dom fikon så förstår väl kunden att den inte kan växa kallare än zon 2 .

          Redigerat av flaxss: 18-04-2008, 23:07
           
          Citera
          tin@w
          Inlägg 20-04-2008, 07:44
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem sedan:
          08-01-2007
          Medlem nr: 8 947



          CITAT (abbbe @ 31-03-2008, 21:09) *
          Och tänk om den där kunden är reggad här på forumet, vem skulle skämmas då?


          Tanken var så här vad jag förstår: Säljaren skämdes när TS sade till, men om TS hållit tyst och kunden köpt trädet, trädet hade inte gått bra och kunden hade varit reggad här på odla.nu och berättat om trädet, då hade TS skämts över att inte ha sagt till. Andemeningen är alltså "Bättre att säljaren som inte sade sanningen till kunden skämdes än att TS inte sade till."
           
          Citera
          Eva 33c
          Inlägg 20-04-2008, 08:29
          Länk hit: #38


          Gäster






          Jag ska i allafall åka till Plantagen här i Falun idag och köpa en Sorbus Dodong, om jag får in den i bilen. Jag har tittat på dem och plantorna är jättefina.
          Vi har haft Plantagen här ett år nu, och nog tycker jag själva växterna är hur fina som helst. (Fast inte är de väl extremt billiga?)
          Det finns i allafall en kunnig personal på uteväxtavdelningen. Och hon har fullt upp, för så många medhjälpare har hon inte. Ett problem hon haft är att växterna kommit väldigt tidig och redan börjat vegetera och då är risk för frostskador stor. Visserligen dör kanske inte plantorna, men de blir svårsålda med bruna blad...
          Hon har möjlighet att påverka sortimentet till viss del, visa saker "ska" finnas på alla Plantagen.
          Bättre upplysning om härdighet är önskvärt. Många tar för givet att om en växt säljs här kan den växa här, så man frågar inte efter det. Men det kan vara bra att veta om det man köpt med är ett "säkert kort" eller behöver lite extra omsorg. Alla kanske inte vill vara zonknäckare...
          Å andra sidan är det en brist även i den lokala plantskolan, även där säljs känsligare växter. Och även i den lokala plantskolan är kassapersonalen just kassapersonal, alltså med begränsad kunskap om själva växterna.
          Jag tror alltså att det inte är så enkelt som att "den lilla lokala plantskolan" alltid är bättre än Plantagen. Det beror nog i slutändan väldigt mycket på personalen på plats.

          Redigerat av Eva 33c: 20-04-2008, 08:29
           
          Citera
          Piccante
          Inlägg 20-04-2008, 16:26
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 891



          Plantagen som är en norskägd koncern har ju som mål att vara ett Ikea för växter. Det är ju både på gott och ont med likriktningen inom koncernen. Negativt att man säljer samma växter överallt fast de kanske inte trivs överallt. Kassapersonalen är ofta studenter som jobbar deltid genom ett bemanningsföretag så de behöver inte kunna något alls om växter sen är det upp till varje varuhus vilka de anställer i övrigt och vad de kan.

          Som i många andra lågpriskedjor så har de kanske lite för lite personal ibland. Verkar som om de inte hinner vattna på kvällarna. Dagen efter kann det vara ganska torrt och visset bland vissa växter. sådant kan jag irritera mig på lite att man har stort, brett sortiment men inte har tid att sköta om det bättre. Men det varierar nog mycket från varuhus till varuhus med.


          --------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!
           
          Citera
          Viburnum
          Inlägg 21-04-2008, 21:06
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem sedan:
          23-02-2008
          Medlem nr: 14 194



          Jag tycker att jag tappar all inspiration när jag är inne i en plantagen butik. Jag vill ju ha inspiration o få idéer .Hemska ställe! Stakars personal som jobbar där, tänk vad de får höra varje dag ifrån missnöjda kunder.
           
          Citera

          3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 03:31
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon