Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Upphöjd rabattkant av mursten, Måste murstenen isoleras på insidan?
          Pernilla i villa
          Inlägg 16-06-2014, 10:41
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          14-06-2009
          Medlem nr: 24 189



          Hej!


          Jag har tänkt gräva ur ett spaddjup i den befintliga marken som består av grässvål, lerjord med en mängd olikstora stenar. Eftersom jag inte orkar gräva så djup och för att förbättra dräneringen, tänkte jag bygga upp rabattkant bestående av mursten. Tre lager, vilket resulterar i ca 35 cm ovan jord. Därefter tillsätta kompostjord, gödsel och rabattjord, blanda och låta allt ligga till nästa år då jag ska plantera. Rabatten är en skuggrabatt med några timmars sol under högsommar.

          Min fråga lyder: Behöver jag isolera murstenen på insidan (mellan mursten och planteringsyta) då rabatten endast får några timmars sol om dagen. Om ja, med vadå? Frigolit? Man brukar ju säga att solbelysta stenar avger värme nattetid, men stenar som inte får någon sol är ju rätt kalla. Kan växterna skadas/missgynnas av viss kyla eller spelar det ingen roll?

          undrar Pernilla


           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 16-06-2014, 11:20
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det är "att kasta pärlor till svin". Isoleringen skapar inte värme... Den använder man för att skilja ett uppvärmt utrymme från ett kallare sådant. En del isolerar krukor, vilket inte hjälper ett dugg. Det kan t.o.m. vara så, att om temperaturen utanför krukan är varmare, så hjälper isoleringen till att hålla kvar kylan i en kruka, och försena tillväxten. Du bör istället tänka på, att teglet du använder är frostsäkert. Om det inte är det, så kommer det att frysa sönder i små, vassa flak, men delvis beror det på var du bor. Här nere i Skåne är frosten inte lika intensiv som längre norrut, men frostrisk finns alltid med, också här.
          Du bör stabilisera "muren", annars kommer den att förskjutas på grund av tjälsprängning. Jfr knäckstenskanter...Ett tips är att först lägga en mursten på platten, och sedan en stående sten bakom. Har du en gräsmatta så är detta perfekt, för att köra gräsklipparen på/mot. OM jag nu har förstått dig rätt...
           
          Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 16-06-2014, 11:27
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          14-06-2009
          Medlem nr: 24 189



          Hej och tack för svar!

          Jag gräver ut ca 25 cm, lägger i bergkross 0-16, stenmjöl 0-4, "paddrar" och lägger murstenen på plats. Marksten i samma färg läggs i höjd med gräsmattan runtom för att enkelt kunna klippa gräset som du också mycket riktigt är inne på. Murstenen är betongsten från St Eriks, så den är frostsäker. Murstenarna kommer att limmas med stenlim för att öka stabiliteten. Något annat jag missat ..... ?


           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-06-2014, 15:44
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Isolering behövs inte , däremot blir en upphöjd bädd lite bättre växtklimat i och med att den tinar fortare på våren .


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          Pernilla i villa
          Inlägg 16-06-2014, 16:13
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem sedan:
          14-06-2009
          Medlem nr: 24 189



          Vad bra - då sätter jag igång! Allt material redan hemma smile.gif Jag kommer bli stark som en björn .... bilder kommer ...
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon