Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Beskärning i februari/mars
          tobiasc
          Inlägg 22-02-2023, 14:09
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          22-02-2023
          Medlem nr: 97 416



          Hej!

          Jag är helt novis när det gäller träd och beskärning så håller nu mina tummar att jag kan få lite hjälp här =)

          Vi har två, vad jag tror är, nån form av körsbärsträd (?) som blommar väldigt mycket men ger ingen frukt. Problemet är att dessa har blivit alldeles för höga och skymmer vårt tak där vi har solceller.

          Jag skulle därför vilja typ halvera dessa på höjden, helst så snart som möjligt. Min fråga är då: kan jag göra detta nu i februari/mars eller kommer jag ta död på dem då? Måste jag vänta till sensommaren?

          Supertacksam för svar =)
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  1.jpg ( 454.17k ) Antal nedladdningar: 10
          Bifogad fil  2.jpg ( 341.53k ) Antal nedladdningar: 11
           
           
          Citera
          Gunilla T
          Inlägg 22-02-2023, 15:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 091
          Medlem sedan:
          02-10-2015
          Medlem nr: 82 744



          Körsbärsträd tillhör de träd som kallas "blödare" dvs de har svårt att läka sårskador och särdeles svårt är det på våren för snart börjar saven stiga med våldsam kraft i träden.

          Körsbärsträd som fått växa sig stora kommer aldrig att bli vackra igen eftersom det är en stympning som krävs och inte beskärning. Träden kommer att ha svårt att läka skadorna som uppstår och tillväxt av nya skott är så gott som obefintligt. De kommer att för alltid se fula och stympade ut och i de stora såren kommer svampar att få fäste.

          Ta bort dem och plantera nya sorter som inte blir så stora.
           
          Citera
          rattugglan
          Inlägg 22-02-2023, 21:18
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem sedan:
          22-06-2022
          Medlem nr: 96 610



          Bild 2 visar båda träden eller misstolkar jag?
          Att få bort hälften av höjden kommer nog inte gå, de har växt sig för stora (konstigt att de inte bär frukt). Däremot går det säkert att glesa ut lite och toppa några grenar på höjden. Eftersom de två alternativen här verkar vara att försöka förminska eller ta bort dem helt så skulle åtminstone jag börja med det förstnämnda.
          När jag växte upp hade vi hundratals körsbärsträd på tomten, så jag har sågat och experimenterat en del. Tycker det i regel är härdiga träd som är svåra att ta död på och som gärna skjuter nya skott efter kapning.

          Redigerat av rattugglan: 22-02-2023, 21:19
           
          Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-02-2023, 22:59
          Länk hit: #4


          Moderator
          Antal inlägg: 18 359
          Medlem sedan:
          27-01-2007
          Medlem nr: 9 009



          Det är nog prydnadskörsbär, de brukar blomma överdådigt men inte ge något större med frukt. Och inte är de så tåliga heller, tvärtom ganska plågade av olika sjukdomar och problem. Synd att sätta sågen i dessa som ser riktigt bra ut. Men om man ändå skall göra det är det lika bra att ta bort hela träden, prydnadsträd som stympats är inte längre till prydnad.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 10:29
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon