Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Måla furutak och -vägg vit, Tips tack!
          Peztis
          Inlägg 07-11-2012, 17:12
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Vårt hus har furu överallt, känns det som! Och det är ju inte ny och fräsch furu utan det har väl suttit där sedan 1960, typ... Så ni förstår nog hur det ser ut.

          Därför är det dags att måla det vitt!

          Har ni målat era furutak och -väggar vita? Hur gick ni tillväga och vad använde ni för färg?

          Det verkar inte vara lackat, i alla fall. Men en fasansfullt massa med kvisthål!

          Har försökt läsa en del på nätet men tycker det är svårt att få fram vettig info så därför frågar jag nu efter kunskap och erfarenhet! smile.gif

          Redigerat av Peztis: 07-11-2012, 17:12


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 07-11-2012, 18:08
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          Halaj!

          Får eller skall furuts ådring synas?
          (tänkte först skriva får/skall, men det hade ju inte sett så bra ut…)

          //T
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-11-2012, 18:34
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          jag förmodar att du vill ha det täckmålat,dvs helvitt.
          enklaste är att du letar reda på en produkt, gjöcu Sperregrund.norsk färg av världsklass.
          den funkar så att den stoppar genomslag av kåda m.m som annars går igenom vanlig färg.
          alternativet är en alkydoljefärg men de luktar duktigt.
          jag målar ofta sjuttiotalshus med furutak och använder Gjöcu.
          två strykningar brukar räcka.
          måla tre till fyra bräder åt gången,lägg på med en roller och släta efter med en moddlare(bred,flat pensel)
          en klar fördel om man är två,en med rollern och en med penseln.då går ett tak skitfort.
          hål o knaggar brukar gå att fixa med latexfog,det görs efter första strykningen.
          gjöcu lämnar en svag glans som jag tycker är snyggt i paneltak,vill man ha glansigare går det att ta ett lager vattenbaserad snickerilack efter.arbetsmetod lika som innan.
          vill man ha helmatt ta vanlig matt takfärg ovanpå sperregrunden,arbetsmetod lika som innan.
          på väggar,foder o fönsterkarmar m.m grunda en gång med sperregrund alternativt oljegrund och därefter med snickerilack i valfri glans.bäst resultat uppnås med en oljebaserad färg.Gjöcu har vattenbaserade oljefärger som ger bra resultat likaså rena lösningsmedelsfria oljefärger.
          andra fabrikat har andra lösningar,men alla går ut på att ge en grund som stoppar genomslag.
          att jag fastnat för sperregrunden är just det att den är lättjobbad och ger ett bra färdigt resultat redan efter två strykningar.huruvida du hittar den är en annan sak,här i södra delen finns många försäljare.
          återkom gärna med fler frågor. ulf
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-11-2012, 19:07
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          CITAT (Tapio @ 07-11-2012, 18:08) *
          Halaj!

          Får eller skall furuts ådring synas?
          (tänkte först skriva får/skall, men det hade ju inte sett så bra ut…)

          //T


          giggle.gif

          Ulf, tack för ditt svar - satt och väntade på det! biggrin.gif

          Såg att Alcro har ett som heter Panelgrund, har du några erfarenheter av den? Alcro brukar ju vara rätt lätt att hitta, tänkte jag.

          Och Beckers ligger alldeles i närheten så det borde ju inte heller vara så svårt att få tag på. Erfarenheter?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-11-2012, 19:17
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          alcro och beckers är i stort samma då alcro är deras fackhandelsmärke och beckers det lite billigare byggvaruhusmärket.
          nej,jag använder inte längre deras produkter då jag tycker att de blivit mycket sämre de senaste åren.
          googlade dock på panelgrunden och den går nog att använda,hängde dock upp mig lite på att de reserverade sig för vissa genomslag på kvistar där de rekommenderar kvistlack så tydligen funkar den inte 100 procentigt.
          ulf
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-11-2012, 19:20
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Gjöco har faktiskt en återfärsäljare inte allför långt bort och där har jag via Villaägarnas 10% rabatt. Tyvärr verkade inte deras hemsida funka - kanske inte företaget finns kvar längre...

          Men ar du då alltså att om man använder Gjöco så behöver jag inte dutta på alla kvistställen och att det dessutom borde räcka med två lager?

          Eftersom det är en färg jag inte hört talas om så är den säkert dyr! biggrin.gif Men å andra sidan måste man ju i så fall ta med i beräkningen hur många omgångar man måste använda om man måste grunda två gånger och sedan lackmåla en eller två ytterligare.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-11-2012, 20:16
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          du behöver inte använda kvistlack under gjöcu,och oftast räcker två strykningar.ang pris så är gjöcu i prisläge medium jämfört med svenska produkter men givetvis varierar priset mellan handlarna,sperregrund är inte billig men motsvarande produkter hos de andra är lika eller dyrare.
          gjöcu är kanske okänt för de flesta men är norges andre största tillverkare,första är den mer kända jotun.
          jag har använt både jotun och gjöcu men numera övergått helt till gjöcu då de har bättre produktsortiment än jotun.
          av svenska färger föredrar jag nordsjö,alcro/beckers undviker jag.de håller helt enkelt för låg kvalitet i förhållande till sitt pris.
          alcro har annars varit ledande i tävlan med nordsjö om kvalitetsfärg men i samband med att eu skärpte lösningsmedelskraven har alcro tyvärr tappat i sin produktutveckling.deras utomhusfärger är t.ex plastfärg utvecklad på 70-talet och en katastrof.
          förhoppningvis kommer de tillbaks men deras utvecklingsavdelning behöver jobba hårdare.
          ulf
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 07-11-2012, 20:41
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Så då skulle alternativet vara Nordsjö Spärrvitt V. Men då måste man tydligen kvistlacka.
          Och jag tror jag kan få tag i det via jobbet, faktiskt...

          Om man använder denna, då ska man även alltså lacka ett lager ovanpå med takfärg eller räcker det med Spärrvitt?


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 07-11-2012, 21:36
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          du kan köra två lager med tork emellan,du får ett matt tak.vill du ha lite glans får du måla en annan färg ovanpå.det är ju en smaksak,personligen vill jag ha lite glans i ett paneltak ca7-10 ,(7 är den vanligaste glansvärdet på vägg,3 på tak,30-40 på snickerier.) ulf
           
          Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 08-11-2012, 08:38
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem sedan:
          05-03-2008
          Medlem nr: 14 406



          Malarmaster kom med bra förslag. Synd att jag inte läste det lite tidigare...
          Jag har JUST målat ett "organge" furutak som var lackat. Jag tvättade det noga med både diskmedelsvatten, med t-röd och sen med bara vatten (målarsoda är väl bäst, men vilket sjå att skölja taket så mycket som behövs för att få bort sodan...). Frågade om råd på min byggbutik och de rekommenderade Herdins panelvitt. Resultatet blev sådär...
          Eftersom väggarna är helvita ville jag ha "genomskinlig" färg i taket. Jag penslade och penslade, men det blev "randigt" efter penseln. Jag provade att rolla upp färgen och sen pensla med en lackpensel. Jag tog två varv, men känslan är ändå lite för "orange" och för "randig" för min smak, dessutom matt. Men nu är det gjort och det får bli så där! Om jag skulle göra om så skulle jag följt Ulfs råd!

          I köket som jag gjorde tidigare fick det bli helvitt. Där var vitmålat sen innan men inte kvistlackat, så det var massor med bruna ringar i det vita taket. Pappa hade en burk schellack hemma, så jag använde det över hela taket efter att ha tvättat med t-röd. Sen målade jag med "gammaldags" lackfärg (sista burken de hade hemma på affären, sen skulle allt bli vattenbasterat) helblank. Nu har det gått ca två år och det är fortfarande vitt och fint.


          --------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 08-11-2012, 12:53
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag funderar på om det är så stor risk för kvistgenomslag på så pass gammal furu? Jag målade på med vanlig vit oljebaserad färg på furu som suttit i ca 25 år, efter tre år hade det inte blivit genomslag. Sen om det blev det senare vet jag inte. Men hemligheten kanske var just att den var oljebaserad?
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 08-11-2012, 17:07
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          du riskerar genomslag oavsett ålder på brädan men som du själv analyserat så är oljefärg bättre på att spärra än vattenbaserade produkter,nackdelen med oljefärg är att den gulnar med åren men det går utmärkt att måla över den med en vattenbaserad färg som generellt ej gulnar.
          ulf
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 08-11-2012, 19:02
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Jag läste någonstans att om man målar på kvisthålen så blir det en reaktion som löser upp och därmed gör att det fäller igenom och det tolkade jag som att det spelar ingen roll hur gammalt det är.

          I somras satte vi upp lite panel vid förstukvisten med nya brädor och inte tänkte jag på det där med att försegla kvisthålen, Nu är det ETT hål som håller på att läcka kåda hela tiden så att det rinner utmed den fina och nymålade panelen. Inte så skoj.... särskilt inte som sonen tycker att det är kul att peta på det och därmed smeta ut det.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 09-11-2012, 11:26
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069



          Vi använde Nordsjö spärrvit på våra tak de var ju nya och av gran.
          Vi grundade 2ggr.och strök 2ggr.med snickerifärg tror det var glans 10 den var inte särskilt blank men hade lite mer yta.
          Nu säjer de att gran har färre och inte lika genomslagsaktiga kvistar. Synar man taket så syns en del kvist men inte starkt.

          Vi målade med "antikvit" det finns lite olika som kallas så men de blandade den i butiken den är inte kritvit,vilket jag tycker du ska fundera på.

          Vet inte hur mycket detta hjälper er men det är iallafall mina erfarenheter, jag skulle pröva gjöcu man behöver ju inte köpa till hela huset på en gång!



          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 17-11-2012, 14:37
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Pratade med en som varit på färgkurs hos Nordsjö. Där hade de sagt att om träet är äldre än fem år så behöver man inte använda de olika typerna av spärrgrund...

          Jag har i alla fall kommit fram till följande (tror jag).

          Vi börjar med hallen. Där är det få kvistar i tak och på vägg. Så där tänkte jag använda kvistlack (har en burk hemma sedan tidigare).

          På väggarna har jag en panellack och den ska man inte behöva använda någon grundfärg utan det ingår.

          Taket grundmålas och sedan takfärg på det.

          Tror jag....

          Ska gå ned i källaren och måla lite på en planka för att se hur panelgrundsfärgen egentligen tar sig uppmålad.


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Margith
          Inlägg 17-11-2012, 15:25
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem sedan:
          30-01-2004
          Medlem nr: 2 746



          Vi har också furutak i hela huset angry.gif
          Uppsatt ca 1980.
          Vi målar tak i den takt vi orkar med, det är rätt jobbigt... Men vilken skillnad det blir!

          Vi har kört 2 olika varianter:
          1. Takfärg köpt i färgaffären. Grundmålat och målat ett varv med takfärgen. Helt OK.
          2. Snålat och köpt färg på Rusta, Jula, Ö&B eller nåt sånt. Inte grundmålat utan målat 2 varv med takfärgen. Inte OK! Det behövs ett 3:e varv crying.gif

          Min slutsats: grundmåla och måla med en lite "bättre" takfärg, då räcker det med 2 varv (vilket är nog så jobbigt) Kvisthål behöver du inte fundera på när det är gammalt trä.

          Väggar i trä har vi tack och lov inte, annat än i bastun. Bröstpanel däremot. Där fick jag rådet att måla med oljebaserad färg. Luktar skunk, jag trodde banne mig jag skulle dö innan jag var färdig. Naturligtvis fick jag ju för mig att göra det här mitt i vintern, när jag inte kunde ha dörrar och fönster öppna. Det här är några år sedan, minnet sviker, men jag är ganska säker på att jag bara målade 1 varv. Och, ja, jag tycker att det blev riktigt snyggt shy.gif



          --------------------
          Margith, zon 6

          Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)
           
          Citera
          malarmaster
          Inlägg 17-11-2012, 19:00
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem sedan:
          26-02-2010
          Medlem nr: 28 186



          CITAT (Peztis @ 17-11-2012, 14:37) *
          Pratade med en som varit på färgkurs hos Nordsjö. Där hade de sagt att om träet är äldre än fem år så behöver man inte använda de olika typerna av spärrgrund...

          Jag har i alla fall kommit fram till följande (tror jag).

          Vi börjar med hallen. Där är det få kvistar i tak och på vägg. Så där tänkte jag använda kvistlack (har en burk hemma sedan tidigare).

          På väggarna har jag en panellack och den ska man inte behöva använda någon grundfärg utan det ingår.

          Taket grundmålas och sedan takfärg på det.

          Tror jag....

          Ska gå ned i källaren och måla lite på en planka för att se hur panelgrundsfärgen egentligen tar sig uppmålad.

          du skall ta allt med en nypa salt som "experterna" i butiken säger,de går en färgkurs och lär sig färgsortimentet men de har ingen praktisk erfarenhet.
          jag garanterar att du får genomslag oavsett ålder på brädan.
          just nu målar jag en villa från -83,150 m2 furutak,skulle jag inte använda spärrgrund där hade det inte funkat,det syns tydligt efter första strykningen då det blir gulfärgat och där varenda kvist får en brun ring.
          det försvinner allt efter andra strykningen men hade jag kört med en vanlig takfärg eller panellack kan jag måla hur många gånger som helst,det kommer att gå igenom ändå.
          grannarna till kunden var inne och tittade,de var imponerade att det räckte med endast två strykningar,själva hade de kämpat på med olika fabrikat men minst tre strykningar behövdes.
          det gäller att veta vad som finns på marknaden och hur grejorna funkar,det lär man sig inte på färgkurs.
          har själv gått jotuns kurs för många år sedan och blev ovän med de flesta instruktörer.
          de jobbar på labb och tar fram produkter men verkligheten ser annorlunda ut än ett labb.
          många moderna produkter funkar dåligt,det gäller att hitta rätt produkt och det innebär ofta att man får plocka från många olika fabrikat,det finns inget fabrikat som har alla produkter i toppklass,oftast är de bra på en produktserie men sämre på en annan. ulf
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 17-11-2012, 20:49
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Tack för alla bra svar så här långt, särskilt från Ulf!

          Nu ska vi bara klura ut hur - och om! - vi ska lösa detta. Det är ju inte som att köpa en burk målarfärg för 200:-...


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera
          Klint
          Inlägg 19-11-2012, 16:38
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem sedan:
          06-08-2008
          Medlem nr: 18 069




          Ja nu gäller det nog att ställa samman alla råd,man kan sällan få allt,vattenbaserat =genomslag
          Oljebaserat= gulnar med tiden, oljebaserat först sen vattenb.?

          Kan bara säja Lycka till!

          och du, de flesta går inte å synar taken!


          --------------------
          Blåklint

          Titta gärna in på bygg,

          http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60
           
          Citera
          Peztis
          Inlägg 19-11-2012, 19:58
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem sedan:
          18-01-2009
          Medlem nr: 20 608



          Hmmm... nä, kanske inte. Men det räcker med att jag vet om att det kanske finns fläckar och jag skulle se dem varje dag.

          Men sedan är det ju väggarna, då! Det kanske blir en massa tavlor på dem! biggrin.gif


          --------------------


          * ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
           
          Citera

          3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:11
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon