Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fälla grannens träd utan lov, HD har bestämt priset ...
          jaj-51
          Inlägg 11-04-2015, 08:20
          Länk hit: #1


          Gäster






          Blir nog ett och annat träd som får möta motorsågen i år.
          Äntligen har de som drabbas av grannars förvuxna träd ett bra förhandlingsläge, betala en arborist så det blir snyggt och fint gjort och uppstädat lär väl vara den bästa lösningen för båda.

          8.500Kr / träd bestämde HD priset till + dagsböter.
          Därmed är det slut på fantasibeloppen och den drabbade får själv ta hand om sin ved!


          http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/ho...ig%20mening.pdf
           
          Citera
          Zixten
          Inlägg 12-04-2015, 20:22
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem sedan:
          18-02-2012
          Medlem nr: 75 500



          CITAT (jaj-51 @ 11-04-2015, 09:20) *
          Blir nog ett och annat träd som får möta motorsågen i år.
          Äntligen har de som drabbas av grannars förvuxna träd ett bra förhandlingsläge, betala en arborist så det blir snyggt och fint gjort och uppstädat lär väl vara den bästa lösningen för båda.

          8.500Kr / träd bestämde HD priset till + dagsböter.
          Därmed är det slut på fantasibeloppen och den drabbade får själv ta hand om sin ved!
          http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/ho...ig%20mening.pdf



          Du menar att det är fullt rimligt att man skall kunna diktera hur sina grannar skall sköta sina träd??

          Fantasibelopp hur menar du då?
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-04-2015, 21:26
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          CITAT (Zixten @ 12-04-2015, 21:22) *
          Du menar att det är fullt rimligt att man skall kunna diktera hur sina grannar skall sköta sina träd??

          Fantasibelopp hur menar du då?



          Precis har läst domen o vet inte vad du får dina 8.500/ träd heller.. men varför ska grannar anpassa sina träd efter dina önskemål?
          Domen leder till mer tjafs enbart


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 12-04-2015, 21:51
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag tycker att man skall anpassa sig till grannarna om man har träd som stör dem. Jag tog hem en arborist som fällde en jättebjörk p g a att barnen är allergiska mot pollen. Dessutom fick de en massa löv på sin infart att ta hand om. Däremot får jag inget bra bemötande från min andra granne som har en jättetall stående vid min infart och lyfter min gatsten så att de blir ett stort gupp att köra över. Det mesta av rotsystemet finns på min sida och grenarna likaså. Det är ett styvt jobb att ta reda på alla barr som faller ner och komposterar sig i springorna mellan stenarna. Det brukar bli ett par fulla soptunnor varje säsong. Ett oskick och dålig stil är vad det är. Lika illa är det att odla ogräs intill tomtgränsen som fortsätter in till grannen.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 13-04-2015, 06:13
          Länk hit: #5


          Gäster






          CITAT (kerstin z5-6 @ 12-04-2015, 22:26) *
          Precis har läst domen o vet inte vad du får dina 8.500/ träd heller.. men varför ska grannar anpassa sina träd efter dina önskemål?
          Domen leder till mer tjafs enbart



          De som bor i ett villasamhälle och har en granne på södersidan med 4 björkar och två ekar som är 12 till 15 meter höga blir nog glada för domen.

          Men vist vi är olika en del vill väl ha ännu högre träd på sin villatomt om de själva slipper skuggsidan.
          Dessutom kräver de att de skal få växa fritt ut över grannens tomt.

          Men vist vi är alla olika.

          Ja det blev 8.500Kr per träd som domen i HD gällde. HD:s domar brukar bli vägledande ända ner till rådgivning kompiskram.gif

          Jag tror det blir mindre tjafs och mer hänsyn till grannar och tycker det är bra.

           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-04-2015, 06:15
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Jag förstår inte hur den här domen ska kunna ge ett bra förhandlingsläge för dem som vill bli av med grannens träd. Det är ju knappast någons intresse att få en dom på sig, med dagsböter och prick i belastningsregistret. Så kostnaderna på det.

          Att göra vad man kan för grannsämjan är viktigt, men ibland har man olika intressen. Då är det väl ändå så att markägaren bestämmer tills man har hittat en bra kompromiss. Jag skulle i alla fall inte ta saken i egna händer och fälla grannens träd.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Raynyk
          Inlägg 13-04-2015, 11:43
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 61
          Medlem sedan:
          28-09-2014
          Medlem nr: 80 848



          Oj oj jag som gillar plantera träd skall nog inte flytta till ett villaområde...


          --------------------
          Dalarna, Zon V
           
          Citera
          addo
          Inlägg 13-04-2015, 11:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          Jag brukar få höra från dom ny inflyttade grannarna att vi borde såga ner våra över 100 år gamla träd. Själv kan jag ju tycka att dom borde lagt märke till träden redan innan dom började buda på sitt hus.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-04-2015, 12:25
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nu är det inte självklart att alla träd skall bedömas till detta pris, så enkelt är det inte. Nu gällde det 4 stora tallar, skulle det vara frågan om andra träd kan skadeståndet bli både högre och lägre. Dessutom har påverkan på fastigheten bedömts vilket kan skilja. Däremot är värderingen sänkt ordentligt.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          fvd
          Inlägg 14-04-2015, 19:30
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem sedan:
          21-08-2009
          Medlem nr: 25 623



          Jag tycker att det är skenheligt att inte låtsas om att problemet genom att hävda att man själv bestämmer vilka träd man vill ha på sin tomt. Det är klart att man gör men det är inte det som är problemet utan att det som inkräktar på grannens tomt. Jag har inget emot om mina grannar vill ha en massa träd men inte på och innanför min tomtgräns. Då hör det till god ton att ta hänsyn.


          --------------------
          Zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-04-2015, 20:33
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Problemet är ömsesidigt. Man skall respektera att ens grannar har träd på sin tomt men å andra sidan skall dessa respektera sina grannar genom att inte påverka deras tomt med sina träd. Min ståndpunkt är att man inte skall ha träd närmare tomtgräns mot grannen än vad det är högt. Undantag kanske för låga fruktträd.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-04-2015, 20:47
          Länk hit: #12


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2015, 21:33) *
          Problemet är ömsesidigt. Man skall respektera att ens grannar har träd på sin tomt men å andra sidan skall dessa respektera sina grannar genom att inte påverka deras tomt med sina träd. Min ståndpunkt är att man inte skall ha träd närmare tomtgräns mot grannen än vad det är högt. Undantag kanske för låga fruktträd.

          Inga såna här granar i villaområdena alltså?
          https://www.youtube.com/watch?v=dvHv3w6cgJE
           
          Citera
          vanjalarsa
          Inlägg 15-04-2015, 00:25
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 1 373
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 996



          jag tycker att det verkar helknasigt att ge sig på grannens träd! Nog måste man väl kunna prata med grannen och komma överens....
          Med vänlig hälsning vanjalarsa rolleyes.gif
           
          Citera
          pejori
          Inlägg 15-04-2015, 11:58
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem sedan:
          12-01-2004
          Medlem nr: 2 682



          CITAT (vanjalarsa @ 15-04-2015, 01:25) *
          jag tycker att det verkar helknasigt att ge sig på grannens träd! Nog måste man väl kunna prata med grannen och komma överens....
          Med vänlig hälsning vanjalarsa rolleyes.gif

          Tycker jag med.
          Har precis skurit tillbaka en del träd/buskar som fått härja vilt och invaderat min (nya) granne.
          Inga större problem att åtgärda, om man vill.
          Tycker inte man ska vara småaktig åt något håll.


          --------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 21-04-2015, 05:53
          Länk hit: #15


          Gäster






          Fälla grannens altan utan lov ....
          Snacka om grannosämja men undra hur de skall bevisa vem som gjorde det?


          http://www.expressen.se/gt/sagade-sonder-a...ekar-ar-fortal/
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-04-2015, 07:58
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2015, 21:33) *
          Problemet är ömsesidigt. Man skall respektera att ens grannar har träd på sin tomt men å andra sidan skall dessa respektera sina grannar genom att inte påverka deras tomt med sina träd. Min ståndpunkt är att man inte skall ha träd närmare tomtgräns mot grannen än vad det är högt. Undantag kanske för låga fruktträd.

          tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Selma
          Inlägg 22-04-2015, 10:05
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 99
          Medlem sedan:
          23-11-2003
          Medlem nr: 2 587



          Har snarast motsatt problem.

          Har fritidshus i ett område med stora skogstomter.
          En granne har låtit ta ner i stort sett samtliga träd på sin tomt. Det enda som finns där nu är mängder av sly, som får växa fritt.
          Vi grannar har naturligtvis reagerat, och samfällighetens styrelse har försökt prata med personen i fråga, men utan resultat.
           
          Citera
          Gaerrent
          Inlägg 22-04-2015, 12:58
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 60
          Medlem sedan:
          09-05-2007
          Medlem nr: 10 275



          Det är fullkomligt skrämmande att läsa om de här fallen. Vad är det för fel på folk som tar sig till att gå in hos grannen för att såga ner träd och verandor? Jag skulle vara livrädd om jag hade en granne med så dålig självkontroll. Men i bakgrunden av det här finns någonting mer, något som omfattar betydligt fler än det fåtal galningar som tar sig för att vandalisera hos sina grannar. Det är hela föreställningen att man har rätt till en utsikt eller en omgivning som omfattar mer än den egna tomten. Om man vill ha åsikt om hur grannen inreder sin tomt, med eller utan träd, så får man faktiskt ta och köpa grannens tomt. Jag kräver inte att mina grannar ska plantera träd för att jag ska slippa se deras fula hus, att de ska hugga ner träd för att förbättra min utsikt, att klippa gräsmattan eller att anlägga smakfullare rabatter. Och jag utgår från att de i sin tur låter mig få bestämma hur jag vill ha det i min egen trädgård.
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 22-04-2015, 13:16
          Länk hit: #19


          Gäster






          CITAT (Gossen Ruda @ 14-04-2015, 21:33) *
          Problemet är ömsesidigt. Man skall respektera att ens grannar har träd på sin tomt men å andra sidan skall dessa respektera sina grannar genom att inte påverka deras tomt med sina träd. Min ståndpunkt är att man inte skall ha träd närmare tomtgräns mot grannen än vad det är högt. Undantag kanske för låga fruktträd.


          Tror Danmark har en "typ" sådan lag, om jag mins rätt så fick trädets max höjd vara 1,8m + avståndet till gränsen.

          En promenad i villaområdet där jag bor är slående höga träd i trädgårdar finns bara på norr sidan och östsidan... en hel del stubbar tyder på att det har viktigt med egen sol...

          Redigerat av jaj-51: 22-04-2015, 13:16
           
          Citera
          addo
          Inlägg 22-04-2015, 14:13
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem sedan:
          29-06-2009
          Medlem nr: 24 498



          CITAT (jaj-51 @ 22-04-2015, 14:16) *
          Tror Danmark har en "typ" sådan lag, om jag mins rätt så fick trädets max höjd vara 1,8m + avståndet till gränsen.

          En promenad i villaområdet där jag bor är slående höga träd i trädgårdar finns bara på norr sidan och östsidan... en hel del stubbar tyder på att det har viktigt med egen sol...


          Med en sån lag skulle vi ju få ungefär lika många stora träd som danskarna har, dvs nästan inga.

          Bortsätt miljöaspekten så är min erfarenhet att det blir mycket blåsigare i villaområden när majoriteten träd sågas ner, och då ökar risken för att kvarvarande träd blåser omkull markant.

          Den ökade mängden sol gör inte heller så mycket för klimatet i området då det konstant blåser kylande vindar...

          Men det är klart när mina grannar ville att vi skulle ta ner träd så gjorde jag en ordentlig kronförminskning av träden, så lite får man kompromissa. Jag skulle inte heller lämna sjuka/ruttnande träd som riskerar välta och förstöra någons egendom.

          Redigerat av addo: 22-04-2015, 14:14
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 13:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon