Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hur ska jag stamma upp manchuriskt valnöt?
          Järvsta
          Inlägg 28-07-2019, 13:06
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-07-2019
          Medlem nr: 89 788



          Hej!
          Mitt manchuriska valnötsträd är ca 8 år och har står nu 2:as sommaren i Gävle (Zon 4).

          Jag vill bygga upp kronan så jag får stamhöjd om ca 1,5 m. Min idé är att försiktigt ta de låga grenarna, typ en per år nu under sensommaren. Och låta toppskott och kronan växa fritt.

          Jag köpte det från en plantskola i Skåne och det kom tyvärr till mig med fraktskador och märkliga barksprickor som inte gett sig. Jag tror att det beror på att det stått för ljust/vindpinat på plantskolan. Barksprickorna är på de låga sidogrenarna och de blir jag ju av med om jag beskär. Är dock rädd för att den inte ska palla beskärning.

          Finns idéer och tips?

          Magnus
          Gävle
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  Optimized_2019_07_28_08.56.39.jpg ( 334.73k ) Antal nedladdningar: 25
          Bifogad fil  Optimized_2019_07_28_08.56.05.jpg ( 632.53k ) Antal nedladdningar: 16
           
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 28-07-2019, 14:26
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag tror du är på rätt väg, ta bort de låga grenarna en per år. De grenar du skall ta bort senare kan du klippa knoppen på efter att de första löven slagit ut på försommaren, så slipper de växa sig ännu längre. Tyvärr har denna valnötsart en tendens att växa sig väldigt låg och bred och kräver ganska mycket beskärning i ungdomen för att bli vettig. Men får man det bara rätt från början blir de helt magnifika träd.
           
          Citera
          Järvsta
          Inlägg 29-07-2019, 19:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          26-07-2019
          Medlem nr: 89 788



          Stort tack för tips!!
           
          Citera
          jegi
          Inlägg 29-07-2019, 23:48
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 651



          Hej Magnus.
          Jag odlar också valnötsträd av olika slag i Gävle. Jag har stammat upp ett par manchuriska utan problem. Man kan ju vänta lite till efter värsta savningperioden eftersom valnöt är s k blödare. Den tål det nog men man kan ju ta det i beaktande. Vill du se min första som vi hade i vår förra trädgård så kan du stanna till 150 meter efter avfarten till Hagaströms IP vid ett vitt plank på hö sida. Den är idag ca 6 meter hög och supersnygg.
          Det är också nåt att tänka på när man planterar. Den blir stor och vid och tar plats.
          Vill du kika förbi där jag håller till idag och snacka valnöt ;-) så är du välkommen till Lexevägen 31. Har dock inga stora här ännu.

          Redigerat av jegi: 29-07-2019, 23:52


          --------------------
          Jerker i Gävle

           
          Citera
          Cornis
          Inlägg 16-08-2021, 08:45
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          15-06-2018
          Medlem nr: 87 667



          Hej!
          Ursäkta att jag tar upp en gammal tråd. Men hur har det gått för dig? Hur stort har trädet hunnit bli?
          Jag är lite inne på att plantera ett hos oss, trots att vi har en väldigt liten tomt. Ja ni hör ju hur dumt det låter...

          Om man släpper upp höjden ordentligt och stammar upp trädet så att kronan hamnar lite högre upp, tror ni trots allt att ett manchuriskt valnöt-träd hade funkat på den här lilla plätten, med placering närmare muren än huset?

          (självklart ska det uppstammade lilla fjutt-trädet flyttas)
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_3384_small.jpg ( 821.88k ) Antal nedladdningar: 20
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 16-08-2021, 08:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Nej, platsen är för liten. Även om du stammar upp trädet kommer grenarna att nå ut över den byggnad som står där och risken är att grenarna även når ut till vägen.

          Jag har tre valnötsträd och en jättestor yta som vi använder som tomt och ändå, misstaget att plantera ett av träden för nära huset. Grenarna i kronan blir enormt stora.

          Redigerat av Gunilla T: 16-08-2021, 08:53
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-08-2021, 10:26
          Länk hit: #7


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag håller med Gunilla, det är för lite plats. Dessa valnötsträd blir helt enorma. Tänk dig en riktigt stor ek, såna blir dom, fast dom växer mycket snabbare än ekar. Jag har en fröplanta, inte av manchurisk men av den mycket närstående japanska valnöten, och den har växt över en meter i år. Och det med ett toppskott som är fingergrovt. Mina manchuriska växer också mycket men mer åt sidorna än uppåt.
           
          Citera
          Cornis
          Inlägg 16-08-2021, 10:54
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          15-06-2018
          Medlem nr: 87 667



          CITAT (Gunilla T @ 16-08-2021, 08:52) *
          Nej, platsen är för liten. Även om du stammar upp trädet kommer grenarna att nå ut över den byggnad som står där och risken är att grenarna även når ut till vägen.

          Jag har tre valnötsträd och en jättestor yta som vi använder som tomt och ändå, misstaget att plantera ett av träden för nära huset. Grenarna i kronan blir enormt stora.


          CITAT (Huggorm @ 16-08-2021, 10:26) *
          Jag håller med Gunilla, det är för lite plats. Dessa valnötsträd blir helt enorma. Tänk dig en riktigt stor ek, såna blir dom, fast dom växer mycket snabbare än ekar. Jag har en fröplanta, inte av manchurisk men av den mycket närstående japanska valnöten, och den har växt över en meter i år. Och det med ett toppskott som är fingergrovt. Mina manchuriska växer också mycket men mer åt sidorna än uppåt.


          Tusen tack för era svar. Har ni någon idé på hur stort träd som skulle vara lagom på växtplatsen, för att ändå få lite lummighet på höjden? De små fjutt-prydnadsträd som finns där idag ger ju ingenting sweatingbullets.gif

          Redigerat av Cornis: 16-08-2021, 11:19
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-08-2021, 11:08
          Länk hit: #9


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          En Ullungrönn kanske? Påminner om vår svenska rönn men är snyggare på alla vis. Grönare färg, fantastiska röda höstfärger, bär till fåglarna och så är det ett träd som växer ganska fort men stoppar när det blivit halvstort. Det anges 8-10m på vissa hemsidor men så stora har jag aldrig sett. 5-7m är nog närmare sanningen.
           
          Citera
          Cornis
          Inlägg 17-08-2021, 07:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          15-06-2018
          Medlem nr: 87 667



          CITAT (Huggorm @ 16-08-2021, 12:08) *
          En Ullungrönn kanske? Påminner om vår svenska rönn men är snyggare på alla vis. Grönare färg, fantastiska röda höstfärger, bär till fåglarna och så är det ett träd som växer ganska fort men stoppar när det blivit halvstort. Det anges 8-10m på vissa hemsidor men så stora har jag aldrig sett. 5-7m är nog närmare sanningen.


          många tack för ditt svar! Ullungrönnen var riktigt fin, ska åka och titta på handelsträdgården smile.gif
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 00:51
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon