Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dystra träd, Stamskador på plommon och körsbärsträd
          marlin
          Inlägg 25-09-2003, 21:54
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 885



          Har ett tre år gammalt plommonträd, som fått skador på stammen, antagligen samma som körsbärsträdet. Delar av plommonträdets stam har blivit svart och klibbig, och på andra delar har den "rullat av. Stammen har också små "svulster" här och var.
          På körsbärsträdet, som har liknande skador är det dessutom klibbiga svarta beläggningar i grenklykorna. (Det är ständigt angrepet av bladlöss.)
          Allt detta upptäckte jag när jag för första gången på flera år tog bort gnagskyddet runt stammarna.

          I trädgården står ett gammalt äppelträd där en skada snart gnagt sig runt hela stammen, så den lever på övertid. Är det äppelträdet som har smittat? Och kan man göra något för att "rädda" träden? behandla med någon lösning?
          Skulle nu bifoga bifoga bilder men fattar visst inte riktigt hur man gör.
          Skulle bli väldigt tacksam för hjälp
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 26-09-2003, 10:47
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej,

          Stenfrukt som plommon och körsbär får ofta savrinning och ibland gummiflöde, vars symtom är den klibbiga kåda du sett. Denna blir ofta sotsvart så småningom.

          Detta kommer när trädet åsamkats stress, som det gör av t ex större mängd förlorad bladmassa av bladlössangrepp, när det har näringsbrist, har fått mekaniska skadpor, blivit beskuret för hårt eller felaktigt eller i fel tid. Ofta är detta ingen direkt allvarlig åkomma, trädets kraft blir mindre men de kan oftast repa sig bra om man tar bort stressfaktorerna.

          Svulsterna på stammen är det säkert ingen större fara med, de brukar komma av tidigare beskurna grenar som trädet övervallat. Sådana svulster kan bli skorviga och bulliga på yngre träd, särskilt om de haft tätt stamskydd. Det rätar ofta ut sig väl med tiden.

          Plastskydd i spiral på unga träds stammar tycker jag är dåliga. De skapar alltför tätt skal runt den unga barken och skär dessutom in i trädet efter ett tag. Men träden brukar klara också skador från dessa om man ger dem några år utan tätt åtsittande stamskydd. Sätt ett hönsnät eller liknande runt trädet istället.

          Något gott du kan göra för att hjälpa dina stenfruktsträd är att ta bort grässvålen under deras kronor. Lyckra den och lägg den upp och ned, och lägg i höst löv och kompost på detta. I vår kan du fröså gröngödslingsväxter här. Att syresätta och aktivera jorden vid rötterna på detta sätt har ofta mycket snabb och god effekt.

          Stamskador på äppelträd på låg nivå är oftast gräsklippningsskador, där maskinen eller slåttermaskinen stött in i trädet. Det kan också vara hare. Detta är allvarliga skador, och ju mer runtomslutande desto allvarligare. Om kambiet (som gör att det under barken putar ut, försöker övervalla såret) är levande och fått övervallningen att sluta tätt mot splintveden (gult) kan sår ibland självläka. Men går de nästan runt stammen får man försöka att finna friska kambiedelar för att sedan bryggympa, dvs med ympris förbinda ovan- och underdel av kambieskiktet. Anton Nilssons ympningsbok visar hur man gör.


          --------------------
           
          Citera
          malin bergh
          Inlägg 27-09-2003, 18:45
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem sedan:
          27-09-2003
          Medlem nr: 2 366



          Tack för tipsen, det låter väldigt sannolikt att detta är felen. Undrar också, plommonträdet har två knölar längst ner på stammen, i jordnivå, och där kommer en otrolig mängd vattenskott varje år. Kan man "operera" bort dessa knölar?


          --------------------
          Malin
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 27-09-2003, 20:47
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Gummiflödet som läcker ut på grenar och stam kan orsaka ett barken dör under flödet på grund av kvävning. Vi tar därför bort allt gummiflöde så fort som möjligt.
          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 27-09-2003, 23:01
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          CITAT (malin bergh @ 27-09-2003, 19:45)
          plommonträdet har två knölar längst ner på stammen, i jordnivå, och där kommer en otrolig mängd vattenskott varje år. Kan man "operera" bort dessa knölar?

          Nej det bör man inte göra, det blir värre skador av detta än de som blir av att man klipper bort vattenskotten. Träd skjuter ofta skott där grenar en gång togs av. De nya hjälper till med läkning av det större såret.

          Skär av skotten med en vass sekatör och strax utanför grenkragen. Lämna inte tappar eller skär för långt in. Stamskador vill man inte ha i trädet. Juli-september brukar vara en bra tid för plommon.


          --------------------
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 28-09-2003, 09:55
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Cilla, har Du svarat på Malins eller mitt inlägg?
          Jag står fortfarande fast vid att man bör avlägsna gummiflöde på grenar och stammar.
          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 29-09-2003, 08:22
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Bernt! Jag förstod inte att du ville ha svar.

          Ja, jag tror att gummiflödesvätskan kan vara bra att ta bort, men inte så att man skadar barken, som ju är tunn på unga träd. Malins knölar tolkar jag mer som övervallningar från tidigare avtagna grenar, och dessa ska ju absolut inte bort.


          --------------------
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 01-10-2003, 10:00
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Visst blir man osäker när Cilla skriver att så får man inte göra. Visst måste man vara försiktig när man tar bort gummiflödet. Vårt stora bigarråskuggträd får utstå en provkarta på olämplig behandling. Under 80-talet delade vi bären med trastar och måsar, nu måste man vara flugburen för få smaka.
          Men skugga och sommarsvalka kan de inte ta ifrån oss.
          Gummiflöde kan även komma från en välläkt skada.
          Bild med ett självporträtt i album: Buskar och träd.
          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 01-10-2003, 23:36
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Fina bilder Bernt!

          Visst är det bra att ha "provträd" som man kan testa olika behandlingar på. Jag har ett otal experiment på träden här också som jag lär mig av. Självklart måste man också misslyckas för att kunna lyckas - du skulle se min trädgård här...

          Liten kommentar av det mer semantiska slaget kanske - jag tror inte att jag någonsin skrivit att man inte "får" göra något med sina träd. Däremot brukar jag framhålla vad som fungerar och inte om man vill uppnå något med sina träd och väljer metoder och årstid för t ex beskärning, sjukdomsbehandling mm. Och så finns det vissa behandlingar såsom stympningar som jag personligen tycker är ett elände, och som jag tillsammans med många andra trädälskare argumenterar mot.


          --------------------
           
          Citera
          Alpiner i Halmst...
          Inlägg 02-10-2003, 07:28
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 77



          Cilla!
          Förlåt att jag skrev SKALL i stället för Ditt mjuka BÖR.
          Dina ord om träd väger mycket tungt, så när Du skriver bör tolkar man det lätt som skall.
          M.v.h. Bernt
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 02-10-2003, 22:07
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Hej Bernt,
          Dina ord är inte precis lättviktiga de heller!

          Och lite fniss innan vi avslutar denna lilla session... du skrev "FÅR man inte göra", och det är det jag menar att jag inte skriver. Man får ju självklart göra som man vill med sina träd. Frågan är om man uppnår det man vill med det man tänkt att göra. Och eftersom jag gjort en stor mängd misstag själv så delar jag gärna med mig.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 06:13
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon