Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Det kom svart rök ur dammsugaren, Är den kaputt?
          Christa
          Inlägg 14-06-2015, 12:33
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          När jag dammsög för några dagar sedan så började det osa och komma svart rök ur dammsugaren. Jag stängde av direkt och sedan har jag inte vågat prova den igen.

          Filtret efter påsen och in mot motorn var igensatt och jag hade dammsugit en bra stund så den blev nog överhettad.

          Hur vet jag om den är förstörd för gott?

          Jag tänkte att jag kunde prova den utomhus men grannen trodde att det kunde skada elledningarna om det blev kortslutning. Jag har ingen aning. Jag blev också så rädd när det hände att jag inte har riktigt klart för mig hur illa det var.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-06-2015, 15:00
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Christa @ 14-06-2015, 13:33) *
          När jag dammsög för några dagar sedan så började det osa och komma svart rök ur dammsugaren. Jag stängde av direkt och sedan har jag inte vågat prova den igen.

          Filtret efter påsen och in mot motorn var igensatt och jag hade dammsugit en bra stund så den blev nog överhettad.

          Hur vet jag om den är förstörd för gott?

          Jag tänkte att jag kunde prova den utomhus men grannen trodde att det kunde skada elledningarna om det blev kortslutning. Jag har ingen aning. Jag blev också så rädd när det hände att jag inte har riktigt klart för mig hur illa det var.


          Om du provar utomhus så sätt en portabel jordfelsbrytare mellan dammsugaren och vägguttaget så skadas inga elledningar. Själv skulle jag nog inte använda den dammsugaren igen för det låter som om motorn brunnit.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2015, 15:36
          Länk hit: #3


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Ja, det låter väl som om motorn gått lite varm efter att filtret varit tätt så det gått tungt. Det kanske är som vanligt igen nu när den kallnat. Elledningarna klarar sig, det är det man har säkringar till. Jordfelsbrytare gör nog ingen skillnad, det är inte säkert dammsugaren är jordad ens. Min är det i alla fall inte.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 14-06-2015, 18:37
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Huggorm @ 14-06-2015, 16:36) *
          Ja, det låter väl som om motorn gått lite varm efter att filtret varit tätt så det gått tungt. Det kanske är som vanligt igen nu när den kallnat. Elledningarna klarar sig, det är det man har säkringar till. Jordfelsbrytare gör nog ingen skillnad, det är inte säkert dammsugaren är jordad ens. Min är det i alla fall inte.


          Vad är det egentligen som ryker när den går varm? Alltså vilken del och vilket material?

          Du lät ju i alla fall inte helt pessimistisk. Jag tänkte att jag kanske åtminstone kan använda den till att dammsuga bilarna med. Jag skall ju rengöra alla filter först förstås men när man dammsuger bilarna så står ju dammsugaren utomhus.

          Om den verkar fungera som vanligt igen kan det då ändå inte vara något som tagit skada och kan orsaka något?

           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-06-2015, 20:11
          Länk hit: #5


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det som ryker kan vara olja eller fett som skall smörja motorn. Om den förbränts delvis förkortas livslängden på dammsugaren. Är det riktigt illa kan det vara plast runt motorn som smält och om något blivit skevt kan motorn ha fastnat.

          Jag skulle prova igen och se om dammsugaren verkar funka. Börjar den ryka igen skulle jag skicka den till tippen.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-06-2015, 20:16
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          "Motorn" i en dammsugare, liksom alla andra elektriska prylar, består av lindade koppartrådar, som är isolerade med lack, för att inte kortslutas - s.k. litztråd. Om motorn blir för varm, så smälter lacken, och det kan bli kortslutning. När lack blir överhettad och brinner kommer det svart rök. Förmodligen har en del av motorlindningen kortslutits. Din dammsugare är med all sannolikhet "kaputt". om du försöker starta den, så 1: ryker propparna. 2: den går igång med mycket lite kapacitet kvar. Släng den. Sådana kostar inte så mycket nuförtiden. Och du, se till att filtret inte blir igensatt nästa gång. Det bör bytas minst varannan gång som du byter påse.
           
          Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-06-2015, 20:24
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 45



          Jag skulle också slänger den men jag är väldigt försiktig med allt det där elekriska.......
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 14-06-2015, 20:35
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Bengalow @ 14-06-2015, 21:16) *
          "Motorn" i en dammsugare, liksom alla andra elektriska prylar, består av lindade koppartrådar, som är isolerade med lack, för att inte kortslutas - s.k. litztråd. Om motorn blir för varm, så smälter lacken, och det kan bli kortslutning. När lack blir överhettad och brinner kommer det svart rök. Förmodligen har en del av motorlindningen kortslutits. Din dammsugare är med all sannolikhet "kaputt". om du försöker starta den, så 1: ryker propparna. 2: den går igång med mycket lite kapacitet kvar. Släng den. Sådana kostar inte så mycket nuförtiden. Och du, se till att filtret inte blir igensatt nästa gång. Det bör bytas minst varannan gång som du byter påse.


          Det filtret som är igensatt är det som sitter på insuget efter påsen. Jag trodde att filtret som skall bytas är det som sitter på utblåset ovanpå dammsugaren. Har jag missuppfattat alltihop?

          När jag öppnade locket på dammsugaren och höll undan påsen så såg jag att det satt en massa damm på filtret. Det verkar sitta utanpå och dammet går nog att plocka bort.

          Det har slarvats med filterbyte eftersom det inte finns färdiga filter att köpa till dammsugaren utan vi fick en bit som vi skulle klippa till. Vi fattade inte hur vi skulle göra och sedan glömdes det bort.

          Jag har för mig att jag tvättade filtret som sitter på utblåset men minns inte riktigt.

          Till nya dammsugare är det förhoppningsvis enklare och min väninna sa att det finns överhettningsskydd på nya. Hon sa att man inte kan dammsuga speciellt länge innan dom löser ut.

          Som sagt, vilket filter är det man skall byta egentligen eller är det båda?

           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 14-06-2015, 20:53
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Det filtret som är tätt, såklart. Om det inte kommer in kylluft till motorn, så blir den överhettad. Tänk dig att ta bort kylaren på din bil...Utblåsningsfiltret är rent onödigt, men tar hand om ev ev. damm som blåses ut i rummet igen när du dammsuger. Egentligen helt onödigt. Det skall/bör inte komma något damm den vägen, om inte påsen är trasig.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 15-06-2015, 06:40
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Bengalow @ 14-06-2015, 21:53) *
          Det filtret som är tätt, såklart. Om det inte kommer in kylluft till motorn, så blir den överhettad. Tänk dig att ta bort kylaren på din bil...Utblåsningsfiltret är rent onödigt, men tar hand om ev ev. damm som blåses ut i rummet igen när du dammsuger. Egentligen helt onödigt. Det skall/bör inte komma något damm den vägen, om inte påsen är trasig.


          Det låter ju logiskt det du skriver men när vi läste om filter och dammsugare för några år sedan så stod massor om hepafilter och ingenting om motorfiltret som jag hittade nu.

          Jag minns att jag tittade på filtret mellan påsen och motorn och jag kunde inte se hur det skulle kunna gå att ta loss så därför trodde jag inte att det var det som skulle bytas.

          Bruksanvisningen försvann i flytten hit men man borde nog lusläsa alla bruksanvisningar innan man tar en maskin i bruk.

          Jag har ju tyckt att dammsugaren inte sög så bra och det kanske också beror på att filtret är igensatt?

          Redigerat av Christa: 15-06-2015, 06:41
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-06-2015, 08:22
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Dessutom är brandrisken stor om du kör den igen.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 15-06-2015, 09:43
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (sparvuggla @ 15-06-2015, 09:22) *
          Dessutom är brandrisken stor om du kör den igen.


          Kan du förklara det lite mer. Jag är ju rädd för brand men jag vet inte om det är risk att det börjar brinna utan att det ryker först så jag hinner stänga av.

          Jag tänkte först prova utomhus och se hur den funkar men just på grund av rädsla för brand så är jag tveksam till att ha den inne igen även om den verkar gå bra. Jag har dock inte tillräckligt med kunskap för att bedöma risken.
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-06-2015, 10:49
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Christa! Om det ryker av dammsugaren, så är branden bara ett ögonblick borta. När plast brinner så får du sot, som lägger sig överallt, och klistrar fast på mattor, soffor och annat. Var nu förnuftig och kör med den gamla till tippen, INNAN DU HAR FÅTT ERFARENHETER, SOM DU SÄKERT INTE VILL HA!!! Även om du hinner stänga av maskinen, så har kanske branden tagit riktig fart. Den kan också explodera...även om det inte blir någon rejäl smäll,
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 15-06-2015, 10:56
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          CITAT (Christa @ 15-06-2015, 10:43) *
          Kan du förklara det lite mer. Jag är ju rädd för brand men jag vet inte om det är risk att det börjar brinna utan att det ryker först så jag hinner stänga av.

          Jag tänkte först prova utomhus och se hur den funkar men just på grund av rädsla för brand så är jag tveksam till att ha den inne igen även om den verkar gå bra. Jag har dock inte tillräckligt med kunskap för att bedöma risken.


          Och om du rör på/av knappen kan du få elstöt.
          Kasta snarast.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-06-2015, 12:09
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Otroligt vad mycket galna kommentarer det kommer här. Starta den utomhus efter rengöring, funkar den är det ok. Det värsta som kan hända är att proppen går. Inga stötar(gallimattias), ingen brand(motorn är inkapslad) kan inträffa.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 15-06-2015, 19:29
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Gossen Ruda @ 15-06-2015, 13:09) *
          Otroligt vad mycket galna kommentarer det kommer här. Starta den utomhus efter rengöring, funkar den är det ok. Det värsta som kan hända är att proppen går. Inga stötar(gallimattias), ingen brand(motorn är inkapslad) kan inträffa.


          Ja att man inte kan få en stöt av en plastknapp förstår ju jag också men när det gäller brand så är jag inte lika säker.

          Vad anser du är det som ryker när motorn blir överhettad och varför kan en inkapslad motor inte börja brinna? Ryka kan den ju uppenbarligen och kan inte det som ryker eller något annat börja brinna?

          Även om själva motorn är inkapslad så kanske den kan bli så varm att den orsakar eld på något intill motorn.

          Skulle vara intressant med en diskussion mellan dig och Bengalow flirting.gif
           
          Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-06-2015, 19:30
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem sedan:
          21-06-2009
          Medlem nr: 24 333



          Galna kommentarer...jaha, Gossen Rudis, och det inträffar väl inga inbrott heller?
          Om det inte kan ske något, varför då bära ut maskineriet, och starta det där ute?

          Redigerat av Bengalow: 15-06-2015, 19:33
           
          Citera
          Tapio
          Inlägg 15-06-2015, 20:03
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem sedan:
          05-10-2003
          Medlem nr: 2 402



          CITAT (Huggorm @ 14-06-2015, 16:36) *
          Ja, det låter väl som om motorn gått lite varm efter att filtret varit tätt så det gått tungt. Det kanske är som vanligt igen nu när den kallnat. Elledningarna klarar sig, det är det man har säkringar till. Jordfelsbrytare gör nog ingen skillnad, det är inte säkert dammsugaren är jordad ens. Min är det i alla fall inte.


          Halaj!

          En jordfelsbrytare behöver ingen jordkontakt för att fungera. Den jämför bara strömmen mellan fas och nolla (brun och blå sladd). Är dessa inte lika betyder det att man har läckström (Kirchoffs lag). Då bryter den strömmen.

          I övrigt: visst, det är inte farligt att prova den utomhus, och du får ingen stöt av start/stoppknappen. Den är av plast och leder inte ström.
          Men min rekommendation: släng den!

          //T
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-06-2015, 20:14
          Länk hit: #19


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          CITAT (Tapio @ 15-06-2015, 21:03) *
          Halaj!

          En jordfelsbrytare behöver ingen jordkontakt för att fungera. Den jämför bara strömmen mellan fas och nolla (brun och blå sladd). Är dessa inte lika betyder det att man har läckström (Kirchoffs lag). Då bryter den strömmen.

          I övrigt: visst, det är inte farligt att prova den utomhus, och du får ingen stöt av start/stoppknappen. Den är av plast och leder inte ström.
          Men min rekommendation: släng den!

          //T

          Jo men var skall läckströmmen ta vägen om maskinen inte är jordad? Då måste maskinen ha kontakt med en diskbänk eller något annat som är jordat och har blank metall framme. Och de flesta dammsugare jag har sett har varit av plast så det finns liksom ingen väg som strömmen skulle kunna ta sig till jord. Möjligtvis om man sprutade vatten på den men det är långsökt.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-06-2015, 20:35
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Vad gällde galna kommentarer så gällde det att få en stöt från en strömbrytare. Ingen rök utan eld sägs det men det är fel, det kan ryka mycket från överhettad isolering utan att det tar eld. Stinker gör det också så därför bör man prova utomhus. Brandfaran är minimal, det finns inte så mycket isolering i en motor att det räcker till öppen låga. Om nu isoleringen är brandfarlig. Tänk på att blir det kortslutning någonstans är det bara just där det blir varmt, inte över hela motorn. Samtidigt är dammsugarmotorer inkapslade med plåt så att inget skall ta eld. Det som möjligen kan ta eld är om det samlats mycket damm i motorn, men som sagt, prova utomhus.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 25-04-2024, 13:39
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon