Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kött och hälsa
          Jubbe063
          Inlägg 18-06-2013, 19:15
          Länk hit: #41


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (mamamaggan @ 18-06-2013, 18:00) *
          Att skylla på att man inte vill laga olka rätter för att få vara fanatisk och tvinga sina barn att äta som sina föräldrar var det dummaste jag hört.

          Vill man inte sina barn gott ?

          Vill man inte att barnen ska få möjlighet att växa upp till fria självständiga människor ?
          Som jag redan skrivit så är en av våra söner vegetarian men det valet gjorde han som vuxen . Skulle aldrig falla mig in att fösöka påverka honom att äta kött nu , jag respekterar hans val , men valet ska göras när man är mogen .

          Ett spädbarn eller t ex en 7-åring som tvingas att vara vegetarian visar bara på att föräldrarna är diktatorer .

          Ät som ni vill när ni är vuxna men gör inte era barn till viljelösa individer som får svårt att ta egna beslut när de blir vuxna !


          Det har inget med fanatism att göra utan praktisk tillämpning. Får barnen i sig all näring, minraler, fetter och vitaminer så spelar det ingen roll om det är kött eller grönsaker. Man behöver väl inte vara fanatiker för det. För i så fall är man ju fanatiker om man tvingar i sina barn kött och fisk med :-P

          Jag ser det bara rent näringsmässigt. Sen får väl barnen äta vad de vill när de kan fatta egna moget övervägda beslut.

          Persinligen äter jag nog mer kött och fisk än de flesta, och därmed äter resten av familjen detsamma. Här äter man det som serveras. Duger inte maten får man vara hungrig.... Vilket i praktiken gör att alla äter eftersom det int går att vara grinig och få nåt annat.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-06-2013, 19:55
          Länk hit: #42


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Jubbe063 @ 18-06-2013, 20:15) *
          Det har inget med fanatism att göra utan praktisk tillämpning. Får barnen i sig all näring, minraler, fetter och vitaminer så spelar det ingen roll om det är kött eller grönsaker. Man behöver väl inte vara fanatiker för det. För i så fall är man ju fanatiker om man tvingar i sina barn kött och fisk med :-P

          Jag ser det bara rent näringsmässigt. Sen får väl barnen äta vad de vill när de kan fatta egna moget övervägda beslut.

          Persinligen äter jag nog mer kött och fisk än de flesta, och därmed äter resten av familjen detsamma. Här äter man det som serveras. Duger inte maten får man vara hungrig.... Vilket i praktiken gör att alla äter eftersom det int går att vara grinig och få nåt annat.


          Min ena dotter fick för sig att bli vegetarian ett tag i övre tonåren men då sa jag att hon fick fixa sin mat själv och följa med och handla osv. Det funkade ett tag så länge hon bara kunde gå ut i trädgårdslandet och växthuset och hämta färskt men hon tröttnade snart och återgick till det vi andra åt.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-06-2013, 10:54
          Länk hit: #43


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Jubbe063 @ 18-06-2013, 20:15) *
          Det har inget med fanatism att göra utan praktisk tillämpning. Får barnen i sig all näring, minraler, fetter och vitaminer så spelar det ingen roll om det är kött eller grönsaker. Man behöver väl inte vara fanatiker för det. För i så fall är man ju fanatiker om man tvingar i sina barn kött och fisk med :-P

          Jag ser det bara rent näringsmässigt. Sen får väl barnen äta vad de vill när de kan fatt egna moget övervägda beslut.

          Persinligen äter jag nog mer kött och fisk än de flesta, och därmed äter resten av familjen detsamma. Här äter man det som serveras. Duger inte maten får man vara hungrig.... Vilket i praktiken gör att alla äter eftersom det int går att vara grinig och få nåt annat.



          Jag pratar inte om näringen utan om atta neka sina barn en möjlighet att få veta vad som finns för att kunna göra sitt val senare.

          Barnen blir ju tvingade att äta ensidigt , d v s vegetariskt , och nekas att få prova på att äta animaliskt. Det är kränkning av barnen , de har rätt att få ta del av alla sorts mat ( utom skräpmat ) .

          Varför neka sina barn den rättighet de har , att få ta del av olika saker för att kunna gör val när de blivit vuxna ?

          Varför kan man inte visa sina barn lite respekt coh sluta vara diktatorer ?

          Redigerat av mamamaggan: 19-06-2013, 10:56


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Jubbe063
          Inlägg 19-06-2013, 11:10
          Länk hit: #44


          Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem sedan:
          27-02-2011
          Medlem nr: 40 199



          CITAT (mamamaggan @ 19-06-2013, 11:54) *
          Jag pratar inte om näringen utan om atta neka sina barn en möjlighet att få veta vad som finns för att kunna göra sitt val senare.

          Barnen blir ju tvingade att äta ensidigt , d v s vegetariskt , och nekas att få prova på att äta animaliskt. Det är kränkning av barnen , de har rätt att få ta del av alla sorts mat ( utom skräpmat ) .

          Varför neka sina barn den rättighet de har , att få ta del av olika saker för att kunna gör val när de blivit vuxna ?

          Varför kan man inte visa sina barn lite respekt coh sluta vara diktatorer ?


          Jodå, det förstod jag att du menade. Men finns praktiska gränser kan jag tycka. Det är väl ingen som nekar barnen att äta allt möjligt när de väl är mogna att ta de besluten själva. Det är stört omöjligt att förhindra barn att äta olika saker :-)

          Sen är ju frågan vare ska man dra gränsen för vad barnen ska få testa på att äta för att som du säger senare kunna fatta egna val. Har du själv gett dina barn sniglar, grodlår, åsnepenis, krokodil, känguru, struts, etc.... Har lite säregen smak flertalet av dem, en är ju bra för barnen att lära sig att smaka på alla sorters mat så de senare kan fatta beslut om de vill äta sånt eller inte. För man vill ju inte vara en fanatisk diktator som förhindrar barnen att ta del av alla sorters kött och grönsaker.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-06-2013, 13:09
          Länk hit: #45


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Det är svårt att ta Jubbe på allvar.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2013, 14:31
          Länk hit: #46


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          Mycke giggle.gif
          Man kan ju undra sen när sniglar, grodlår, åsnepenis, krokodil, känguru, struts blev vanligt att äta på våra breddgrader. Struts är väl det enda av det där som kommer mer och mer. Jag syftade nog mer på normal husmanskost möjligen med lite influenser från andra länder utan att det behöver vara några konstigheter.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-06-2013, 14:55
          Länk hit: #47


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (mamamaggan @ 19-06-2013, 11:54) *
          Jag pratar inte om näringen utan om atta neka sina barn en möjlighet att få veta vad som finns för att kunna göra sitt val senare.

          Barnen blir ju tvingade att äta ensidigt , d v s vegetariskt , och nekas att få prova på att äta animaliskt. Det är kränkning av barnen , de har rätt att få ta del av alla sorts mat ( utom skräpmat ) .

          Varför neka sina barn den rättighet de har , att få ta del av olika saker för att kunna gör val när de blivit vuxna ?

          Varför kan man inte visa sina barn lite respekt coh sluta vara diktatorer ?

          Tror nog som någon tidigare skrev att väljer man att bli vegetarian och även välja att barnen ska vara det har man tagit reda på mycket vad gäller näringslära och innehåll i det man äter och vad man behöver. Däremot tro jag att en mycket stor del av Sveriges barn som inte lever med "diktatorer" får en mycket mindre näringsriktig mat där s.k. skräpmat är en stor del av vad dom äter. Där den som handlar och lagar mat inte har mycket aning om innehåll och näringsbehov!


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          *Stintan*
          Inlägg 19-06-2013, 17:30
          Länk hit: #48


          Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem sedan:
          04-08-2005
          Medlem nr: 6 301



          CITAT (Anki på Öland @ 19-06-2013, 15:55) *
          Tror nog som någon tidigare skrev att väljer man att bli vegetarian och även välja att barnen ska vara det har man tagit reda på mycket vad gäller näringslära och innehåll i det man äter och vad man behöver. Däremot tro jag att en mycket stor del av Sveriges barn som inte lever med "diktatorer" får en mycket mindre näringsriktig mat där s.k. skräpmat är en stor del av vad dom äter. Där den som handlar och lagar mat inte har mycket aning om innehåll och näringsbehov!


          Det ligger nog mycket i det.


          --------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 19-06-2013, 17:41
          Länk hit: #49


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Gossen Ruda @ 19-06-2013, 14:09) *
          Det är svårt att ta Jubbe på allvar.



          Absolut !

          Tror bara h*n driver med mig !

          Tror säkert h*n förstår vad jag menar.



          Anki , jag skrev specifikt att det gällde inte näringen utan at tman nekar sina barn att äta av allt.

          Vem av er tror att någon som från spädbarnsåldern bara fått äta vegetarisk eller vegan mat börjar äta kött ? De har hela sin uppväxt blivit itutade hur farligt det är med kött , samtdigt som de aldrig fått smaka, de är ju hjärntvättade !!!

          Samma sak med vad det än vara må , har man blivit hjärntvättad av sina föräldrar , den största auktoriteten under uppväxten , att man inte får äta kött för att mamma och pappa inte vill äta kött är ju helt horribelt.

          Varför tycker ni att det är rätt att föräldrar inte låter sina barn få veta att det finns olika sätt att leva och att barnen har rätt att få veta det. Det är det jag menar .

          Varför vill man att ens barn ska bli en inskränkt männsika ? För att man vill vara diktator antar jag !

          Ni förstår säkert vad jag menar , visa respekt för era barn , låt dem få veta så mycket som möjligt om allt möjligt så de kan ta egna beslut på goda grunder .

          Redigerat av mamamaggan: 19-06-2013, 17:44


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 19-06-2013, 19:05
          Länk hit: #50


          Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem sedan:
          26-05-2004
          Medlem nr: 3 723



          CITAT (mamamaggan @ 19-06-2013, 18:41) *
          ........Anki , jag skrev specifikt att det gällde inte näringen utan at tman nekar sina barn att äta av allt.

          Vem av er tror att någon som från spädbarnsåldern bara fått äta vegetarisk eller vegan mat börjar äta kött ? De har hela sin uppväxt blivit itutade hur farligt det är med kött , samtdigt som de aldrig fått smaka, de är ju hjärntvättade !!!.........

          Fast det är väl att dom får i sig näringsriktig och nyttig mat som är huvudsaken - sen tror jag inte det är så många som är så fanatiska att dom tutar i ungarna att det är farligt med kött utan berättar att det är ett val dom gjort. Dom allra flesta ser ju också på dagis/dagmamma från späd ålder att andra äter kött och det är väl inte helt omöjligt att dom smakar på det också.
          Vi lagar väl alla den mat vi själva tycker om när vi "föder upp" våra barn, mina fick t.ex. aldrig kokta grönsaker hemma för jag tycker det smakar blää.... men dom fick i sig sånt ändå och tillagar det själva nu som vuxna.


          --------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

          mitt album
           
          Citera
          buffy
          Inlägg 01-07-2013, 07:43
          Länk hit: #51


          Medlem
          Antal inlägg: 380
          Medlem sedan:
          04-08-2006
          Medlem nr: 8 323



          Nu läste jag inte riktigt allt, men jag hajade till vid det där om "skräckberättelser". Det behövs inga påhittade "skräckberättelser". Tag dina barn med dig till ett slakteri, bara, så ska ni få se på skräckberättelser. Efter det är barnen kanske inte lika sugna på död ko.

          Iom att människor kan få i sig all näring de behöver på annat sätt än genom att äta djur så finns det ingen vettig orsak att hävda att köttätande är en "rättighet" för barn. Tvärtom är det väl utmärkt om man lär barn att man kan äta en väldig massa annat än kött, eftersom köttproduktion är ekonomiskt, miljömässigt och djuretiskt synnerligen tveksam.

          Om man tycker att barn har rättighet att få ta del av allting så de kan välja sedan, då har man att göra. För det torde väl involvera alla aspekter av livet, inte bara mat? Någonstans är man tvungen att välja och det innebär alltid att man väljer bort något annat.


           
          Citera
          RitRat
          Inlägg 01-07-2013, 21:10
          Länk hit: #52


          Medlem
          Antal inlägg: 1 153
          Medlem sedan:
          22-04-2009
          Medlem nr: 22 570



          Tack buffy. Precis mina tankar också.
          Vi kan vända på den vanliga föreställninge och tänka:
          Stackars köttätande barn som aldrig får smaka på stekt marinerad tofu, goda bönsallader med fina dressingar, grillade tzay-spett, biffar av malda hasselnötter, sojafärssås, stekta linsbollar och så vidare. Föräldrarna hindrar dem.


          --------------------
          /// Ritva, med en trädgård i zon 5 i Sverige samt en i subtropiska Västafrika.
          Och mitt kostval är vegg.
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-07-2013, 21:58
          Länk hit: #53


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Nåja, även personer som äter kött äter också grönsaker. Jag tror knappast att det finns någon människa som äter kött till 100%, de brukar inte bli långlivade. Det är vegeterianer som aktivt väljer bort en del föda.

          Redigerat av Gossen Ruda: 01-07-2013, 21:58


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          malcolm
          Inlägg 02-07-2013, 08:07
          Länk hit: #54


          Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem sedan:
          18-05-2010
          Medlem nr: 30 311



          CITAT (buffy @ 01-07-2013, 08:43) *
          Nu läste jag inte riktigt allt, men jag hajade till vid det där om "skräckberättelser". Det behövs inga påhittade "skräckberättelser". Tag dina barn med dig till ett slakteri, bara, så ska ni få se på skräckberättelser. Efter det är barnen kanske inte lika sugna på död ko.


          På den tiden Sverige var mera ett jordbrukssamhälle var det inget konstigt alls att man slaktade djur på gårdarna för att få kött och det där med att vara vegeterian/vegan är ett relativt nytt påfund. Säger som Ruda, det rä väl ingen som äter enbart kött och i vår familj har det alltid serverats grönsaker, rotfrukter mm. till maten och barnen har tyckt om det också, ibland var det nästan strid om vem som skulle få det sista av majsen, ärtorna eller vad det nu kunde vara som var kvar i skålarna.

          Kan hålla med om att slakterier inte är någon trevlig miljö även om jag aldrig besökt något men det man sett på TV visar ingen bra bild över vad som händer på dessa ställen fast den bilden är säkert vinklad av reportrar som vill skapa debatt.
           
          Citera
          kerstinbern
          Inlägg 02-07-2013, 09:02
          Länk hit: #55


          Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem sedan:
          23-04-2011
          Medlem nr: 42 015



          CITAT (malcolm @ 02-07-2013, 08:07) *
          På den tiden Sverige var mera ett jordbrukssamhälle var det inget konstigt alls att man slaktade djur på gårdarna för att få kött och det där med att vara vegeterian/vegan är ett relativt nytt påfund. Säger som Ruda, det rä väl ingen som äter enbart kött och i vår familj har det alltid serverats grönsaker, rotfrukter mm. till maten och barnen har tyckt om det också, ibland var det nästan strid om vem som skulle få det sista av majsen, ärtorna eller vad det nu kunde vara som var kvar i skålarna.

          Kan hålla med om att slakterier inte är någon trevlig miljö även om jag aldrig besökt något men det man sett på TV visar ingen bra bild över vad som händer på dessa ställen fast den bilden är säkert vinklad av reportrar som vill skapa debatt.


          Nej det stämmer, TV visar ingen bra bild över vad som händer på slakteriet, eftersom allt är tillrättalagt de mycket få ggr ett slakteri släpper in media.
           
          Citera
          sparvuggla
          Inlägg 02-07-2013, 09:14
          Länk hit: #56


          Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem sedan:
          18-05-2009
          Medlem nr: 23 407



          Kan man överhuvudtaget ta trevliga bilder i en slakteria? Nix.
          Kan man ta trevliga bilder på skjutna älgar med inälvor rensade. Nix.

          Kött är inte bra för den som vill leva friskt och aktivt liv långt upp i åldern utan allehanda sjukdomar.
          Frukter och grönsaker går att äta råa och är jättegoa. Ni köttätare, äter ni rått kött?

           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-07-2013, 09:49
          Länk hit: #57


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Min pappa åt mycket kött, han älskade också det feta på kotletter. Under sitt yrkesverksamma liv var han synnerligen sällan sjukskriven. Han blev över 90 år.

          Alla som äter fikon, vet ni om att en förutsättning för fikonens tillblivnad är att en liten stekel kryper in i fikonen med pollen den har med sig och pollinerar fikonet? Sen dör den där inne, inte av ålder utan för att den blir dödad av nematoder. Allt detta finns kvar i fikonet. Smaklig måltid.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-07-2013, 10:16
          Länk hit: #58


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2013, 10:49) *
          Alla som äter fikon, vet ni om att en förutsättning för fikonens tillblivnad är att en liten stekel kryper in i fikonen med pollen den har med sig och pollinerar fikonet? Sen dör den där inne, inte av ålder utan för att den blir dödad av nematoder. Allt detta finns kvar i fikonet. Smaklig måltid.


          Nu äter vi inte getfikon (men du kanske gör det) getfikon heter så för att dom gavs till getter och det är i dessa som steklens livcykel sker i. Det vi äter är smyrnafikon som har blommor med långa pistiller (vilket stekel honan INTE kan lägga ägg i). Honan blir ''lurad'' och dör när livsuppgiften är klar inte dödad utan dör naturligt, fikonet tar själv hand om stekelhonan som med hjälp av vätskor/enzymer som löser upp (på samma sätt som köttätande växter). Honan har dock pollinerat fikonblommorna och så bildas det frön och ''fikonet mognar'' blir ätligt utan några djurdelar. Och självfertila fikon har inte varit i närheten av fikon.

          Allt detta måste ske för bådas överlevnad. Så jag fortsätter att äta fikon men avstå från kött, djurtillsatser, löpe, läder och mår hur bra som helst.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-07-2013, 10:18
           
          Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-07-2013, 11:43
          Länk hit: #59


          Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem sedan:
          08-11-2002
          Medlem nr: 296



          Finns uppenbarligen olika versioner. Och nej, jag äter inte fikon, varken med eller utan extra proteintillskott. Det var längesen jag fick avsmak för dessa sötsliskiga tingestar. Getföda.


          --------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

          Straight for ever. Cogito, ergo sum.
           
          Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-07-2013, 11:48
          Länk hit: #60


          Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem sedan:
          13-08-2005
          Medlem nr: 6 358



          CITAT (Gossen Ruda @ 02-07-2013, 12:43) *
          Finns uppenbarligen olika versioner.


          Olika versioner ? hur kan fikon pollinering ha olika versioner ?

          Tror nog det var en dålig skräckhistoria du försökte med eller att det ska låta som att vegetarianer äter djur när man äter fikon ?

          Men du kanske tog fel på fikon pollinering och parasiter på steklar.

          Redigerat av Alexander-VG-zon3: 02-07-2013, 12:01
           
          Citera

          6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 23:40
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon