Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Päronbeskärning
          Tingstäde
          Inlägg 12-07-2012, 14:45
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 276
          Medlem sedan:
          29-11-2003
          Medlem nr: 2 591



          Flyttade hit till NO Småland, zon 2-3, för snart 2 år sedan och "ärvde" 2 päron- och 2 äppelträd. Alla förskräckliga skatbon efter beskärning för en 4 - 5 år sedan skulle jag gissa. Uppenbarligen följdes den beskärningen inte upp.

          Det är päronbeskärningen jag undrar om. (Äppelbeskärningen har gått fint med fin paraplyform och bara måttligt med vattenskott och där vattenskotten har skiftande vinkling och gör det "lätt" att ge en luftig krona.)

          Päronen däremot :-(

          Båda svagväxande. Första beskärningen gjorde jag under första vårvintern, fr.a. av vattenskott som var en 4-5 år gamla. Under JAS förra sommaren knipsade jag bort nytillkomna vattenskott som jag inte ville utnyttja. Nu under årets JAS behöver jag ta bort ytterligare vattenskott. Träden har visat sig vara mycket frodvuxna. Och de dj...a nyskotten är vertikala. Vet inte hur jag ska kunna få ner vinklingen. Ju försökt att "hålla ned" tillväxten genom att knipsa strax över utåtvättande knoppar på undersidan. Kan rimligen inte gå och hänga upp sandpåsar överallt. Då kommer det att likna julgransdekoration. Det ser ut som om päronen var ympade lite ovanför jord då de var bebisar.

          Det verkar på mig som om päron är mycket mer verikalväxande än äpple. Hur hanterar ni det?

          Redigerat av Tingstäde: 12-07-2012, 15:16


          --------------------
          Bättre en spade i handen än 10 i boden.
          What doesn´t kill you makes you stronger.
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 13-07-2012, 02:27
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Man hanterar det genom att bestämma sig för vad som ska vara funktionen med päronträdet. Vill man ha ett friskt, hållbart, långlivat (kan leva i 400 år och mer) stamträd full av blom och päron så rättar man sig efter dess naturliga kronform och växtsätt. Vill man ha en mer kortlivad spaljé så kan man göra på andra sätt.

          Päron är mycket toppdominanta - hela livet. De kommer för alltid att eftersträva att skapa toppar - frömst närmast stammen i centrum, men också på grenar som man tvingar att växa mer horisontellt än vad trädet väljer själv. Äpple är bara toppdominant i ung ålder. Päronträd har en smal, oval och hög kronsilhuett. Äppelträd är genetiskt byggda för att forma en bred oval och lägre krona. Pärongrenar blir fertila också som rakt uppåtväxande, dvs blommar/ger frukt på sporrar på upprätta grenar. Äppelträds hormoner för fertilitet är mer beroende av något lutande grenverk.

          Och sist men inte minst viktigt om man vill ha ett päronträd och inte en päronspaljé: Päronträdet har en annan vedstyrka i grenar med skarp grenvinkel än äppelträd. Päronved är mindre starka med vida grenvinklar. Grenbrott på päron sker i äldre fruktgrenar som faller ut, och i grenar som beskurits i mer horisontell riktning än vad den är byggd för.

          Om man beskär äppel- eller päronträd så att de tvingas att skicka nödskott (vattenskott) och sedan beskär igen under JAS reducerar man trädets energilagring och vitalitet betydligt. Det året man lyckats att få färre nödskott eller att trädet behåller sin glesa krona, är man nära att förlora trädet helt.


          --------------------
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 06:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon