Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fyra träd rikare!, Har någon dessa hos sig?
          Lena
          Inlägg 17-04-2004, 09:05
          Länk hit: #21


          Medlem
          Antal inlägg: 587
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 67



          Hej

          Jag ser ni diskuterar träd, jag har skickat efter en Maackia från Zetas i dag, det ska vara ett väldigt vackert träd härdigt till zon5, hade aldrig hört talas om det trädet, men han på Zetas rekade det, undrar om någon här har ett sånt, skulle vara kul att höra

          Lena zon 4
           
          Citera
          fiffigafrun
          Inlägg 17-04-2004, 17:35
          Länk hit: #22


          Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem sedan:
          06-02-2003
          Medlem nr: 697



          Prunus Mackia = Näverhägg är ett jättefint träd som är härdigt till z 6-7 tror jag. Har planterat två st själv förra sommaren o de växer bra. Fin glansig stam. Skir fräsch grön färg på löven tycker jag också. Rekomenderas i högre zoner, för här uppe har vi ju inte så mkt roligt att välja på ju.

          En oxel funderar jag också på. Hur härdiga är dom? Är det ungefär lika fina höstfärger på oxel som på rönn också? Jag vill ha ett lagomt stort fågelträd på södersidan.

          /Karin
           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 17-04-2004, 17:40
          Länk hit: #23


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Maackia amurensis -Lyllos -det haver vi sått här så jag får ett men kan nog inte hålla mig från att köpa ett i alla fall -ett stort -blad

          blomställning
          helt härdigt i Byske z5-6-så ett sånt ska jag ha bara laugh.gif laugh.gif


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 17-04-2004, 19:28
          Länk hit: #24


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Den vanliga oxeln sorbus intermedia klarar zon 5-6, blir gulbrun på hösten. Det är bären som är fina. Hanneles fina tips sorbus hybrida är mindre härdig.

          Rönnen Sorbus aucuparia fk Västeråker E - rönn klarar zon 6-7 och har härliga röda höstfärger, anspråkslös med jordkrav och klarar sol-halvskugga. Ett mindre träd, har för mig att det blir 6-7 meter högt och ganska smalt.

          Titta in på www.eplanta.com och sortimentlista och sedan buskar och träd - det är bra med träd att köpa E-märkt!
          www.nordplant.se ligger i Gävle och tar fram träd för nordligare trakter - kolla deras produktlista.


          --------------------
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 17-04-2004, 20:22
          Länk hit: #25


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 16:19)
          Sylvia och Bernt har skrivit en artikel om träd med intressanta stammar:
          http://www.odla.nu/artiklar/stammar_och_bark.shtml

          Ja, jag är trädgalen med en för liten trädgård! Så jag brukar köpa trädplantor eller så själv och ge sedan de vuxit mig ut ur huset bort till vänner och släktingar som har större trädgård. Men lite har jag också själv. Annars går jag omkring i bl.a. Botan och sucktar, det är där vi har fotat de flesta av artikelns träd. Och där finns många fler underbara träd!!
          Det har f.ö. kommit en strimlönn med röd stam! Den vill jag haaaaaaaa!


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Lena
          Inlägg 18-04-2004, 10:37
          Länk hit: #26


          Medlem
          Antal inlägg: 587
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 67



          Tack Kerstin, för bilderna på Maackia, jag hade ingen aning om att det är så fint, det blir jättebra här hos oss

          Lena
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 19-04-2004, 12:01
          Länk hit: #27


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Strimlönn med röd stam Sylvia - vad heter den? Låter som ett måste... tongue.gif


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 21-04-2004, 10:39
          Länk hit: #28


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          CITAT (Cilla @ 14-04-2004, 21:16)
          Javisst, återkom gärna och berätta mer. Trädproblem kan man aldrig få nog av!

          Hej igen Cilla. Efter mycket strul med att lägga upp album så har jag äntligen fått ordning (ja inte ordning egentligen eftersom det blev 2 med samma bilder), men huvudsaken att jag fick in bilderna.

          Dessa knölar och sprucken uppfnasad bark är på flera äppelträd på området och även ett biggaråträd.
          Bilderna blev tyvärr inte så tydliga.
          Hälsningar Ing-Marie
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 21-04-2004, 10:59
          Länk hit: #29


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          CITAT (Cilla @ 19-04-2004, 13:01)
          Strimlönn med röd stam Sylvia - vad heter den? Låter som ett måste... tongue.gif

          Den heter Acer conspicum 'Phoenix'. Rångedala plantkola hade den, de hade nyss fått in den och den kostade skjortan, 759,- för en halvmeters pinne!!!!! tongue.gif ohmy.gif wub.gif


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 21-04-2004, 13:49
          Länk hit: #30


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Tack Sylvia! Attans att den skulle vara så dyr. Kanske om man får tag i någon som stammar upp dem på hösten att man kan få en ympkvist...

          Ing-marie - det här var svårt. Inte för att bilderna är dåliga utan för att barkfall kan ha så många orsaker och att man gärna vill vara på plats och se trädets miljö. Här kommer några säkra gissningar och några rena gissningar. Tar mig friheten att lägga några bilder här så det blir enklare att se. Andra med trädkunskaper - bidra ni med!

          1. Hästkastanj.

          Gammal skada, troligtvis från mekanisk skada. Har du rådjur i trakten är det troligt att en ungbock kan ha stångats med kastanjen när den var mindre. Kambiet ser ut att ha bullat ut och sitta tätt mot veden. Känn med fingrarna runt sårkanten. Sitter det tätt har trädet goda chanser att gå vidare och innesluta skadan.

          2. Hästkastanj
          Några sprickor kom i vintras/vårvintras, några är äldre. Ser ut som hyfsat normala sprickor, kanske uppstått pga sammanpackad eller lerig mark eller ett par hårda vintrar/vårvintrar med stora temperaturskillnader natt o dag.

          3. Hästkastanj

          Gammal skada som trädet snart inneslutit. Snarlika på den nivån brukar uppstå av gräsklippare. Ännu värre blir det av trimmers, de brukar flisa upp mer runt om och djupare. Denna skada har trädet snart klarat av.

          4. Äpple

          Fruktträdkräfta utan tvekan. fler sådana sår finns säkert i trädet. Kräfta uppstår i träd som står i sank, lerig eller sammanpackad mark, som beskärs hårt och för mycket eller med illa lagda snitt, och den är sortbenägen (nästan omöjligt inte få den i vissa äppelsorter).

          5. Äpple

          Svårast att tolka. Kan vara relativt ny mekanisk skada från hjortdjur eller mekanisk skada. Ser inte att kambiet (tillväxtskiktet under barken) är levande, och barken ser ut att flaga vidare utanför den ev mekaniska skadan. Barken är för gammal för att locka harar och kaniner. Har en maskin använts här? är det samma träd som har kräftsåden på den yngre veden?
          Det här är en allvarlig skada och något måste göras för att stärka trädet, se nedan.

          Bild 6 + 7
          Lite svårt att se om övervallning sker, om det kan vara kräftsår eller mekanisk skada. Ser ut som någon gått med kniv/yxa på ett ställe? Inte lika allvarligt än som ovanstående trädskada, än. Antar att det gröna bandet är en limring mot frostfjäril - har du sådana i trädet?

          För att stärka trädet 4 + 5 + 6/7 (eller om några är samma): Luckra upp mer av gräsmattan i dropplinjen, dvs i marken där krongrenarna slutar. gröngödsla och vattna vid torr väderlek. Upphör med starka växtgifter kring träden om du använder sådana.
          Både kräfta och barkfall kan gynnas av kvävegödsling. Om du blåkornar, toppdressar eller hönsgödslar gräsmattan i trädgården - upphör med det.

          De längsgående sprickorna på träd 6+7 kan vara virus, som alla äppelträd har som inte är E-märkta. Sprickorna uppstår på vårvintern när temperaturskillnanderna natt o dag är stora. Sådana sprickor klarar trädet oftast av även om de är försvårande. Men flaget är knappast virus, inte något jag känner till iallafall.


          --------------------
           
          Citera
          Ingis
          Inlägg 22-04-2004, 19:18
          Länk hit: #31


          Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem sedan:
          15-08-2003
          Medlem nr: 2 110



          Tack så mycket Cilla för ditt engagemang och intresse.

          Alla bilder på äppelträd är samma lilla träd. Som alltså har både kräftan och den uppflagade barken. Det ser inte ut som om något djur har gjort det för det går så långt ner på stammen. Ända nerifrån där jorden kommer. Och runt hela stammen. Nu är det inte mitt träd utan grannens, men jag kan inte tro att de har kört med någon trimmer intill.

          Det andra äppelträdet som jag inte har bild på är mycket större och äldre och hon har vårdat sitt träd väldigt väl (hon har varken gräsklippare eller trimmer).
          Men felaktig beskärning och kompakt jord kan jag tänka mig.
          Jag ska visa dina svar för dem och tack än en gång för hjälpen.
          Ing-Marie
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 23-04-2004, 00:19
          Länk hit: #32


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Idag berikades jag med ett träd till - Daggvide, Salix acutifolia. Fin liten vide som har dagg-beklätt grenverk och färger på årsskotten i lila och rött. Blommar just som jag vill så att bin tidigt ska lockas till just min trädgård.

          Precis så lång så att jag kunde få in den i bilen, och bra pris 114 kr.

          Hittar inga bra bilder på nätet. Har någon en sådan hos sig?


          --------------------
           
          Citera
          Ingo
          Inlägg 03-05-2004, 16:22
          Länk hit: #33


          Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 235



          Hemskt kul tråd. Visst finns det mycket som är roligt med trädgård, men träd är nog det bästa jag vet. Tyvärr har jag för liten tomt för att ha plats med särskilt många och jag brukar kära ner mig i sorter som jag inte har plats med alls.

          Jag har ett glanskörsbär sen tre år, Cilla. Ett stort ex som var beskuret till flerstammigt, c:a två meter högt och nu är det en meter till. Svindyrt men jag ville så gärna ha ett...
          P g a att det var beskuret på det där sättet vill det gärna bli buskigt, d v s de många stammarna ger många sidogrenar långt ner. Jag försöker stamma upp det så sakteliga - ger mig inte på de grova grenarna, det får gärna vara flerstammigt, men tar bort några av de lägre sidogrenarna varje år. Jag tar det försiktigt, vill se hur trädet utvecklar sig och anpassa beskärningen till det efter hand.
          Apropå Zetas så har de ju ett stort flerstammigt glanskörsbär också, strax ovanför barrväxtavdelningen.

          Maackia amurensis har jag också en, sen en vecka tillbaka! Jag satsade på ett meterhögt ex för drygt fyrahundra. Tyckte att det kunde vara värt det, för jag har läst att Maackia växer mycket långsamt som liten planta, vilket f ö lär vara anledningen till att den inte är så populär i handeln. Just nu håller de första knopparna på att spricka upp och jag följer det ivrigt - bladutspringet är sirligt och alldeles silverdunigt.
          Annat bra-att veta om maackia amurensis som jag har inhämtat på nätet (mest amerikanska sajter):
          - Tål de flesta växtförhållanden utom extremt blött och extremt torrt;
          - anpassar sig bra till olika pH-förhållanden;
          - tillhör ärtväxtfamiljen och har kvävefixerande bakterier i rotsystemet som gör att den inte behöver mycket gödsling;
          - blir vanligen flerstammig och ganska bred, och har man något emot det bör man vara tidigt ute med beskärning, för stora sår (t ex om grova grenar kapas) har en tendens att läka mycket sakta på maackia.

          Min maackia står förresten där jag tidigare hade ett plommonträd. Jag skrev om plommonet i höstas och fick svar från bl a Cilla - det började få bruna löv i slutet av augusti och blev så småningom nästan helt brunt, fast frukten mognade som de skulle och vid skrapprov såg det friskt och grönt ut under barken. Men när våren kom var det helt dött. När jag grävt en bit runt och skulle bända loss det gick stammen av någon decimeter över marken. Veden där verkade rutten, men inte högre upp. Jag förstår det inte - ruttna nerifrån, det låter väl som att den skulle ha stått för blött, men marken består av sten, grus och sand med små tunna stråk/skikt av moränlera och det är alls inte blött när man gräver.
          Hur som helst, jag planterade maackian där och ett nytt plommonträd (Reine Claude d'Oullins) några meter bort på en plats som tidigare låg i svår "regnskugga" av en stor tall, som stod en meter in på grannens tomt men avverkades i vintras. Jag gjorde var sin STOR grop åt träden - två meter i diameter och en halvmeter djupa, plus att jag lade på jord så att det kom i nivå med hålens övre kant (marken lutar), vilket gör ytterligare 20 cm jorddjup och mindre risk för att träden får för blött om fötterna. Jag myllade ner massor av kompost, höstens lövhög och några säckar kodynga, och kring plommonet har jag sått gröngödslingsväxter. Så nu sjutton ska väl trädjävlarna trivas, annars vet jag inte vad... tongue.gif

          Ang kaukasisk vingnöt som det skrevs om: Jag har ingen egen erfarenhet av den men har hört att den ofta blir mycket bred, mer bred än hög! Och med tanke på att den kan bli 20 m hög så lär det behövas mycket plats...
          Fast det finns ju fler träd som kan bli mycket breda. För ett år sen planterade jag ett sibiriskt korkträd (phellodendron amurense) fyra meter från vårt hus. Men sen har jag upptäckt att vissa uppgifter jag hade om det trädet nog var lite missledande...inga namn, men en bok klassificerade det som "medelstort" och illustrerade med en bild på ett ex som jag nu har förstått var inte ens halvvuxet. Sibiriskt korkträd blir uppåt 15 meter och betydligt bredare, det får många grova stammar som gärna böjer sig utåt och t o m nedåt. Men det verkar vara ett kul träd, så jag ska avvakta och se vad jag kan göra medan det växer upp. Kanske lite försiktig beskärning efter hand, kapa skott som ränner iväg åt ogynsamma håll över något bättre riktat sidoskott..?


          --------------------
          Hälsningar Ingo, zon III
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 03-05-2004, 19:52
          Länk hit: #34


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Himla rolig tråd - jag håller med Ingo! Kul med alla bidrag.

          Ingo - ditt plommon är ett mysterium. Låter som rotröta - den går uppåt. Frågan är vad som orsakat den. Sorkar?

          Dina växtbäddar för de nya träden låter perfekta. Om de inte gillar detta - svär inte åt dem, svär åt sorken... ;-)

          Och japp, jag har känt på glanskörsbärets stam på Zetas många gånger. Måste också varje gång känna på de två kopparlönnarna när jag går förbi.

          Jag har fått trädplanterardille och planterar träd vart jag går och står. Närapå all annan odling står i träda.

          Körsbärskornell Cornus mas kunde jag inte låta bli. Hittade en liten buske som jag tänker stamma upp. Fantastiskt träd för den som gillar mycket tidig vårblom, vackra röda bär och ett träd som blir lite mindre. Jag tror att max hos oss är ca 5 meter högt, och man kan beskära det så att det behåller ungefär samma bredd utan att det far illa. Man kan ha den som lite yvigare flerstammigt buskträd, eller som prydligt enstamsträd.





          Nu är det näverhäggen prunus maackii som måste komma i backen...


          --------------------
           
          Citera
          Ingo
          Inlägg 04-05-2004, 16:29
          Länk hit: #35


          Medlem
          Antal inlägg: 723
          Medlem sedan:
          24-04-2003
          Medlem nr: 1 235



          Cilla, apropå plommonet: Jag har aldrig sett till några sorkhål här. Undrar om inte marken är för stenig för dem.
          Men förra våren kom det fram ett par-tre stamskott på plommonet, precis i markytan. Jag ryckte bort dem. Kanske var det i de såren som rötan kom in..? Nä, det får nog förbli ett mysterium.

          Körsbärskornell har vi ett par mycket stora gamla buskar av i omgivningarna där jag bor (har varit stora parktomter kring diverse byggnader i den gamla bruksmiljön - Gränges disponentvilla etc). De ser verkligen härliga ut när de blommar på bar kvist. Båda är stora som gamla hasselbuskar modell större.


          --------------------
          Hälsningar Ingo, zon III
           
          Citera
          Elihe
          Inlägg 04-05-2004, 21:21
          Länk hit: #36


          Medlem
          Antal inlägg: 471
          Medlem sedan:
          02-10-2003
          Medlem nr: 2 392



          Köpte en "liten" Kopparlönn i höstas, modell pinne o går nu i spänd förväntan på att den skall ge något livstecken ifrån sig. En stilla undran -är trädgården stor? Träd tar ju så mycket plats
          Sömniga hälsningar
          Elihe sleep.gif


          --------------------
          Bettan
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2004, 17:12
          Länk hit: #37


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Elihe - min kopparlönn är också långsam i lövsprickningen - så långsam att jag stack in på Zetas trädgårdshandel igen för att se hur långt deras kommit.

          Det är långsamma där också. Det här är ett mycket långsamt träd, Acer griseum. Kanske släpper de löven i sakta mak också, vem vet. När de väl slår ut är de vackra, och när väl stammen tjockat på sig är de underbara. På sin 80-årsdag får man kanske njuta!

          Jag har berikats med ett träd till, eller kanske ett par sedan jag skrev sist. En balsampoppel, sorten hette Tacamahaca. Oemotståndligt, eller hur? Doftar lika njutbart om lövverket som de vanligare sorterna. Och så en näverhägg, men det kanske jag redan skrivit om.


          Balsampoppelns blad doftar så man blir rusig - hela sommaren heta dagar!

          Tomten min är full av stora träd och annat och är knappt 1500 kvm. En massa sol har jag också, men inte på samma plats hela dagen förutom en liten plätt där jag har kryddor och en annan plätt (huset) där jag ska skugga lunchsolen lite lätt med något härligt träd i framtiden.

          Nästa träd blir en kaukasisk vingnöt, manchurisk valnöt och en prydnadsapel om jag kan hitta någon av dem jag vill ha. Funderar också på en palm a la de som Andreas har i Uppsala.


          --------------------
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-05-2004, 17:35
          Länk hit: #38


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jo det här med storleken på en tomt och stora träd - det löser jag hittills med att plantera som i skog. Jag försöker härma skogen och plantera lågväxande som vill ha skuggigt under de stora granarna, och låter de som vill välla ut göra det åt ett eller ett par håll mellan andra träd. En strimlönn får strimma sig upp till ljuset och en poppel får välla ut mellan lönnarna.

          Man kan också tänka i banor av parkplantering, och då ska ju alla träd stå i enskild prakt, men så är det inte hos mig. Här får de trivas tillsammans - främst på baksidan av huset och på sidorna av tomten. Jag njuter av dofter och blom, stammar och nedfallna blad när jag spankulerar mellan träden.

          Jag har flera öppna ytor än man kanske kan tro, två små ängspartier som inte trädplanteras mer än med några fruktträd. Där böljar skuggor av mina tre stora ekar som står nära vattnet, skapar glimtljus på sommarblommen och vindlä åt frukten.

          Förresten behöver jag föryngra mitt tallbestånd. Min gamla härliga tall börjar bli åldrig. Någon som har en pinussort som är fin och härdig i zon 3?


          --------------------
           
          Citera
          Hannele
          Inlägg 14-05-2004, 22:51
          Länk hit: #39


          Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 22



          Jo det här med storleken på en tomt och små träd...
          Det finns en hel del lösningar för oss trädälskare.
          Ulla Molins plommonlund är inte många meter lång i verkligheten.


          Den här lilla hästkastanjen, som min mor har haft på sin balkong,
          har inte plats att växa på berget, så det blir sekatör så småningom...


          I dag plockade jag fyra lönnbabysar i buskaget hos min mor.
          De får inte heller bli för stora, men jag kommer att ha glädje av dem många år.


          --------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

          Ta ingen skit, tjejer! Grynet
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-05-2004, 11:48
          Länk hit: #40


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          smile.gif Jag har också trädbebisar - i krukor. Vissa frösådda i min äng är så fina att jag inte har hjärta att klippa av dem nu på våren. Mitt i stora krukor med pelargoner och andra blomster står ett träd - lönn, ek, bok, rönn od.

          Förutom att man kan dra upp små träd bra i kruka första säsongen och att de gullar att jorden blir skuggad av blomstren kring dem, så blir det också fint med en liten topp i krukan.

          För övrigt är det ett mysterium för mig att lönnar har så litet rotsystem i början, med så stora blad. Visserligen får man räkna hela ytan på rotsystemets alla fina rötter också, men ändå. Vilken liten rot som försörjer så stora blad!


          --------------------
           
          Citera

          12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 19-04-2024, 14:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon