Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Äppelträd gnagt nästan runt, kommer det dö?
          chili_martin
          Inlägg 22-03-2018, 13:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Upptäckte till min fasa idag att något (hare?) har gnagt på det äppleträd som vi planterade förra året.

          Mängden snö som har kommit i år och vädret senaste dagarna har gett en hård skare som gjort att man lätt har nått över gnagskyddet även om man är kort i rocken. Jag får skylla det på orutin, hade aldrig tanke på att jag skulle behöva skotta runt trädet under vintern.

          Hur som helst, det är ordentligt gnagt, nästan runt om. Det är bara några millimeter med bark som håller ihop på vardera sida.

          Är det kört nu eller kan det överleva?

          Bifogad fil  apple_01.jpg ( 43.66k ) Antal nedladdningar: 21

          Bifogad fil  apple_02.jpg ( 45.12k ) Antal nedladdningar: 31
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-03-2018, 15:19
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vem som är skyldig hade du kanske kunnat se på spårstämplarna, om sådana syntes på skaren. Hare möjligt men jag tror mer på rådjur. Åtgärd. Jag hade kapat trädet tätt nedanför gnaget så det kan skjuta nya skott som du sen får försöka forma till ett träd. De gnagda grenarna duger knappast till något.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          chili_martin
          Inlägg 23-03-2018, 16:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Brukar ha besök av harar lika ofta som rådjur, men såg inga spår alls runt trädet förutom svaga krafsande märken i snön på ett ställe. Var därför jag misstänkte hare då jag tänkte att ett rådjur borde ha lämnat spår även om det var skare.

          Hur snabbt märker man att det ovanför de gnagda området är förlorat? Är det något man ser redan till våren (att inga knoppar eller blad kommer) eller är det först efter en säsong eller två som trädet faktiskt börjar dö?

          Jag tänker att när man ringbarkar ett träd kan det ta flera år innan lövverket börjar avta och man kan få ringbarka flera gånger.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 23-03-2018, 16:14
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Om det är tillräckligt mycket bark kvar kommer trädet börja utvidga området ganska omgående efter löven slagit ut i vår. I slutet av maj kommer det synas tydligt. Men trädet kommer förmodligen inte våga satsa allt på ett kort utan skjuter nog också nya skott från längre ned på stammen som kan ta över om det går fel upptill.

          Den knäckta grenen bör du dock ta bort, den är inte värd att satsa på.
           
          Citera
          Stefan A
          Inlägg 28-03-2018, 07:46
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 232
          Medlem sedan:
          28-08-2007
          Medlem nr: 12 255



          I stället för att kasta den knäckta kristen har du nu chansen att testa bryggympning med den. Finns bra beskrivande filmer på Youtube eller info här https://www.odla.nu/fragor-svar/bryggympning

          Jag har märkt då jag ringbarkar asp att livslängden efteråt beror på trädets storlek. Ett litet träd dör på en till två säsonger medan större kan leva i flera år.
           
          Citera
          Andreas1974
          Inlägg 30-03-2018, 18:57
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          12-05-2004
          Medlem nr: 3 594



          Jag råkade ut för samma sak som jag ser här... Jag gick in här på forumet för att fråga här om man kan ympa in grenar från annat äppelträd på det skadade trädets stam. Trädet är illa åtgånget, nästan varje gren ringbarkad...


          Skadat Aroma Av rådjur eller hjort ringbarkat Aroma, skada uppkommen i mars... den långa vintern 2018. Bilden tagen den 30 mars då jag först noterade skadan.

          Bryggympning, som Stefan skriver om, läser jag är som en "bypass-operation", för att försöka rädda "originalträdets" grenverk. Då måste alltså ympriset lyckas växa fast på två ställen.
          Nu har jag klippt med ympris från ett äldre träd och lagt i kylskåpet, tvååriga kvistar av en blyertspennas tjocklek ungefär.

          Det borde väl gå att ympa på stammen på vanligt sätt (och ta bort alla de barkade "originalgrenarna")?

          Ska man göra det omedelbart? Och är det rimligt att anta att det kan fungera med med ris som jag tagit nu?
          Vi har har några dagar med plusgrader, men snön är inte riktigt borta än.

          Redigerat av Andreas1974: 01-04-2018, 07:22
           
          Citera
          Yllestrumpan
          Inlägg 04-04-2018, 17:17
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          04-04-2018
          Medlem nr: 87 072



          Hej,

          Jag har också råkat ut för detta. Planterade ett äppelträd (Malus Rödluvan) hösten 2016.
          En hare har gnagt rejält på grenarna. Stammen har klarat sig då den var skyddad men hade ingen tanke på
          att behöva skydda grenarna också.
          Vad tror ni? Kommer äppellträdet att klara sig?
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  _ppeltr_d_hargnagt.jpg ( 125.63k ) Antal nedladdningar: 35
          Bifogad fil  _ppeltr_d_gnagt_av_hare.jpg ( 126.83k ) Antal nedladdningar: 31
           
           
          Citera
          chili_martin
          Inlägg 05-04-2020, 08:53
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Det kanske är intressant för andra som fått sina träd uppätna att få reda på hur det har gått för trädet.

          Ett par grenar fick tas bort och och första sommaren tog det lång tid för bladen att slå ut, trädet mäktade med endast en blomma den sommaren och inga nya grenskott alls.

          Under andra sommaren hade delar av skadorna vuxit igen, grenarna som var kvar sköt ut ett par nya grenskott men absolut ingen mängd, trädet blommade och gav faktiskt 15-20 äpplen.

          Nu inför sommar tre har barken gått ihop så pass att det kanske är 1cm innan det skulle gå ihop helt där det var som mest gnagt på stammen. Imponerande med tanke på att det bara var någon millimeter bark kvar på vissa ställen. De mindre gnagskadorna är helt igenvuxna.

          Formen är lidande och trädet ser skralt ut när de grenar som finns har skjutit så få skott. Men jag hoppas att det rättar till sig den kommande säsongen.
           
          Citera
          Andreas1974
          Inlägg 06-04-2020, 08:30
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem sedan:
          12-05-2004
          Medlem nr: 3 594



          Bra att du uppdaterar! Fantastiskt vad träden ändå mäktar med att läka! Och att du redan fått frukt på ditt efter de svåra skadorna!

          Jag följer ditt initiativ och följer upp med erfarenheten av mitt söndergnagda Aroma ovan: Jag fick ta av trädet till c:a 50 cm eftersom det var för söndergnagt längre upp.

          Eftersom trädet var relativt nytt, och jag inte hade mycket hopp om det, grävde jag upp det och placerade det i en annan del av trädgården. (Jag satte ett Kavlås på det ställe där jag ursprungligen ville ha ett nytt äppelträd.)

          Jag försökte att ympa på den söndergnagda stammen/grenresterna på Aroman, men det var inget som växte fast. Däremot slog det ut skott från stammen, så nu har jag tre spröt som får bli huvudgrenar.

          Bifogad fil  Aroma_som_blev_s_ndergnagt_v_rvintern_2018.JPG ( 381.22k ) Antal nedladdningar: 48


          Eller möjligen om jag ska ta av två av dem.

          Redigerat av Andreas1974: 06-04-2020, 08:33
           
          Citera
          chili_martin
          Inlägg 25-02-2021, 11:31
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Förra sommaren, 2020, hände nästan ingenting med äppelträdet så det var en besvikelse.

          Kom bara 2-3 blommor och lika dåligt var det med tillväxten. Grenar och skott växte lite och det är oklart om barken gick ihop mer, isåfall knappt synbart.

          Det blir sanningens år kommande år. Jag har funderat på att gräva upp äppleträdet och plantera ett nytt på platsen, ser jag ingen ordentligt tillväxt på bark och grenar i år tror jag att det blir så i slutändan. Jag är orolig som det är att trädet, även om det växer till sig, kommer få problem med röta.
           
          Citera
          chili_martin
          Inlägg 19-09-2023, 08:38
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem sedan:
          03-04-2017
          Medlem nr: 85 291



          Det här äppleträdet lever ett hårt liv.

          Båder 2021, 2022 och nu under 2023 har äppleträdet växt på bra. Tillväxten kom igång, det växer "normalmycket" igen varje sommar. Trädet ger frukt och de tidigare skadorna är nästan helt igenväxta, en eller två somrar till så hade man nog inte sett av den tidigare attacken förutom att grenuppbyggnaden blev lidande.

          Sen kom haren igen.

          En morgon i mitten av juli ser jag att trädet återigen har blivit nästan helt ringbarkat. Ett område som nästan är 40 cm långt är helt uppätet och nästan helt runt om, det sparades bara en sträng på ca 1 cm som förbinder barken. Man ser tydligt tandmärken från hare. Trädet är 17-18 cm i omkrets så det är bra mycket som haren har lyckats äta upp.

          Jag brukar plocka bort gnagskydden när sommaren har kommit igång och det finns gott om annat för harar och rådjur att äta. Jag förstår inte varför en hare får för sig att äta upp barken på ett äppleträd i juli när hela skogen och allt annat i trädgården finns att smaska på.

          Men nu blev det så här, igen. Den här gången tror jag trädet får tacka för sig. Den har skjutit ett par grenar ovanför ympningsstället så jag kanske flyttar den någon annanstans och låter den växa som ett flerstammigt buskträd.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 20:15
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon