Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rädda en tjockbladig tropisk växt, Fått för lite sol. Kan jag göra något?
          MickeK
          Inlägg 13-08-2018, 13:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Hej,

          Ursäkta min glömska men jag är inte fullblodsproffs på att identifiera växter. Vet i bakhuvudet vad detta är men kommer inte på det just nu. För er är det nog inget problem då ni ser bilden. Trots brist på artkunskap har jag hyfsat 'gröna fingrar' och tycker det är kul att mina växter normalt trivs bra.

          Har en öppen trappa (steg mer eller mindre i luften på en balk så den släpper in en del ljus) vid ett västerfönster. Framför fönstret en stor benjaminfikus som är som ett träd och bakom trappan har jag låtit en monstrera jag en gång räddade (hade stått i ett kontorsfönster i samma kruka i decennier o bestod av ett ynkligt skott) växa. Och vid sidan om den inåt väggen växten på bilden.


          Tanken har varit att låta dessa växter söka sig uppåt mot ljuset och på lång sikt följa trappan uppåt till andra våningen som har ett fönster till. Tanken såg ut att fungera och monstreran är idag riktigt rejäl och uppbunden mot riktningen har den gott och väl manshöjd nu.


          Det hade också växten på bilden men släppte de flesta blad som inte fick tillräckligt med sol. Dock växte andra skott så jag trodde den till sist skulle hitta 'ut i ljuset'. MEN nu har (min gissning) både benjaminen och montreran fått så mycket volym att de skuggat ut sin kompis. Den började tappa allt fler blad och jag har nu dragit fram den i ett försök att rädda den.


          SOm framgår av bilden finns mycket stam, men knappt några friska blad kvar. Frågan är alltså om jag nu kan ge den en kur som gör att den kan starta om igen. Kommer förstås placera den i något fönster men undrar om jag kan kapa ner det så bara en bit stam återstår. KOmmer den bilda nya skott? Måste jag alltid se till att något grönt blad är kvar för att den ska komma igen?


          Eller kortfattat. Vad ska jag göra för att ge den en ny chans?

          Redigerat av MickeK: 13-08-2018, 13:29
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  DSC05260.jpg ( 216.28k ) Antal nedladdningar: 11
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 13-08-2018, 14:58
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 090
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Oj, den där finns det inte mycket liv i, svårt att se med ett enda blad kvar men det kan vara en Fikus robusta. Jag har ingen aning om den bryter nytt om du klipper av stammen men du har ju inget att förlora, går det så går det. Gödsla inte, man kan inte få liv i döende växter genom att gödsla. Vaknar den till liv kan du ge den gödsel till våren.
           
          Citera
          MickeK
          Inlägg 13-08-2018, 16:53
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 50
          Medlem sedan:
          13-04-2004
          Medlem nr: 3 253



          Nej, den ser eländig ut men ända fram till sommaren har den haft betydligt fler blad så avfallet uppträdde helt nyligen. Det blad som är kvar ser dock friskt ut så något måste vara levande. Plantera om i kruka med mager jord och inte gödsla låter vettigt. Sedan är frågan om jag kan kapa till kal stam eller bör behålla bladet som ventil för överlevnaden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 20:07
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon