Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Har AKB fått storhetsvansinne?
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-02-2017, 11:57
          Länk hit: #81


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (Gita @ 19-02-2017, 09:32) *
          Om inte annat så är din matematik riktigt underhållande, du kan då få till det. Det är väl självklart att skillnaden blir större i de områden där s är/ varit starka, det gör väl ändå inte SD mindre i reella tal. Självklart blir skillnaden mycket mindre i områden där varken S eller Sd knappast finns.

          En annan karamell för dig att suga på, i sept 2016 var drygt 24 % av LO-medlemmarna också medlemmar i SD. Vad är din förklaring till detta.?
          Hur vill du förklara att sossarnas alldeles egen tidning Aftonbladet i det längsta stödde Hitlertyskland? Man talade tom om "Europas frihetskrig". Det enda svenska motståndet mot nazismen kom ju länge enbart från Torgny Segerstedt och Göteborgs Handels- och sjöfartstidning.

          När det gäller antisemitismen tycker jag inte man skall lägga på varken Åkesson eller andra åsikter de inte framfört ,hur skall de kunna ansvara för dina fantasier/lögner. Och försöker du framställa mig som antisemit så gör du dig bara löjlig.

          Eftersom du fortfarande inte kunnat redovisa en enda punkt som stärker/bekräftar det du talat om hela tiden tror jag inte vi kommer längre nu. Kanske du kan använda tiden bättre om du pluggar lite grundläggande matte!
          Gita

          Min matematik håller för en noggrann granskning, medans du inte kommer med någon matematik alls, bara obevisade påståenden. Upp till bevis.

          Som August redan påtalat så var Aftonbladet fram till 1956 ägd av Kreuger och var högervriden och tyskvänlig och troligen antisemitisk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet Troligen handlade dina uppgifter om slutet på 30-talet eller början på 40-talet. Att ta upp det var ett kraftigt skott i foten.

          Vad LO-medlemmarnas hemvist har jag ingen aning om, kan du redovisa källan?

          Beträffande källor så undrar jag lite varifrån du har fått dina felaktiga uppgifter? Jag betvivlar att du gör några efterforskningar själv så jag förmodar att du plankar rätt av från något högerpopulistiskt forum på nätet och skriver utan att kolla fakta. Som man säger inom tabloidpressen: Förstör inte en bra historia genom att kontrollera fakta.

          Jag påstod inte att du är antisemit, bara att det låter märkligt när du skyller nazisternas judeutrotning på kommunister.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-02-2017, 21:25
          Länk hit: #82


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Gita, om du har lust så får du gärna förklara det där med de 24 procenten. Jag betvivlar att en fjärdedel av LO:s medlemmar röstar på SD, det låter troligare att 24% av de som röstar på SD är med i LO. Det kan vara möjligt men jag skulle gärna vilja titta på din källa.

          Redigerat av Gossen Ruda: 20-02-2017, 21:26


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 21-02-2017, 09:21
          Länk hit: #83


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          avseende SD.s väljarsympatier inom LO så finns det flera undersökningar.
          senaste jag hittade är SIFO 9/2 2017,alltså färsk.
          Inom LO-kollektivet röstar 30% på SD.

          sedan har SCB i sin statistik från 2/6-16 siffran 20,1%.

          vi vet att SD ökat sedan dess så SIFO kan ligga rätt.
          Alla högerradikala partier i Europa och USA (trumpväljarna) plockar sina röster från arbetarkollektivet,att något annat skulle gälla för Sverige är osannolikt.

          enligt SIFO sympatiserar nu 30% av väljarna i Skåne (malmö ej inräknat) med SD och blir därmed största parti i regionen. Skåne är ju mest landsbygd så de stämmer in med väljarprofilen.

          Vet inte varför sossar inte ser att deras andel sjunker samtidigt som SD ökar. Var tror de att SD:s väljare kommer ifrån? M tappar något till SD men vi skall komma ihåg att de nya moderaterna (Reinfeldt) tog sitt underlag från främst S. Nu under AKB verkar M gå tillbaks till högersidan och tappar till övriga allianspartier.
          S ligger relativt still men SD ökar något. det är alltså tidigare S väljare som går över till SD istället för att gå tillbaks till S.
          Tendensen är lika i hela europa,de högerextrema tar röster från arbetarkollektivet och vänstersidan krymper.
          Ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-02-2017, 12:05
          Länk hit: #84


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är alltid vanskligt att prata om kollektiv men att 20-30 % av arbetare röstar på SD är kanske inte konstigt, det har aldrig varit 100 % S. Berra och Kurre som jobbar på bilverkstad och på fritiden sysslar med amerikanare och dragracing har nog aldrig röstat på S. De är kanske inte heller med i LO så man får skilja mellan LO och arbetarkollektivet. Men man skall nog inte se för enkelt på saken. Som jag visat tidigare, mellan valen 2010 och 2014 när SD gick framåt kraftigt ökade också S lite så någon röstflykt därifrån tror jag inte på. Det var M som minskade kraftigt och som tappar fortfarande.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 21-02-2017, 12:51
          Länk hit: #85


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Jag tror att det finns en ganska enkel förklaring till att "arbetare" sviker S och går till M+SD. De senaste 8-10 åren har inte gett den klassen något nämnvärt, när man jämför med vad höginkomsttagare fått av den borgerliga regeringen. Man vill också ha rätt till det som bjuds, men när man kommer till bordet, så är det bara rester kvar efter de redan "mätta". S, som har en politik som mest liknar "skynda långsamt" går för sakta fram, för att tillfredsställa dessa. Det skall vara "snabba cash". Vi kan se på hur Kommunals medlemmar får sina 2,3%, medan skattesänkning gav 10-20% hos dem som redan hade det bra. "-Så vill vi också ha det!". När sedan samhällsfunktioner såsom rättsväsende och sjukvård kommer in och kräver "jämställdhet", så är det ingen som lyssnar. Den svenska modellen är på väg ut, sorgligt nog, för man byggde upp ett samhälle med ansvar och plikttrogenhet. Nu gäller att roffa åt sig medan man kan..."nya" arbetarpartiet" - ett hån mot alla som måste använda en tidklocka för att få betalt, medan andra kan vakna kl 10 och gå på "kundbesök" med lunch och "gratis" middag i lobbybranschen. Snacka om närande och tärande!
           
          Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-02-2017, 14:01
          Länk hit: #86


          Medlem
          Antal inlägg: 94 306
          Medlem sedan:
          07-10-2007
          Medlem nr: 12 751



          CITAT (Bengalow @ 21-02-2017, 12:51) *
          Jag tror att det finns en ganska enkel förklaring till att "arbetare" sviker S och går till M+SD. De senaste 8-10 åren har inte gett den klassen något nämnvärt, när man jämför med vad höginkomsttagare fått av den borgerliga regeringen. Man vill också ha rätt till det som bjuds, men när man kommer till bordet, så är det bara rester kvar efter de redan "mätta". S, som har en politik som mest liknar "skynda långsamt" går för sakta fram, för att tillfredsställa dessa. Det skall vara "snabba cash". Vi kan se på hur Kommunals medlemmar får sina 2,3%, medan skattesänkning gav 10-20% hos dem som redan hade det bra. "-Så vill vi också ha det!". När sedan samhällsfunktioner såsom rättsväsende och sjukvård kommer in och kräver "jämställdhet", så är det ingen som lyssnar. Den svenska modellen är på väg ut, sorgligt nog, för man byggde upp ett samhälle med ansvar och plikttrogenhet. Nu gäller att roffa åt sig medan man kan..."nya" arbetarpartiet" - ett hån mot alla som måste använda en tidklocka för att få betalt, medan andra kan vakna kl 10 och gå på "kundbesök" med lunch och "gratis" middag i lobbybranschen. Snacka om närande och tärande!


          Bra analys! tummenupp.gif


          --------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

          zon 1
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-02-2017, 15:20
          Länk hit: #87


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Glöm inte heller att den svenska arbetaren är utrotningshotad. Arbetsmarknaden har förändrats. Frågan är om S med rötter inom arbetarrörelsen kan attrahera dagens manchettarbetare som sitter framför en dator? Kanske dags för ett nytt parti som kan framföra deras önskemål ur ett vänsterperspektiv utan "Upp till kamp".


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-02-2017, 09:18
          Länk hit: #88


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Mer ras för M och AKB http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ras-for-...isympatimatning


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-02-2017, 10:05
          Länk hit: #89


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Det var väntat. det visar vad väljarna egentligen tycker om att samarbeta med SD,nu gick de moderater som gillade tanken över till SD och de som ogillar till centern. Kvar blir det gamla högerpartiet som det var innan Reinfeldt/borg. Alltså ett parti runt 13-15%.
          det visar ju även vad som händer vilket annat parti som vill samarbeta med SD. troligen väljarflykt och inre splittring.
          Står opinionen sig blir det troligen ännu svårare att få ihop en regering efter nästa val.MP hänger ju också på gärsgårn. Ulf
           
          Citera
          Gita
          Inlägg 23-02-2017, 11:16
          Länk hit: #90


          Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem sedan:
          20-11-2006
          Medlem nr: 8 833



          CITAT (Gossen Ruda @ 20-02-2017, 11:57) *
          Min matematik håller för en noggrann granskning, medans du inte kommer med någon matematik alls, bara obevisade påståenden. Upp till bevis.

          Som August redan påtalat så var Aftonbladet fram till 1956 ägd av Kreuger och var högervriden och tyskvänlig och troligen antisemitisk. https://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet Troligen handlade dina uppgifter om slutet på 30-talet eller början på 40-talet. Att ta upp det var ett kraftigt skott i foten.

          Vad LO-medlemmarnas hemvist har jag ingen aning om, kan du redovisa källan?

          Beträffande källor så undrar jag lite varifrån du har fått dina felaktiga uppgifter? Jag betvivlar att du gör några efterforskningar själv så jag förmodar att du plankar rätt av från något högerpopulistiskt forum på nätet och skriver utan att kolla fakta. Som man säger inom tabloidpressen: Förstör inte en bra historia genom att kontrollera fakta.

          Jag påstod inte att du är antisemit, bara att det låter märkligt när du skyller nazisternas judeutrotning på kommunister.

          Har försökt svara 3 gånger men tappat nätuppkopplingen. Återkommer när jag kommit till trakter med lite mer stabilt nät.
          Gita
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-02-2017, 11:56
          Länk hit: #91


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          CITAT (malarmaster @ 23-02-2017, 10:05) *
          Det var väntat. det visar vad väljarna egentligen tycker om att samarbeta med SD,nu gick de moderater som gillade tanken över till SD och de som ogillar till centern. Kvar blir det gamla högerpartiet som det var innan Reinfeldt/borg. Alltså ett parti runt 13-15%.
          det visar ju även vad som händer vilket annat parti som vill samarbeta med SD. troligen väljarflykt och inre splittring.
          Står opinionen sig blir det troligen ännu svårare att få ihop en regering efter nästa val.MP hänger ju också på gärsgårn. Ulf

          Ja, står sig de här siffrorna blir det svårt efter nästa val. Trots allt är nu S nästan 50% större än M men vem skall man samregera med? Fast alliansen är lika svag. Skall man få ihop en majoritetskoalition får nog vissa partiledare gräva ner stridsyxan och dämpa ner retoriken.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-02-2017, 16:51
          Länk hit: #92


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          en majoritetskoalition är nog ouppnåligt.
          Jag ser inte vilka partier som skulle kunna bilda en majoritetsregering, alliansen kommer inte dit och inte heller s+ något annat.
          Beroende på valresultatet tror jag faktiskt att M+SD faktiskt inte är otroligt.AKB har nog inte gett upp tanken och hennes partiledning verkar vara på samma spår.Skulle M nå 18-20% och SD över det så blir de faktiskt största blocket och kommer att få regeringsuppdraget. Om KD kommer in kommer de troligen att stötta åtminstone passivt.
          C+L kommer i det läget att bli vågmästare och kommer givetvis att stötta uppenbarliga borgerliga förslag.
          S,V och MP blir totalt avhängda.
          Men varken C eller L kommer att sitta i en regering som är beroende av SD stöd.
          Man kommer inte heller att stötta S med deras vänstervridning. Har Löfven tanken att fortsätta regera efter valet så blir det med stöd av V och eventuellt MP och jag ser inte att det skulle kunna gå.Om löfven vill samarbeta med C och L får han ompröva mycket i sin politik och det gör aldrig sossar.
          SD kommer om siffrorna står sig att efter nästa val bli det parti som ingen längre kommer förbi,man måste börja prata. M har börjat,få se vad det blir av det. Ulf
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-02-2017, 17:32
          Länk hit: #93


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Inte helt rätt och inte helt fel tänkt. Beträffande regeringsuppdraget går det alltid till det största partiet först. Går det inte där går man neråt. S är väl fö inte mer vänstervridet än M är högervridet. Betrffande KD så är de ganska säkert borta efter nästa val. MP är tveksamt men även L. Men än kan myckat hända.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-02-2017, 17:47
          Länk hit: #94


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          Kan inte S bilda en regering går uppdraget till nästa i storleksordningen dvs troligen SD.
          Ser du det scenariot framför dej?
          Jag ser inte att S kan bilda regering oavsett.Då måste de kravla sig upp mot 40% och det är troligen osannolikt.Utvecklingen i både europa och våra grannländer är att socialdemokratin är bruten överallt och siffror på runt 20% är mer normalt.Ser inte heller att svenska väljare är annorlunda.
          För övrigt har både Norge och Danmark övervunnit sin antipati och insett att ett stort parti kan inte negligeras.
          Finnarna har ju sina sannfinländare att dras med och lika är det runt om i Europa.
          Högervindarna vinner just nu runt hela världen,svenska väljare är lika lättpåverkade.
          Rikspolitikerna måste acceptera faktum och rätta sig efter läget.
          SD kommer troligen att bli Sveriges 2:dra parti nu när moderaterna går kraftigt tillbaks.
          det innebär att de inte längre kan negligeras i riksdagen för scenariot med en samlingsregering över blockgränserna för att hindra SD från inflytande är ju barock.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-02-2017, 18:50
          Länk hit: #95


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Du är såååå optimistisk. biggrin.gif Fast du glömmer att trots att det går upp och ner är oftast ställningen mellan blocken ganska stabil, det är inom blocken det svänger. Men det finns en skillnad beträffande SD och många andra högerpartier i Europa och det är den bruna grundfärgen. Även om nu vissa inte anser att SD står till höger. Fö kommer nog aldrig C och L att gå med i en regering med SD så det blir max 35-40 % väljarstöd.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-02-2017, 19:20
          Länk hit: #96


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Gossen Ruda @ 23-02-2017, 18:50) *
          Du är såååå optimistisk. biggrin.gif Fast du glömmer att trots att det går upp och ner är oftast ställningen mellan blocken ganska stabil, det är inom blocken det svänger. Men det finns en skillnad beträffande SD och många andra högerpartier i Europa och det är den bruna grundfärgen. Även om nu vissa inte anser att SD står till höger. Fö kommer nog aldrig C och L att gå med i en regering med SD så det blir max 35-40 % väljarstöd.

          vilket är lite mer än nuvarande regering har. Men i vilket block placerar du SD som plockar röster från de båda?
          Men du tycks inte förstå upplägget. En regering M+SD behöver bara hoppande stöd,precis som nuvarande regering som lyckas sitta kvar. skillnaden är att en sådan regering troligen får mer stöd i kammaren än nuvarande.Det beror ju helt på frågorna men SD ligger ju nära M i många och man har också bytt åsikter i flera andra.
          Coch L kommer i det läget INTE att vara med i regering men bildar ett eget vågmästarblock.tror det är de tankarna AKB har. För L går det lika bra att vara i opposition än att sitta i en regering som inte funkar,faktum är att man som vågmästare har betydligt lättare att få igenom sina krav. Se på V.
          nej,Ruda jag är inte optimist men realist.
          AKB har faktiskt rätt i en sak,Löfven skadar Sverige och vi kommer att se mer allteftersom hans politik slår igenom.Sverige behöver omstruktureras rejält,gamla modeller skrotas och en modern förvaltning byggas upp.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-02-2017, 21:30
          Länk hit: #97


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Risken för AKB är att C kommer att knipa ännu mer från M. Men jag förstår inte riktigt varför Löfven är så skadlig för Sverige? Jag tycker det går bra, önskar bara han kunde klämma åt de rika mer. Fö tror jag inte SD tar så mycket från S nu. Det var säkert en del i början men eftersom S låg stilla när SD gick framåt verkar det inte så nu.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 23-02-2017, 22:01
          Länk hit: #98


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          nu är det moderaterna som tappat till SD men moderaternas röster är ju ursprungligen s-röster som Reinfeldt tog. moderaterna verkar nu gå tillbaks till sina kärnväljare dvs de 13-15% de hade innan Reinfeldt. Några hoppar över till c och övrig allians,några till SD men s verkar inte vinna på det.S tar istället några röster från MP som verkar ha stagnerat helt och likaså verkar Sjöstedt ha peakat.
          vänsterblocket kommer inte att få regeringsmakten efter nästa val om dagens siffror håller sig,alliansen kommer inte heller att få majoritet. återstår ett stort SD som flörtar med M.
          Det troligaste blir alltså att SD kommer att få inflytande efter nästa val i någon form.
          Nej,att du inte ser vad som håller på att hända är inte konstigt då deu tydligen inte följer siffrorna angående företagssamhet m.m.
          De skattehöjningar som regeringen beslutat slår igenom i år. ROT-sektorn har redan stagnerat och svartjobben ökar ånyo.
          På jobbsidan verkar det annars vara glada dagar,det finns gott om arbeten i olika branscher men kompetenta sökande saknas.samtidigt har vi massor av arbetslösa. utbildningarna funkar inte,ingen söker platserna.
          Vården håller på att kollapsa pga personalbrist,antalet lediga sängar ökar för var dag men då det inte finns personal går de inte att fylla med sjuka. karolinska söker 40 op-sköterskor,inga sökande.
          I mitt landsting är det samma sak,tomma salar ,ingen personal.Äldreboenden i min kommun saknar personal,inga sökande vilket leder till hård belastning på de som jobbar och de går in i väggen.

          polisen är ett eget kapitel,misslyckandet är totalt. Rikspolischefen klarar inte uppgiften men hålls om ryggen av regeringen. brottsligheten ökar stadigt och färre och färre poliser finns i tjänst.
          Skolan likaså,regeringens korkade löneförhöjning till en del har lett till problem i lärarrummen,lärare slutar och andelen behöriga lärare sjunker.utbildningarna funkar inte heller här,inom Kemi,Fysik,Biologi är krisen total och andelen mattelärare sjunker stadigt.
          samtidigt ser vi den gamla riksrevisionen avgå pga korruption,generaldirektörer avgå av samma orsak och där hela verk är inpyrda av korruption.Nu senast skatteverkets generaldirektör och hans stab då han blandat ihop privatliv med sin yrkesroll.
          Alltihop tecken på en regering utan koll och där ministrarna tycks handlingsförlamade.
          Inrikesminister Ygeman som gjorde ett gott intryck under invandringskrisen tycks nu helt ha tappat greppet och hans mantra "fler poliser" är bara patetiskt då inga nya kommer.
          Bostadssidan ska vi inte heller glömma,trots stora löften ser inte jag att det händer så mycket.
          hyresmarknaden som verkligen behöver nya regler för att få igång byggandet i stor skala (hyresrätter) har gått i stå. Regeringen får inte igenom sin politik i riksdagen och väljer då att skita i det.
          Jag skulle kunna skriva metervis för det finns faktiskt inget område idag som inte har problem. vad Sverige saknar är en regering,de som sitter där idag saknar politik och försöker låta som att de vet vad de gör.
          Statsministern åker världen runt ,för att slippa inrikespolitiken?
          Ulf
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 07-03-2017, 22:07
          Länk hit: #99


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är intressant att läsa om era spekulationer inför kommande val, Ruda och malarmaster. Det eller ett annat parti tar röster från varandra hit och dit, utan att det vederläggs mer än som spekulationer.
          Skall man vara kärv, så är det faktiskt så, att 100-tusentals nya väljare kommer in på planen, och 100-tusentals gamla avgår därifrån. Hur röstar dessa. Malamaster tjatar om en grupp människor inom LO-kollektivet, som röstar SD, Gita om en grupp människor inom gamla bruksorter som röstar SD, men ingen har kartlagt om de människor man pratar om verkligen finns. Vad har skett med bruksorterna, med LO, med de röstberättigade? Jag vill mena att röstunderlaget idag inte alls passar ihop med de "klyschor" som ni pratar om. Ungdomar har större spännvidd i sin syn på politiken, än vad vi anar Bara för att farfar var socialdemokrat, så förpliktar det inte längre. Att morfar var tjänsteman är inte heller ett argument.
          De mönster vi levt med i 100 år är ute - omoderna! Det är nya branscher inom arbetarrörelsen, som man kanske inte ens är medveten om inom det "gamla" LO. Vad med alla telefonförsäljare? Finns dom med i LO's arbetarkultur, eller är dom tjänstemän med undermåligt stöd? McDonalds frityrpersonal? Enormt stora grupper av arbetare, som inte finns klassade enligt de gamla normerna. Hur ser dom på politik? Är det något politiskt parti som bryr sig, och hur ser dessa ut statistiskt? Ungdomsförbunden gav ju vissa ledtrådar förr i världen, men nu tycks ingen av dessa vara mer än en skola för vidareutbildning inom egna partiet. Se bara på Carl Bildt! Hur många spadtag har han tagit i sitt liv? Man tar sig för pannan, när han räknar upp sitt CV...
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-03-2017, 06:29
          Länk hit: #100


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Jo, det blev lite för mycket röstningsanalyserande så jag slutade skriva här.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 23-04-2024, 23:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon