Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Inte pallkrage men passar ändå?, slipad fråga...
          Helen i Skåne
          Inlägg 13-11-2002, 17:20
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Hej!
          Vet inte om jag får fråga dett ahär men hittar ingen annan rubrik som jag tycker passar... smile.gif
          Slipers, hur farliga är de? Vi har en vall runt tomten med tallar, levndel och diverse andra blomster på. För att hålla jorden på plats har förre ägaren satt bräder med små "stödpinnar". Nu är dessa plankor och stödpinnar i ganska dåligt skick och vi har diskuterat om mankan lägga slipers istället och se till att det klänger ner en massa växtlighet så att man inte ser dem. Vad tros om detta? Någon sa en gång att slipers är giftiga så jag har inte vågat göra något ännu. unsure.gif
          Sedan till pallkragarna, det verkar kul, tror jag ska prova också. Hoppas man inte MÅSTE odla grönsaker i dem... laugh.gif

          Helen i Skåne


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          KURT
          Inlägg 13-11-2002, 17:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 34



          Man får inte bygga med slipers och man skall inte använda dem i köksträdgården. Men till blomrabatter är det inget problem. Däremot kanske det är problem att köpa slipers, jag vet inte om det är så lätt att få tag i dem längre? Banverket har gjort redan bytt till betongslipers och det är inte säkert att de längre vill sälja dem.
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 13-11-2002, 18:06
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          OK, hur menar du med att bygga? Vi tänkte att man kunde lägga två stycken ovanpå varandra så blir det lagom höjd.
          Vad jag vet så kan man köpa dem på sådana där ställen där de säljer återvinningsbyggsaker.

          Helen i Skåne


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 13-11-2002, 18:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Hej hopp

          Har för mig att jag sett begreppet 'trädgårdsslipers' på brädgårn, eller nåt'

          Dessa - har jag för mig- är nytillverkade med modernare impregnering. Säkert inte så hållbara som de gammla kreosotslipersen men troligen mindre farliga.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 13-11-2002, 22:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Slipers skall vara tror jag minst 5 år gamla för att få läggas i trädgården. Vi har slipers runt trädgårdslandet men bara en rad hög och de låg där när vi köpte huset för 11 år sedan. Men nu håller de på att ruttna bort.
          Vet oxå att många har dem runt blomrabatter och det verkar inte som blommorna tar skada utan det är nog mest jorden där de ligger som tar åt sig om de är för nya.

          Ring till banverket och fråga om de vet vem de säljer till. Här där jag bor så är det någon uppköpare som köper allt av banverket.
          Tyvärr har jag själv inget telefonnummer som du kunde få för han kanske har vetat något närmare ställe för dig att köpa. De är inte billiga det vet jag. Han brukar ta 2-300 kr/st för 2 meterlängderna.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 13-11-2002, 23:21
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Todelooo,

          Gardencenterns säljer slipers om man så vill ha dem. Hmmm - det är den nyare sortern, begagnade alltså. Håller välan ett tag men inte så värst - läs inlägg i Köksträdgården om tryckimpregnerat.

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 14-11-2002, 16:56
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag tror inte längre på det där att försöka begränsa giftanvändning till en del av trädgården.

          Jag har hittat en vit sand som jag för fem år sedan lade i jorden i ett hörn av trädgården i det andra hörnet. Jag ser årligen hur frön sprids långväga. Hur vatten från ett ställe rinner ned flera hundra meter ned och bort. Hur spridning av svamsporer flyger från träd till träd och hur regn spolar allt möjligt från ena stället till det andra. Hur fåglar och maskar och allsköns djur flyttar saker. Hur jag själv flyttar jord och växter från ett ställe till ett annat. För att inte tala om hur långt löst skräp färdas på vattnen där jag bor...

          Det jag använder i trädgården betraktar jag som det jag sedan lägger på tallrikarna - i en eller annan form. Förr, eller ett år senare.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Helen i Skåne
          Inlägg 14-11-2002, 17:21
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 817
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 33



          Hmmmm, innebär det att jag inte ska ÄTA slipers? laugh.gif
          Nä, men allvarligt talat, är det farligt att ha dem i trädgården så får jag hitta en annan lösning, det verkar vara många bud... wacko.gif

          Helen i Skåne


          --------------------

          Vänliga hälsningar Helen i Skåne
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 14-11-2002, 21:38
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          hejsan,

          @Cilla jag fattar nada igen!

          CITAT
          Jag har hittat en vit sand som jag för fem år sedan lade i jorden i ett hörn av trädgården i det andra hörnet


          Slipers?


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 30-05-2024, 16:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon