Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vinranka Himrod - När kommer druvorna?
          Stedt
          Inlägg 18-07-2017, 12:31
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          18-07-2017
          Medlem nr: 86 066



          Hej! Jag har en vinranka, Himrod, som nu är inne som år 3. Den står i en gammal fisktunna/trätunna som jag gissar rymmer ca 120 l på min inglasade veranda.

          Den mår fint och det kommer nya blad och rankor hela tiden men inte en tillstymmelse till några druvor.
          Hur lång tid brukar det ta innan det blir några druvor? Något jag ska tänka på för att "skynda på" det hela?
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 04-08-2017, 19:30
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Min (angivna) Himrod i växthuset gav ett par små klasar år två, ett antal år tre och nu i år än fler (växer ju på längden också).
          Söta saftiga men inte så smakrika och "nästan kärnfri" betydde enstadig kärna per druva...? Om den är rättmärkt alltså. Få se hur de ter sig i år. Gallrar man bättre kan nog druvorna bli lite större. Lycka till!


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 24-10-2017, 08:51
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Glömde säga den bor i jordbädd nära väggen dvs ner mot leran utanför, siktar på att den får vatten utifrån lika mycket.

          30-40? klasar i år. Söta saftiga, lite segare skal och lite rinnigare i nu när nära övermogna. Lite allmänt fruktig smak, inte specifikt druvsmak - "Champis"...? Men så är det då den där kärnan. Hm.


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          RibesRubusVitis
          Inlägg 24-10-2017, 12:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 117
          Medlem sedan:
          15-12-2005
          Medlem nr: 6 842



          Min Himrod i växthuset gav nog ett 20-tal klasar i år, de första kom tredje året om jag minns rätt. Hos mig blir de verkligen kärnfria och har en kraftig, nästan "parfymerad" smak. Jag lyfte bort en platta i golvet mitt på norrgaveln och planterade i jorden, skånsk lera uppblandad med lite grov sand. Efter ett år behövde den aldrig vattnas.
          Har också några Himrod på friland, men där vill de sällan blomma och ge några druvor alls.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 25-10-2017, 08:08
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          Måste höra vad ni tror om min ranka som jag fick till skänks från ett nedlagt växthus. Den hade stått i växthuset i kanske åtta år och gav bra med frukt. Nu efter ytterligare åtta år hos mig ger den återigen hur mycket frukt som helst, har under senaste månaden skördat över tio kilo och ännu finns det klasar kvar. Druvorna är gröna och helt kärnfria. Jag bor i zon tre och rankan står sedan jag tog över den på friland i upphöjd bädd mot en stor söderklippa. Min fråga är om det kan vara nåt annat än Himrod? Info om sort fanns inte tillgänglig vid övertagandet.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 17-04-2024, 00:02
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon