Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Supertrött squash - anledning & åtgärd?
          Jonathan8
          Inlägg 08-06-2018, 23:13
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 168



          Till min besvikelse möttes jag ikväll av denna synen:

          Bifogad fil  tr_ttsquash.jpg ( 261.58k ) Antal nedladdningar: 14


          Den nedre bilden är tagen 2 dagar före. Just efter en omskolning tilli pallkrage med koskit & jord. Med halm som täckmaterial (Dom fick även gödselvatten).

          Bifogad fil  piggsquash.jpg ( 196.88k ) Antal nedladdningar: 8


          Dom är helt avhärdade. Ser nästan ut som jag haft en frostnatt. Grejen är att alla andra, mer utsätta och känsliga grödor ser hur pigga ut som helst.

          Vad tror ni att det kan vara? Kan detta vara övergödsling? Finns det något hopp och hur hade ni gått tillväga isåfall?

          Jag har vattnat igenom ifall så vore fallet och täckt med duk.

          Tusen tack på förhand för er delade visdom!

          MVH
          Jonathan
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 09-06-2018, 06:37
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Eftersom skadorna på plantorna uppstod i samband med omplanteringen så är det säkert den som är orsaken. Bladen på bilden är svårt skadade och kommer att dö, huruvida plantorna kan producera nya blad vet jag inte. Det beror på hur allvarliga skador rötterna fått.

          En grundregel brukar vara att aldrig gödsla i samband med omplantering. En omplantering är ju ett ingrepp på en växt och rötterna behöver acklimatisera sig och sedan börja växa. Det är när växterna är i tillväxt som gödning behövs.

          När du skriver att du gödslat med koskit, är det kogödsel på påse du menar?
           
          Citera
          Jonathan8
          Inlägg 09-06-2018, 10:28
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem sedan:
          31-07-2017
          Medlem nr: 86 168



          Tack för ett bra svar Gunilla! Jag ville kolla med er innan jag avvecklade hela squashlådan.

          Jag syftar inte på varianten på påse. Utan brunnen koskit.

          Då är det bara att avvakta och se om rötterna klarade sig.

           
          Citera
          Mjärden
          Inlägg 09-06-2018, 23:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 400
          Medlem sedan:
          10-10-2013
          Medlem nr: 79 127



          Just omplantering är en känslig period i växtens levnad. Jag ser liknande exempel på vår koloniområde, där man lagt på hästgödsel (årets) runt plantorna och i det varma vädret har det bränt dem trots vattning.
          På senare år har jag gått över till direktsådd för att slippa risken med att plantorna vissnar vid omplantering. I år har det varit flera frön som inte grott trots vattning och jag har fått komplettera, testade en påse vintersquash och alla 15 fröna har kommit upp. Visst så ligger man lite efter och tvingas vattna en hel del i det varma vädret, men kommer regn och värme brukar de sätta fart och man hinner få skörd. Just i den bänken med squash grävde jag ner hästgödsel (brunnen) i höstas, men inget i vår och det verkade vara en bra idé.
          ps. mina tomatplantor tog sig efter utplantering, lade några kogödselpellets i planteringshålen och fyllde dem med vatten och har sen vattnat varje dag samt att de
          står i skugga bakom en vinbärsbuske.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:12
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon