Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Chiliblad ändrar färg och faller av, men varför(?!), Hjälp uppskattas.
          TequilaSuicide
          Inlägg 03-06-2019, 12:44
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          03-06-2019
          Medlem nr: 89 361



          Hej,

          Jag har två chiliplantor som båda odlas i kruka (omkring 4-5l) inomhus. Den ena står i söder-fönster och den andra vid fransk balkong med ef.m sol. Lägenheten är väldigt varm under vår och sommarhalvåret med mycket ljusinsläpp.

          Båda plantor har nu växt sig ordentligt stora, skulle nästan kalla dem båda för buskar. De är ca 1-2 m i diameter och omkring 80 cm höga. Den ena plantan (i söderläge) har fått några frukter som håller på att mogna.

          Den andra plantan, som är märkbart större, har dock inte fått en enda frukt än. Dessutom har löven börjat ändra färg och vissa trillar av. Jag bifogar här en bild på hur löven ser ut: https://imgur.com/ztUFigZ

          Som ni ser så är löven väldigt olika, men alla har något gemensamt - färgskiftningar. Jag kan verkligen inte lista ut vad det beror på, har sökt överallt men inte kunnat hitta liknande problem..

          Är det någon som vet vad jag ska göra för att årgärda detta så är jag evigt tacksam!?
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-06-2019, 07:21
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 590
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          4-5liter är extremt små krukor för så stora plantor så jag tror nog att de längtar efter nått större. Det ser ut som näringsbrist + solskador på bladen. Med tanke på att de har så lite jord så är det väl bara naturligt att de tappar blad ett litet rotsystem kan inte försörja hur mycket blad och frukter somhelst


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 29-03-2024, 10:37
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon