Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Växthus
          Karolin87
          Inlägg 03-04-2017, 12:24
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          13-09-2012
          Medlem nr: 77 055



          Vi köpte hus för 3 år sedan och fick ett växthus på ca3*4m på köpet smile.gif
          Första sommaren satte jag några tomatplantor men det var så dålig jord och det blev inte så mycket med dom.
          I år har vi "projekt växthus" här hemma!

          Idag är det bänkar uppbyggda (20 cm..) som ett U och sedan en liten låda i mitten. Bänkarna är i ok skick så tänkte bara nyta ut en bräda eller två så duger de. men jorden.. det är mer rötter än jord kan man säga så ska slänga ut allt. När jag spekade lite i det i helgen såg jag att under jorden ligger en presenning ( inte så tät..) och under det några lager fiberduk. Antar att man gjort det för att hålla undan ogräs..?
          Någon som har tips på hur jag bör göra här..? Kan fiberduken vara för att minska kylan nerifrån?

          Sedan hade jag en tanke att ställa in en stor tunna med vatten. Dels för att slippa springa med slang/kanna dagligen och så tänkte jag att det kunde vara bra när det dunstar lite och blir en härlig varm fuktig miljö?
          "vattentanken" kan ju även fungera lite som ett element efter varma dagar under kalla nätter - ELLER finns det något negativt med denna tanke?

          Planen är att planera lite tomater, gurkor och basilika..

           
          Citera
          pionkvinnan
          Inlägg 09-04-2017, 01:03
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem sedan:
          18-06-2011
          Medlem nr: 56 536



          Hej!

          Vet inte varför man lagt fiberduk i botten, den brukar man ju lägga ovanpå växterna för att skydda mot frost samt även mot insekter, morotsfluga, kålfjäril etc. Men det kan ju vara så att man tänkt att det skulle skydda mot ogräs.Men den hindrar ju i så fall också nyttodjuren som finns i marken, maskarna t ex. Tror inte att den kan hindra kylan underifrån som kommer vår och höst. Jag skall ha planteringslådor utan botten i mitt nya växthus. De byggs i kvadrater, två plankor på höjden, 20 cm, som ställs löst på marken. Insidan kläs med växthusplast för att skydda träet från vatten. Annan plast fungerar lika bra, men vi har kvar det från förra växthuset. Enkelt och bra. Och så byter man den översta jorden varje år och lägger på ny kompost och/eller plantjord. Fungerade bra i mitt gamla växthus. Idén med vattentunnan är kanonbra, dels för nära tillgång till vatten, dels som värmeutjämnade under svalare/kallare nätter. Skall jag också skaffa denna gången! Tänker ha en tunna med kran.

          Redigerat av pionkvinnan: 09-04-2017, 01:06
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 19:57
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon