Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Träflis, Kan den själv förmultna?
          Jörgen
          Inlägg 06-11-2002, 23:00
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem sedan:
          03-11-2002
          Medlem nr: 111



          Jag fått en massa träflis, som härstammar från småkvistar och grenar.
          Jag har samlat fliset i två stora högar. Kan fliset förmultna själv och vad blir det för näring av det i så fall. Jag tänkte i så fall lägga ut det i ett lagom tjockt lager i rabatter och odlingsbäddarna. Det lär i alla fall hindra ogräset
          för en tid. smile.gif


          --------------------
          Lerzon 1.
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 06-11-2002, 23:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Bred ut jorden går utmärkt. Men gräv inte ner det.

          Vill du att det skall förmultna bör du varva det med nåt kväverikt som hönsgödsel ed. Grönt gräsklipp hade varit bra men kanske inte rätt årstid....

          Ligger fliset bara i en hög förmultnar det förstås också såsmåningom men det tar tid.

          Förmultning kräver kväve så om du gräver ner det stjäl det kväve (binder det tillfäligt) ur jorden - inte bra om det skall växa nåt där samtidigt.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 07-11-2002, 12:01
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          Hmm, då har nog jag gjort bort mig. La gamla halvrutta grenar men också grövre stammar i botten. Moss o grässjok ovanpå och till sist lite jord. Har inte gödslat alls. Är det någon idé att gödsla nu eller bättre att vänta till våren?
           
          Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 07-11-2002, 17:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 29



          Hej rolleyes.gif

          Vi har en fliskvarn och brukar mala ner kvistarna och grenar från träden i trädgården. Sedan lägger vi dem som marktäckare där det behövs. Med tiden försvinner det beroende på hur grova bitarna är.
          Tänk på bara om det är gran eller tall med, har hört att det inte ska vara så bra innehåller terpentin tror jag det var.
          Annars brukar jag lägga i komposten oxå men inte grova bitar, blandar sedan under vår och sommar med annat som jord och gräsklipp. Jag tycker det går ganska fort med förmultningen.


          --------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 07-11-2002, 23:54
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          Ingen fara Britt-Marie biggrin.gif

          Det låter som en trevlig liten (inte allt för efektiv) komposthög.

          Kvävestölden är ju bara ett problem om du skall odla, och det gör du väl inte nu?

          När material förmultnar binds kväve som sen frigörs igen när proseccen är klar.

          Kvävegödsla inte på hösten det bara regnar bort och gödslar grundvattnet. Detta helt oavsett om det är stall- eller handelsgödsel. Tja kanske om man har du tjäle och jättevinter, zon 6-7 eller så. ohmy.gif

          Om din hög skall användas till jordförbättring i vår bör den kanske blandas med gödsel.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          ulf
          Inlägg 08-11-2002, 08:09
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem sedan:
          06-11-2002
          Medlem nr: 244



          Jag får massor med klipp från min kompostkvarn efter att jag klippt min häck och annat grövre material. Klippet använder jag till att med ett 1-2 dm tjockt lager täcka mina fuchsior varje höst. Hittills har de överlevt vintrarna i zon 2, även de som egentligen inte skall ha en chans att övervintra utomhus. På våren undrar man vart klippet tagit vägen för det mesta är borta. Det måste väl vara maskarna som ätit upp rubbet. Jag brukar även täcka andra växter i rabatterna och mina frösådder med klippet. Resten lägger jag på mina PALLKRAGEKOMPOSTER där det omvandlas till jordförbättringsmedel. biggrin.gif
           
          Citera
          Britt-Marie i Bo...
          Inlägg 10-11-2002, 16:50
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 162
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 30



          När vi köpte huset, fanns det en stor hög med diverse virke, och fällda träd. Delar av det blev ved, men i botten på denna hög fanns en mängd som var i olika stadier av förruttning. Dessutom fick vi mängder av sågspån som också åkt i högen.
          Jag har planterat lite i högen nu i höst, gjort stora hål lagt i en blandning av jord och kodynga och swellgel. Swellgelen för att kunna hålla fuktan lite bättre. Hela högen vilar på rent berg.
          Nu i höst har dessutom tallarna fällt enorma mänder med barr, så det är väl ett ph som skrämmer livet ur vilken växt som helst är jag rädd för, i alla fall om de sticker en rot utanför planteringsgropen.
          sad.gif Massor av hönsgödsel i vår? är det vägen att gå?
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-04-2024, 16:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon