Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Odla träd från frö, Odla träd från frö
          Pouljesper
          Inlägg 14-10-2022, 07:56
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          14-10-2022
          Medlem nr: 97 156



          Hej!
          Jag har precis stratifierat en omgång med Zelkova och Mammutträd frön, för andra gången. Första gången så följde jag planteringsanvisnibgarna men inget av cirka 18 fröer tog sig. Jag planterade Mammut träd för ett år sedan och följde instruktionerna för stratifiering och plantering, inget tog sig. I ett sista desperat försök så la jag Mammut fröna i vatten, då tog dom sig. Ett av cirka 10 fröer överlevde och blev bra. Jag försökte göra samma sak med Zelkovan men det fungerade inte…
          Har ni några tips på hur jag kan lyckas med planteringen av Zelkova och Mammutträd? Mammutträdet dig i somras när vi var borta…
          Tanken är att plantera inomhus.

          /Jesper
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-10-2022, 14:20
          Länk hit: #2


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Jag har aldrig provat med zelkova men det mest effektiva brukar vara att låta naturen sköta det. Först lägger man fröna i ett glas varmt kranvatten och låter de ligga där och suga vätska över natten. Sedan lägger man fröna i en kruka med jord, precis som om de fallit från ett träd, och lite löv ovanpå. Sedan får krukan stå ute över vintern och så gror det till våren. Både Zelkova och mammutträd måste ändå odlas ute sedan, då de måste ha vinterkyla för att överleva i längden.
           
          Citera
          August
          Inlägg 14-10-2022, 15:05
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Att så trädfröer är ofta lätt och brukar inte krångla. Dock kan man få ha tålamod i en del fall. Den vanligaste orsaken att det misslyckas är nog fel på fröerna. Du skriver inget om var fröerna kommer ifrån, men min erfarenhet är att många fröfirmor säljer fröer av träd och buskar som har dålig grobarhet. Det kan bero på mycket. Ta som exempel mamutträd, Seguoiadendron giganteum. Där är fröer från yngre träd kända för att ha mycket dålig grobarhet. Ofta gror de inte alls. Jag köpte en gång för många år sedan fröer av just mammutträd från en svensk fröfirma. Inte ett enda grodde. För 5-6 år sedan var jag i botaniska trädgården i San Fransisco och fick där fröer från deras eget mammutträdsbestånd. Nyskördade fröer från gamla träd. Jag sådde ett tiotal fröer och nästan alla grodde varefter jag skolade om fem.

          Zelkova finns flera arter av och jag har ingen erfarenhet av att så det. Vackert träd men det blir väldigt brett och högt och är för stort för min trädgård. Mammutträd är naturligtvis också en jätte men tar inte alls lika stor plats på bredden som exempelvis en japansk zelkova. Dock används zelkova mycket som bonsaiträd i Japan så inomhusodling bör vara möjlig. Det bör i så fall få vila på en kall plats på vintern. Om mammutträd lämpar sig för inomhusodling, exempelvis som bonsai vet jag inget om. Omöjligt är det väl inte. Samma gäller dock. Vila, kallt på vintern.

          Sådd enligt "naturmetoden" är att föredra. Så här gör jag. Jag sår i januari i grusblandad såjord i kruka. Täcker med ett centimetertjockt lager av flis 2-4 mm. Vattnar och placerar utomhus i skugga. Möss kan vara sugna på fröerna så någon form av täckning behövs. Jag lägger en glasskiva över. Då kommer inga odjur åt. Bevakar grodd i april/maj och flytta över till ljusare plats. I en del sällsynta fall kan två vintrar eller mer behövas. Köldperiod på minst 8 veckor är säkrast. Kylskåp kan användas för köldbehandlingen men är inte idealiskt. På det här sättet har jag själv drivit upp ett tiotal träd av olika slag, som nu växer i min trädgård. Jag kan tillägga att de absolut flesta fröerna har jag fått möjlighet att ta direkt från fullvuxna och välväxta träd. Köpta fröer är inte lika säkra.
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-10-2022, 15:37
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Köper man från någon av de riktigt bra fröfirmorna anger de grobarhet, och även var frökällan finns och vilket år fröerna är från. Samt förstås att man kan räkna med att de lagrats på ett bra sätt. Sheffields har jag köpt av några gånger.

          https://sheffields.com/seeds-for-sale/Zelko...apanese-Zelkova

          Jag har också plockat en del frön från träd här hemma och det kan vara lite lömskt för ibland kommer det tomma frökapslar ifall ingen befruktning skett. Lönn gör till exempel så. De klassiska "helikoptrarna" kommer men kollar man noga är det tomt där framme där själva fröet skall vara.
           
          Citera
          August
          Inlägg 15-10-2022, 07:47
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 130
          Medlem sedan:
          16-03-2008
          Medlem nr: 14 654



          Jag kan instämma i det. Det gäller generellt när man tar egna fröer. Det är inte alltid så lätt att avgöra vad som är mogna och grobara frön. Det kräver erfarenhet. Har man inte det är det naturligtvis bättre att köpa fröer från en välrenommerad fröfirma. Mitt långa inlägg avsåg mest att ge en eventuell förklaring till din misslyckade sådd. Det behöver inte vara fel på det du gjorde. Det kan vara fel på fröerna.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 00:16
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon