Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Uteplatsprojekt, 3 frågor i en
          Ewa L
          Inlägg 11-06-2003, 06:11
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Den av mig planerade uteplatsen i söderläge skall äntligen bli av. (Syns som en rundel på min trädgårdsskiss, finns alltså inte ännu.)

          Fråga 1:
          Min idé var att mitt på gräsmattan:
          Gräva en "vallgrav" i en rundel (Ø 4,5 m) runt om för de gatstensliknande stenar jag mer eller mindre bestämt mig för. (10 x 10 x 8)
          Lägga en täckväv av något slag i hela rundeln (Mypex? Något billigare alternativ?), alltså även i vallgraven förstås.
          Fylla rundeln med sjösten (16--32 mm). Inget annat material under, endast väga av så att det blir plant.
          Fungerar det? huh.gif blink.gif

          Fråga 2:
          Tänkte använda samma täckväv för resten av gräset på framsidan, för att istället fortsätta med buskage/woodland etc. Det blír alltså en hel del väv. Har hittat att ex.vis Waterboys säljer (4:20/m2), men tydligen inte på postorder? Hade tänkt beställa gatstenarna enl ovan + sjöstenen från Flisby och få det hemlevererat. Är helt enkelt för tungt för min bil. Någon som känner till var jag kan beställa väv?

          Fråga 3:
          Vill gärna ha något grovt i stilen vad gäller trädgårdsmöbler där. Funderade på ett rejält, men "lagomt" kort betongrör som ett centrumben, och en rund betongskiva ovanpå (kan man köpa även en sådan?)

          Fråga 4 (!?):
          Någon med ingenjörsexamen: Om Ø = 4,5 m, vad blir ytan? smile.gif rolleyes.gif

          Tack alla kunniga människor!! wub.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Hasse_h
          Inlägg 11-06-2003, 07:38
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 084
          Medlem sedan:
          17-03-2003
          Medlem nr: 933



          Svar på fråga 4:
          Om A = arean (ytan), Ø = diametern så gäller
          A = pi*(Ø/2)²
          dvs i ditt fall
          A = 3.14 * (4.5/2)² = 15.9 m²

          Låter som ett roligt projekt!
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 11-06-2003, 08:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Tack ingenjörn! Uppskattade (med hjälp av trädgårdsslangen) att ytan skulle bli ca 16 m2!!

          Hoppas jag får svar på de andra frågorna också.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 12-06-2003, 13:28
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Jag såg ditt rop på hjälp i småprat och kan väl erkänna att jag inte riktigt hajar din beskrivning...

          Fråga 3 skulle jag kunna försöka mig ett svar på ändå:

          Ja! Det finns både betongrör och runda "skivor" att köpa. Ring till din lokala rörmokargrossist, de har avloppsrör i betong och s.k. "betongavtäckning" till brunnar. Avtäckningarna (locken) väger fläsk dock och det verkar lite vanskligt att bara lägga det på ett stående rör utan att sätta fast det.

          Gamla kvarnhjul brukar oxå vara av betong... men var de finns att få tag i vet jag inte.


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 12-06-2003, 14:19
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Oj, hjälp! ohmy.gif Jag kanske har uttryckt mig oklart. Eftersom jag har hela bilden klar i huvudet och det är lite stökigt där... laugh.gif

          Alltnog,
          "Avtäckningarna (locken) väger fläsk dock och det verkar lite vanskligt att bara lägga det på ett stående rör utan att sätta fast det."

          Det trodde jag var en god idé. Att det inte kunde blåsa bort etc. Men det kanske ger sig iväg neråt så att det blir modell japanskt bord som vi får sitta med korslagda ben vid?

          Aldrig får man vara riktigt glad. unsure.gif Det kanske inte var så bra som jag tyckte när jag vaknade vid halv 4-snåret... Vill dock helst inte ha "vanliga", traditionella möbler just där.


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Tommy
          Inlägg 12-06-2003, 14:56
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 435
          Medlem sedan:
          10-11-2002
          Medlem nr: 311



          Åjo, allt går nog... så även att ha en avtäckning som bordsskiva, det finns ju rätt grova rör oxå... Det jag var osäker på var hur stabilt i sidled det blir så att ingen får bordet vickat på sig. Ring och kolla först, jag har inte hela katalogen i huvet men gissar att det finns rör åtminstone till 400 mm i diameter...

          Ge inte upp din dröm (?) bara för att jag varnar lite wink.gif


          --------------------
          Det är aldrig försent att starta ÄNNU ett projekt!
           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 16-06-2003, 08:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          En variant på fråga tre:
          Kabeltrumma, dom där stora "trådrullarna" för elkabel. Om man sänker ner den lite så den nedre flänsen kommer i höjd med stensättningen undviker man snubbelkant. Detta är ett sant rustikt bord, inte så evighetshållbart som betong, tungt nog för att inte blåsa bort men utan några grundläggningsproblem. Om du har grovt grus under och målar undersidan med nåt träskyddande bör det ändå hålla rätt länge.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-06-2003, 09:14
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem sedan:
          14-01-2003
          Medlem nr: 579



          Kul idé Louise!
          Har du en aning om var man kan få tag på dessa? Är diametern tillräckligt stor för att kunna ha några stolar till tror du?

          Sprang omkring på K-Rauta och Coop Forum i helgen för att försöka få tag på markväv, trots att jag inte fått OK från forumets läsare. laugh.gif
          Det svåra är framförallt att få tag på en säljare!! blink.gif

          Betalar hellre lite mer om jag hittar på någon annan typ av affär, än att stå som en idiot när jag inte vet vad det heter vad jag söker. 2,5 timmes spring resulterade i: Nada!
          Blir så trött!!!

          Verkligen ingen som vet någon affär på nätet som säljer väven? wub.gif


          --------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!


          Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.


          Elton, 10 veckor


           
          Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 16-06-2003, 10:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 35



          väven först:
          Det finns en firma som heter waterboys eller nåt' sånt. Skicka ett PM till "Ingrid på Västkusten" hon har ofta nämt dom som bästa väv-leverantör.

          Jag vet faktisgt inte var man får tag på rullarna. Försök att ringa runt till anläggningsfirmor, vägverket, stora elentreprenörer eller sådana nån borde veta var dom finns. Allternativt var vaken när du kör omkring vid stora anläggningsbyggen, hoppa ur bilen och fråga gubbarna.

          Diametern är stor nog, dom finns i olika storlekar. Vi hyrde en gång en semesterstuga där man hade ett sådant bord. Där hade man även en lekplats bestående av en drös rullar i olika storlekar. Delvis nergrävda (stabilt) några liggande några stående. Man klättrade och kröp på dessa. Kul för barn, vuxna och svårroade tonåringar.


          --------------------
          Lev väl, Louise
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 27-04-2024, 19:55
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon