Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Känner ni till samhällets råd om motion?, Vill kolla om dom lyckats få ut det till allmänheten
          Christa
          Inlägg 29-03-2015, 12:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Det finns allmänna råd om motion för att hålla sig frisk men jag tror inte att "samhället" har lyckats få ut informationen till allmänheten. Dom hade inte ens nått mig innan jag började leta efter information och jag brukar vara ganska lyhörd för hälsobudskap.

          Det skulle vara väldigt intressant att få höra hur ni uppfattat samhällets råd om motion. Det är alltså vad ni känner till utan att kolla först.

          Det är alltså ingen kontroll av er utan av hur väl samhället lyckats nå ut.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 29-03-2015, 14:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          "Samhället" är ett vitt begrepp och jag vet inte riktigt vad du syftar på. Oavsett vilket så har i alla fall vården informerat bra om motionens betydelse för hälsan. Både den psykiska och fysiska hälsan.

          Jag har kunnat diskutera frågan med såväl diabetessköterskan som läkaren, ur olika hälsoaspekter. Att det finns några slags "allmänna råd" bakom deras information ser jag som självklart. De brukar vila på vetenskaplig grund.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Micke grön
          Inlägg 29-03-2015, 14:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem sedan:
          11-03-2015
          Medlem nr: 81 367



          Vården? Att vården skulle vara det köper jag inte, har bollats mellan många olika instanser inom vården och även landsting, det enda dem har vart intresserade av är att blockera mina symptom jag hade med diverse olika kemiska preparat. Aldrig fråga om varför problem har uppstått och hur man bäst förebygger och motverkar. Bara nödvändiga (och ibland onödvändiga) operationer och indirekt medicin försäljning är min erfarenhet att vården sysslar med.

          Redigerat av Micke grön: 29-03-2015, 14:12
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 29-03-2015, 14:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Trist att du har upplevt det på det sättet, Micke grön. Jag tror i och för sig inte att man kan förebygga allt med motion. Ibland kan säkert åkommor bero på annat än motionsbrist. Kombinationer av riskfaktorer, där den enskilda individen inte rår över alla faktorer, är säkert inte ovanligt.

          Men ofta mår man bättre om man rör på sig även om man inte kommer åt grundorsaken till problemen. Man kan kanske minska smärtlindring eller annan medicinering efter en period. Eller ha en bättre hälsa inför en operation. Jag gillar i alla fall trenden att se till människan som helhet.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 29-03-2015, 15:26
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Natur liv @ 29-03-2015, 15:01) *
          "Samhället" är ett vitt begrepp och jag vet inte riktigt vad du syftar på. Oavsett vilket så har i alla fall vården informerat bra om motionens betydelse för hälsan. Både den psykiska och fysiska hälsan.

          Jag har kunnat diskutera frågan med såväl diabetessköterskan som läkaren, ur olika hälsoaspekter. Att det finns några slags "allmänna råd" bakom deras information ser jag som självklart. De brukar vila på vetenskaplig grund.


          Jag menade inte information som man eventuellt får när man har kontakt med vården även om den biten också är intressant. Jag menade dom allmänna råden till hela befolkningen för att förebygga sjukdom. Dom finns och man hör en del via massmedia ibland men jag tycker inte dom har varit tillräckligt tydliga och jag har då aldrig fått någon information om det i brevlådan.

          Vad har dom sagt i vården om motion? Det är ju ett lika vitt begrepp som "samhället" så det skulle vara intressant att få höra vilka rekommendationer dom gav och om dom gav någon mer information kring det.

          Redigerat av Christa: 29-03-2015, 15:27
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 29-03-2015, 18:59
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          37 visningar och ingen som känner till råden. Det är ju ingen mening med att samhället utfärdar rekommendationer om dom som sedan inte kommunicerar ut dom.
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 29-03-2015, 22:36
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Åh men råd och råd, kommunikation och kommunikation...
          Vi har väl alla ett sunt förnuft och egenbestämmande. Och somliga av oss ett inte så gott samvete...
          Att veta att det är bättre att gå en halvtimmes promenad el motsv om dagen, att inte (verkligen inte) röka, inte sitta still för länge utan hellre gå-/stå-jobba om man har möjligheten, att äta mindre än du tror..., och t ex efter någon tallriksmodell med rikligt med vegetabiliskt o helst inte alltför processat kött (dvs chark) om det är kött på den, eller bättre en tallriksmodell från Medelhavet vid stenåldern (😉), sova tillräckligt och regelbundet
          och liknande

          är inte raketteknologi.
          Sedan tyvärr inte alltid så att man gör som man bör. Och vissa kan ha andra svårigheter som hindrar dem att väl utföra det de ändå försöker.


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 30-03-2015, 05:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Pauline/Sthlm @ 29-03-2015, 23:36) *
          Åh men råd och råd, kommunikation och kommunikation...
          Vi har väl alla ett sunt förnuft och egenbestämmande. Och somliga av oss ett inte så gott samvete...
          Att veta att det är bättre att gå en halvtimmes promenad el motsv om dagen, att inte (verkligen inte) röka, inte sitta still för länge utan hellre gå-/stå-jobba om man har möjligheten, att äta mindre än du tror..., och t ex efter någon tallriksmodell med rikligt med vegetabiliskt o helst inte alltför processat kött (dvs chark) om det är kött på den, eller bättre en tallriksmodell från Medelhavet vid stenåldern (😉), sova tillräckligt och regelbundet
          och liknande

          är inte raketteknologi.
          Sedan tyvärr inte alltid så att man gör som man bör. Och vissa kan ha andra svårigheter som hindrar dem att väl utföra det de ändå försöker.


          Ja det finns ju den aspekten också dvs om man följer råden som man uppfattat dom eller inte. För min egen del så känner jag mig lurad eftersom dom ett antal gånger sa på radion att det räckte att "röra sig" en halvtimme per dag och sedan att man kunde dela upp det i 10 minuter per gång. Jag hade ett stillasittande arbete och kroppen signalerade att den fick för lite motion men jag uppfyllde ju rekommendationerna som jag uppfattade dom så jag trodde det räckte för att behålla hälsan. Jag skulle ha lyssnat på kroppen istället...

          Det är inte självklart för gemene man att "röra sig" betyder att man skall komma upp i puls så att man blir andfådd och varm. Jag förstod det inte i alla fall och eftersom det har en avgörande betydelse för hälsan så undrade jag hur ni andra uppfattat råden.
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 30-03-2015, 08:00
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (Christa @ 30-03-2015, 06:07) *
          Ja det finns ju den aspekten också dvs om man följer råden som man uppfattat dom eller inte. För min egen del så känner jag mig lurad eftersom dom ett antal gånger sa på radion att det räckte att "röra sig" en halvtimme per dag och sedan att man kunde dela upp det i 10 minuter per gång. Jag hade ett stillasittande arbete och kroppen signalerade att den fick för lite motion men jag uppfyllde ju rekommendationerna som jag uppfattade dom så jag trodde det räckte för att behålla hälsan. Jag skulle ha lyssnat på kroppen istället...

          Det är inte självklart för gemene man att "röra sig" betyder att man skall komma upp i puls så att man blir andfådd och varm. Jag förstod det inte i alla fall och eftersom det har en avgörande betydelse för hälsan så undrade jag hur ni andra uppfattat råden.

          Följer du alltid bara "samhällets" råd? Använder du aldrig ditt eget sunda förnuft eller läser annat om hälsa? Även "samhället" erkänner ju att dom har fel ibland..... Du är ju, i alla fall här på odla, rätt fixerad vid hälsa och verkar kunna ta reda på lite svar själv. Förresten.... höll du inte på att skriva en bok som hade med hälsa att göra också?


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 30-03-2015, 08:54
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anki på Öland @ 30-03-2015, 09:00) *
          Följer du alltid bara "samhällets" råd? Använder du aldrig ditt eget sunda förnuft eller läser annat om hälsa? Även "samhället" erkänner ju att dom har fel ibland..... Du är ju, i alla fall här på odla, rätt fixerad vid hälsa och verkar kunna ta reda på lite svar själv. Förresten.... höll du inte på att skriva en bok som hade med hälsa att göra också?


          Det var som sagt inte huruvida man följer råd eller inte som var syftet med tråden. Jag försöker ta reda på hur dom råd som finns har nått fram rent sakligt. Sedan kan man ju undra vad "sunt förnuft" egentligen innebär när det gäller biologi. Kan man ta ett förnuftigt beslut utan faktakunskaper som grund för beslutet?

          Jag skulle vilja veta hur andra har uppfattat råden och hade hoppats på att få en bild av det med hjälp av svaren jag fick.

          Jag skall nu kontakta dom som ansvarar för att kommunicera ut råden och fråga om dom genomfört några enkäter som visar hur dom når ut med budskapet.

          En rent informationsteknisk fråga alltså även om andra frågeställning också är intressanta.

          Ja jag har börjat på flera bokvarianter men jag behöver nog komma ut och hålla föredrag först så jag får lite feedback på det jag vill berätta. Jag skulle behöva lite mer kunskap om vad människor är intresserade av och vad som kan väcka intresse. Jag har material till en hel rad böcker men det gäller ju att välja att presentera sådant som människor verkligen tycker är intressant.

          Jag är ju själv intresserad av alltihop men du tycker ju att jag är fixerad vid hälsa och det tolkar jag som att du inte är lika fascinerad av ämnet som jag.

          Redigerat av Christa: 30-03-2015, 08:55
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 30-03-2015, 13:03
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Jag uppfattar många människor som väldigt bra informerade om vad som krävs för att ha en bra hälsa. Motion, bra kost osv. Däremot kan det behövas ytterligare insatser för att öka motivationen att följa råden.

          Det är alltid lätt att nå ut med budskap till redan intresserade, men att nå dem som inte orkar, inte har råd eller av andra orsaker tycker att det är jobbigt att byta vanor, kan vara betydligt svårare.

          Det låter som en bra idé att ta reda på vad som lockar intresse. För mig var det framförallt mina egna sjukdomar som gjorde att intresset ökade. Jag ville till exempel reglera blodsockernivåerna med kost och motion istället för med medicin och det är för mig en stark motivation.

          Jag har också minskat medicineringen mot mina ledsjukdomar med hjälp av rörelse och motion. Fast det tog lång tid innan jag märkte att det hade en tydlig effekt, så det där med motivationen måste jag jobba med hela tiden.

          Att minska blodtrycksmedicinerna är betydligt svårare. Så länge som jag jobbar har jag svårt att sänka stressnivåer och fördela arbetsinsatsen på ett bättre sätt.

          Redigerat av Natur liv: 30-03-2015, 13:04


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 30-03-2015, 13:58
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Ja det är nog så för dom flesta att dom är mest intresserade när dom väl fått hälsoproblem. Varifrån har du fått din kunskap? Sjukvården, Internet eller annat?
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 30-03-2015, 15:34
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Christa @ 30-03-2015, 14:58) *
          Ja det är nog så för dom flesta att dom är mest intresserade när dom väl fått hälsoproblem. Varifrån har du fått din kunskap? Sjukvården, Internet eller annat?


          Aktuell information från vården, men utbildning tidigare i livet underlättade förståelsen. När jag vet vad för kunskap jag behöver få kan jag söka på internet, men min erfarenhet är att man får för mycket information där och behöver hjälp med att sålla. Därför vill jag ha någon annan informationskälla också.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 30-03-2015, 16:43
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          Nu har jag försökt få reda på vilken myndighet eller instans som ansvarar för att kommunicera ut råden till allmänheten och det var baske mig ingen lätt sak. Det jag trodde skulle ta 5 minuter har flera timmar och ändå är det lika luddigt som innan jag började.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-03-2015, 20:08
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Tycker man nästan drunknar av råd och tips om hälsotips och motion i media dagligen. Bara att välja och vraka och ta det som passar dig bäst. Det är högst individuellt vad som passar. Alla vet nog att det är bra med motion men har man inget intresse av att motionera spelar det nog ingen roll vad "samhället" kommer med för information.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 30-03-2015, 20:12
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Tror att detta borde vara åt rätt håll

          http://www.folkhalsomyndigheten.se


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          jaj-51
          Inlägg 30-03-2015, 20:57
          Länk hit: #17


          Gäster






          Vad är samhället ?

          Det går inte att undvika råden om hur viktigt det är att motionera!
          Vi bombarderas med information och reklam om detta.

          Mängder av gym i stan (Göteborg) en del öppet dygnet runt!
          Massor av dans möjligheter varje dag och kväll alla dagar i veckan
          Senaste prylen är väl storsäljaren aktivitetsarmband ...
          Längesen sjukvården började skriva ut aktivitet på recept.

          Snarast är det väl ett val som görs av individen.

          Fundera på lördagskvällen hemma framför Tv med lördagsgodis, glada gänget på puben.
          Själv tillhör jag dans publiken som anses snåla och bara dricker vatten och flänger runt på dansgolvet och därför anses olönsam trotts att inträde, garderob och fika går på 200kr.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 31-03-2015, 06:41
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (*Stintan* @ 30-03-2015, 21:08) *
          Tycker man nästan drunknar av råd och tips om hälsotips och motion i media dagligen. Bara att välja och vraka och ta det som passar dig bäst. Det är högst individuellt vad som passar. Alla vet nog att det är bra med motion men har man inget intresse av att motionera spelar det nog ingen roll vad "samhället" kommer med för information.


          Ja det finns en massa tips i media som du säger och det gör det extra svårt att veta vad som krävs för att undvika sjukdomar som är relaterade till motionsbrist.

          Har du själv fått en klar bild av vad som är det minsta som behövs för att inte få hälsoproblem som är relaterade till motionsbrist?

           
          Citera
          Christa
          Inlägg 31-03-2015, 06:46
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Pauline/Sthlm @ 30-03-2015, 21:12) *
          Tror att detta borde vara åt rätt håll

          http://www.folkhalsomyndigheten.se


          Jag frågade dom först men dom hänvisade bara till råden men svarade inte på var ansvaret för att informera allmänheten ligger. Efter mina försök att ta reda på det igår så framträder bilden av ett ganska otydligt ansvar. Den som har ansvar borde ju jobba både med spridning av budskapet och med utvärdering av hur människor uppfattar det.
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 31-03-2015, 09:44
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          CITAT (Christa @ 31-03-2015, 07:41) *
          Ja det finns en massa tips i media som du säger och det gör det extra svårt att veta vad som krävs för att undvika sjukdomar som är relaterade till motionsbrist.

          Har du själv fått en klar bild av vad som är det minsta som behövs för att inte få hälsoproblem som är relaterade till motionsbrist?


          Skulle vilja formulera det så att så länge du kan röra på dig utan överbelastningsskador eller i bland svåra smärtor (i bland kan rörelse behövas trots svåra smärtor :-( ) har du inte gjort för mycket. Dvs gränsen du skall söka är den övre, inte den undre, för mängden aktivitet. Sky's the limit! Människan och de övriga djuren är utvecklade för att vara i rörelse.
          Därmed inte sagt att man alltid är det. Tyvärr.

          Vad gäller formellt ansvar, om jag förstår dig rätt, tror jag inte du kommer att finna någon. Alla rättskapabla myndiga ansvarar för sig själva... Vilket ändå känns tryggt!

          Redigerat av Pauline/Sthlm: 31-03-2015, 09:44


          --------------------
          mer vår
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 22:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon