Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Baksidan ska gå från urtråkig till underbar -, men hur? Tips emottages tacksamt!
          sillamor
          Inlägg 09-04-2015, 15:27
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Äntligen är det dags att lägga lite energi på baksidan av trädgården. Den har sett eländig ut sedan vi dränerade. Vidden av eländet blev påtagligare när vi renoverade köket och slog upp en öppning för en altandörr. Den ledde nästan rakt ut i skräphörnan. Jag flyttade komposten i höstas så nu kan vi riva det gistna planket och göra något mysigt av platsen. Det är österläge och sol från morgon till eftermiddag (till kl 14 på altantrappen, till ca 15.30 mitt på.) Närmast garaget är det skugga för det mesta.

          Det jag är ute efter är:

          1) En insynsskyddad plats. Grannen är positivt inställd till ett plank/staket. Jag tänker föreslå ett icke bygglovspliktigt staket med 50% genomsiktlighet, 180-190 cm högt, av stående ribbor med 45mm bredd. Vi vill ha baksidan åt vårt håll så det blir lätt att komplettera med spaljéer på strategiska ställen.
          På denna plats vill jag kunna dricka morgonkaffe o läsa tidningen, gärna i halvliggande läge. Jag vill kunna fika och luncha vid riktigt bord. Kvällshäng och grillning har vi på framsidan. Men vintertid är det för mkt insyn där, och då vore det skönt att vara här. Dessutom vore det underbart med en hängmatta i skuggan heta sommareftermiddagar.

          2) Få en vackrare vy från matbordet (från altandörren).

          3) Få bort känslan av den stora nivåskillnaden mellan inne och ute (75 cm).

          Bilder och mått kommer i nytt inlägg. Ytterst tacksam för tips, skäll, tröst och inspiration av alla de slag!


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          silos
          Inlägg 09-04-2015, 16:01
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem sedan:
          02-08-2005
          Medlem nr: 6 292



          Det låter ju alldeles underbart!
          Lycka till med allt!🌹🌻🌺
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 09-04-2015, 17:16
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Bifogad fil  fr_n_trappan__t_ostnordost.jpg ( 293.66k ) Antal nedladdningar: 93
          Bifogad fil  fr_n_trappan_mot_sydost.jpg ( 237.01k ) Antal nedladdningar: 96
          Bifogad fil  trappan_s_derut.jpg ( 198.81k ) Antal nedladdningar: 82





          Tack silos! smile.gif

          1) Från altantrapp mot grannen. Ostnordostlig riktning. Sittplatsen är inget vi använder vanligtvis. Men nu hade 9-åringen dragit fram möblerna ur garaget, tvättat av dem och dukat fram saft och ostmackor. Pallkragen närmast sittplatsen tänkte jag flytta. Vid den svarta stenen framför växer en staketdruva Kosmonaut som längtar efter något att klättra uppför.

          Det är det låga rackliga staketet i tomtgränsen vi vill byta ut mot något mer rumsbildande.

          2) Taget från altantrappen mot skräphörnan i sydost. Komposten flyttade jag i höstas. Men planket står kvar för det är inte vackert där bakom direkt.

          3) Taget från altantrappen söderut mot garageuppfart och granne.

          Från husvägg till tomtgräns är det 8,5 meter. Från garaget till pallkragarna (bortsett från den jag tänkte ta bort) är det 7 meter.




          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 09-04-2015, 17:23
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Bifogad fil  fr_n_sittplats_mot_altand_rr_i_v_ster.jpg ( 252.3k ) Antal nedladdningar: 121
          Bifogad fil  fr_n_sittplats_mot_nordv_st___sovrumsd_rr_o_lekstuga.jpg ( 236.99k ) Antal nedladdningar: 100


          Och här kommer bilder från andra hållet - från sittplatsen vid tomtgränsen mot huset.




          1) Rakt västerut mot altandörren och den provisoriska trappan. Nivåskillnaden mellan inne och ute är 75 cm.

          2) Mot nordväst. Sovrumsdörren saknar sin provisoriska trappa som provisoriskt flyttats söderut. Lekstugan fungerar mer som insynsskydd än lekplats, men det gör den mkt bra.




          Nånting måste göras - hjälp mig att komma på vad!




          Tackar på förhand!




          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 09-04-2015, 21:05
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Svårt det där med nivåskillnaden. Många löser det med ett mindre trädäck som går ner i trappsteg.

          Jag hade försökt att dela in ytan i olika rum med lite buskar, småhäckar eller spaljéer. T ex mot gatan och runt pallkragarna.


          --------------------





           
          Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-04-2015, 21:29
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem sedan:
          10-01-2003
          Medlem nr: 559



          Låter och ser fint ut allt handlar nog om vad du vill ha där och hur det ska se ut tex färgskala?


          --------------------
          Kerstin

          Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 09-04-2015, 23:11
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          CITAT (Krolliljan @ 09-04-2015, 22:05) *
          Svårt det där med nivåskillnaden. Många löser det med ett mindre trädäck som går ner i trappsteg.

          Jag hade försökt att dela in ytan i olika rum med lite buskar, småhäckar eller spaljéer. T ex mot gatan och runt pallkragarna.


          Jag har funderat en del på ett trädäck i trappsteg. Problemet är att min idé som jag inte kan släppa är så komplicerad att sambon bara blänger på mig. Jag lyckas inte ens rita den. Men i princip så här: En bred platå mot husväggen som svänger ut i en brygga rätt ut från huset, strax norr om altandörren. Nästa trappsteg är mer normalt, men med skönt sittdjup. Detta plan går inte ut längs med bryggan. Nästa plan är bredare och har ett ryggstöd mot bryggan i norr eftersom vi hoppat över ett trappsteg där. Då är det ett trappsteg kvar till mark. Söderut är däcket vinklat så att det följer gången mellan huset o garaget.

          Det borde bli en skön plats för att vräka sig i solen. Men med fyra trappsteg tar den mycket plats, och jag vill få plats med en matplats också, som helst inte ska bli upptryckt mot tomtgränsen. Jag är lite inne på att trolla bort ett trappsteg genom att låta sista planet av trädäcket fortsätta ut mot staketet. Men det blir ett stort trädäck, och jag gillar sten bättre. Och sen känns det som att lösningen med bryggan gör att däcket vänds bort från övriga trädgården, ffa om man ska sätta upp en spalje mot norr så att ungarna inte trillar ner..

          Det känns som att jag fastnat i massa komplicerade idéer och behöver hjälp att se det med enkelhet och förnuft...

          Att dela in i fler rum vore bra, ja. Nu ser det extra öppet ut när det inte grönskar och klätterstöd för bondbönor m.m inte kommit upp. Men jag tänkte sluta rummet med pallkragar med ytterligare någon låda i framkant och en bönportal i en fast konstruktion.

          Just norr om pallkragarna har jag satt ett litet spö av äppelträdet Fullerö, men det dröjer nog ett tag innan det blir rumsbildande. Strax söder om sovrumsdörren, vid stubben har vi en tvättvinda. Den kanske man skulle kunna ersätta med någon stilig konstruktion?

          Glipan mot gatan brevid lekstugan täcks delvis av en fjärilsbuske men jag vill proppa igen där lite mer. Det står en Forsythia i skräphörnan, funderar på att flytta den och sätta den ganska nära gatan.


          Tack för dina tankar!


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 09-04-2015, 23:52
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          CITAT (kerstin z5-6 @ 09-04-2015, 22:29) *
          Låter och ser fint ut allt handlar nog om vad du vill ha där och hur det ska se ut tex färgskala?


          På baksidan vill jag ha plats för att odla, äta, slappa, leka, hänga tvätt. Och vinrankan vill kunna klättra. Och vattentunnan måste vara kvar. Gräsmattan är däremot inte nödvändig.

          När det gäller färg hade jag gärna sett staketet svart som garaget, men sambo och granne vill ha tryckt, så det lär det bli.

          När det gäller färger på växter och trädgårdinredning är jag ganska öppensinnad, med två undantag:

          1) Rosa gillar jag inte. Det gör dock barnen, så de har fått lite rosa stockrosor kring lekstugan.

          2) Gärna gult, men inte för nära det gula huset. (På den soligare sidan av garaget har jag blekgula stockrosor mot den svarta vägen. Älskar det. Någon som har tips på en gul skönhet som skulle kunna trivas på garagets norrsida?)

          Stilmässigt är jag också rätt frisinnad. Man tager vad man haver eller skaffar nåt begagnat, typ. Eftersom vi har full insyn har jag dock känt mig lite hämmad. Men när staketet är uppe lär det bli återvinningsstation hos mig. Växthus av PET-flaskor kanske? Dags att börja dricka läsk...

          Vad jag aldrig skulle plantera: hängsälg på lågstam, rabattrosor, rabatter med ettåriga växter som inte går att äta.

          Jag gillar att sprida ut ätbart även i övriga rabatter, vilket gör att det ibland är hopplöst att hitta vitlöken.


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 10-04-2015, 06:45
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Det låter som om du egentligen har rätt klart för dig hur du vill ha det. Låter jättefint.

          Jag kan vara rätt villrådig g.gif när jag ska ändra om. Jag sätter mig med ett skissblock och ritar och ritar. Sen går jag ut och stakar ut med pinnar hur jag tänkt.

          Jabo har en torkställning till tvätt i trä. länk här
          Jag funderar på att bygga en sådan själv.


          --------------------





           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 10-04-2015, 10:39
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Tack för tipset om torkställningen. Något sådant vore definitivt roligare än torkvindan. Frågan är hur den skulle placeras utan att blockera utgången från sovrummet eller hamna under grannens björk. Jag får gå ut med några pinnar.

          Det kanske är så att jag vet ungefär hur jag vill ha det. Har tänkt att mina idéer är för verklighetsfrånvända så det är därför man inte realiserat dem. Men det kanske inte är bra idéer som saknas, utan handlingskraft smile.gif.

          Ser hursomhelst fram emot att få upp staketet. Tror det blir lättare att greppa rummet när ytterväggen är på plats.


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Bassam
          Inlägg 11-04-2015, 01:13
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem sedan:
          04-10-2007
          Medlem nr: 12 723



          Hej
          Jag tycker om om du kan promenera på området o se vilka växter som klara sig bra på området, det är bra om du kan snacka med grannar, sen du kan sitta på den här plats och skriva på papper o rita bra med färger som du tycker om höjden och doften som du intressera, efter du kan ta papper med dig till närmaste plantskola och diskutera med deras trädgårdsmästare, han kan bjuda dig bra för slag, som de är i plantskola ge garanti på växter som de gör förslag.
          H.Bassam


           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 12-04-2015, 10:10
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Tack Bassam. Nu är det mer anläggningen (rumsbildningen) jag är osäker på. Växtvalen blir en härlig lyx att ägna sig åt när planen är satt. Men det är ju alltid kul att höra andras växtförslag.

          Jag var ute i fredags i det underbara vädret och funderade och stakade ut med pinnar för att visualisera. Jag lyckas inte komma på nåt som skiljde sig nämnvärt från min ursprungsplan, men den kändes rätt rimlig nu när den blev tydligare för mig. Jag tror att polletten trillade ned hos sambon också. Barnen är otroligt entusiastiska, men de har ju inga stora arbetsinsatser att frukta smile.gif.

          Fyra bilder kommer.

          Vad tror ni - kan det blir nåt?




          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 12-04-2015, 10:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Bifogad fil  pinnplan__sterut_2.jpg ( 290.18k ) Antal nedladdningar: 110


          Första bilden är tagen österut.

          Soldäcket ligger i nivå med andra trappsteget. Däcket har en rygg i norr i nivå med fjärde trappsteget (= golvnivå inne). Framför denna rygg saknas trappsteg 3, så det blir som ett ryggstöd att luta sig emot om man ligger i nivå 2 och slappar med fötterna mot solen i söder.

          Spången – en svängd gång av trädäck i nivå med lägsta trappsteget.

          Den stensatta ytan med sittplats är i marknivå.

          Linje 1 är 2,8 meter lång och avstånden mellan linje 1 och 4 är 2,5 meter. Avstånden mellan husvägg och stolpe 3 är 4,5 meter, sen är det 4 meter till kvar till staketet.

          2orna markerar en portal som leder ut till resten av baksidan. Vinrankan vid stenen ska klättra upp där.

          3an får symbolisera idén om att inte nöja sig med en portal, utan ha en pergola över stensättningen.

          Linje 5 markerar staketets överkant. På slutet figursågas det i en mjuk kurva och är kring 1 meter högt när det når gatan.



          Bifogad fil  pinnplan_v_sterut_2.jpg ( 210.33k ) Antal nedladdningar: 88


          Bild 2 är tagen västerut.

          Linje A visar det översta planet i trappan och höjden på ryggstödet som går rakt ut från väggen.

          Linje B visar ett trappsteg som endast löper parallellt med husväggen.

          Linje C visar den nivå som soldäcket ligger på.

          Linje D – nivån på nuvarande lägsta trappsteget blir nivån på spången som rundar soldäcket.

          I öppningen till vänster sätter vi upp en tillfällig skärm (ca 140 cm hög) för insynen från uppfarten. Egentligen vill vi ha något rejält i tomtgränsen, men grannen älskar ölandstoken och har pratat om att sälja huset i 7 år. Vi har inte brist på annat att göra, så det får vänta. Men ser framemot att kunna använda sydsidan av tomten lite bättre en dag.

          Bifogad fil  pinnplan_s_derut_2.jpg ( 195.32k ) Antal nedladdningar: 117


          Närmast markerad plats för torkställning.

          Härifrån ser man baksidan av soldäckets rygg. (Överkant markerad med röd linje.) Det blir en rätt tråkig vägg som behöver döljas med lite trevlig växtlighet.

          Så till det stora dilemmat:

          Ytan för sittplatsen blir rätt rejäl när man rivit planket till skräphörnan, ungefär 7 * 5 meter närmare bestämt. Jag vill absolut inte ha en stor stenöken... Hur kan jag göra den ytan mysigare och lummigare utan att förlora flexibilitet? Jag vill ha ett rum där man kan flytta runt ett nätt möblemang efter humör, ägna sig åt diverse hobbyprojekt och hänga upp hängmattor lite hipp som happ... Samtidigt önskar jag lummighet. Det vore trevligt med något vacker blickfång inifrån matplatsen. Kanske lite vattenblänk till och med? Och på vintern vore det kanske trevligt med en kamin med grillgaller.... Men det ska ju inte bli jätteplottrigt och rörigt heller smile.gif.

          Bifogad fil  ex_svart_plank.jpg ( 97k ) Antal nedladdningar: 95


          Bild 4 visar ett exempel på det staket jag tänkt mig.

          Bilden är hämtad från denna blogg:

          http://tinguteoinne.blogg.se/category/tradgard-12.html

          I vårt fall lär det dock bli tryckt och inte svartmålat.


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Krolliljan
          Inlägg 12-04-2015, 17:10
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 10 191
          Medlem sedan:
          20-05-2007
          Medlem nr: 10 539



          Så fint det låter.
          Hoppas att du tar bilder allt eftersom så att man kan följa hur det växer fram. smile.gif


          --------------------





           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 12-04-2015, 18:49
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          Låter/ser stiligt ut. Inga direkta ändringstips utan bara ett par allmänna:

          More is more vad gäller sittytor. Gör inte trädäcket för litet och i för många olika nivåer om ni tänkt möblera matgrupp där, nu el senare. Nära vägg kan vara mysigt - men å andra sidan var det nog mer frukostvinkel/öster va? Så kanske inte behov av stora möbler. Gott med dubbelhöjd trappsteg att luta sig mot (eller dingla med ben från, brukar vara synnerliga lagom utesitthöjd också)!
          Gäller stensatta ytan också - gör inget om hyfsat stor om man kompletterar med några stora krukor/höga växter, t o m buske om större gärna självvattnande kruka. Och några små?! Kan ju vara ätbart/kryddor i om man föredrar framför "prydnader". (Använd pirra för flytt till vinterförvaring (hoppas jag finns...).) Både avgränsar/väggar in och kan ändå flytta på sig de ggr ni skall sitta fler...?

          Bra med upprätta ribbor i staket/spaljé (tror jag såg modellen på nämnda blogg). Moderna funkisvarianten på skärm har ju snygga horisontella ribbor men hindrar inte alls insyn på samma sätt. De lodräta "varierar" ju i bredd och "skymning" allt eftersom man flyttar sig längs staketet dvs bryter insynen på helt annat sätt än när bilden ses hela tiden, om än 50%-randig... Stilig modell.

          Jobb framför er - lycka till :-)


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 14-04-2015, 17:28
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          CITAT (Krolliljan @ 12-04-2015, 18:10) *
          Så fint det låter.
          Hoppas att du tar bilder allt eftersom så att man kan följa hur det växer fram. smile.gif


          Tack!

          Det kanske jag ska göra - lär bli en tråd som sträcker sig över flera år smile.gif.




          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 14-04-2015, 17:43
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          CITAT (Pauline/Sthlm @ 12-04-2015, 19:49) *
          Låter/ser stiligt ut. Inga direkta ändringstips utan bara ett par allmänna:

          More is more vad gäller sittytor. Gör inte trädäcket för litet och i för många olika nivåer om ni tänkt möblera matgrupp där, nu el senare. Nära vägg kan vara mysigt - men å andra sidan var det nog mer frukostvinkel/öster va? Så kanske inte behov av stora möbler. Gott med dubbelhöjd trappsteg att luta sig mot (eller dingla med ben från, brukar vara synnerliga lagom utesitthöjd också)!
          Gäller stensatta ytan också - gör inget om hyfsat stor om man kompletterar med några stora krukor/höga växter, t o m buske om större gärna självvattnande kruka. Och några små?! Kan ju vara ätbart/kryddor i om man föredrar framför "prydnader". (Använd pirra för flytt till vinterförvaring (hoppas jag finns...).) Både avgränsar/väggar in och kan ändå flytta på sig de ggr ni skall sitta fler...?

          Bra med upprätta ribbor i staket/spaljé (tror jag såg modellen på nämnda blogg). Moderna funkisvarianten på skärm har ju snygga horisontella ribbor men hindrar inte alls insyn på samma sätt. De lodräta "varierar" ju i bredd och "skymning" allt eftersom man flyttar sig längs staketet dvs bryter insynen på helt annat sätt än när bilden ses hela tiden, om än 50%-randig... Stilig modell.

          Jobb framför er - lycka till :-)


          Ja, däcket blev nog lite snålt. Men gången hade jag gjort onödigt bred, så jag kan norpa lite där. Det går att få plats med 2 caféstolar och ett litet bord om man vill, men det är inget jag hade tänkt ha stående där. Man får dra upp nåt från stensättningen om man har lust.

          Bra tänkt med dubbelsteg för att sitta bekvämt - särskilt som jag tänkte göra ganska göra ganska djupa trappsteg. Ska försöka klämma in något sådant.

          Pirra finns, drömmar om citron och fikon finns, men vinterföring saknas. smile.gif

          Tack förresten för dina fina ord om staketmodellen! Jag hade inte tänkt på att det faktiskt blir variation över ytan av sig själv. Det är ett bra argument när jag försöker övertyga grannen.




          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Pauline/Sthlm
          Inlägg 14-04-2015, 19:50
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 315
          Medlem sedan:
          02-04-2008
          Medlem nr: 14 997



          ...och gillar du inte rosa och gult återstår väl blått/lila och vitt...?
          Tjusigt med blåtoner mot fasaden. Lavendel, stäppsalvia, buddleja, blå riddarsporrar, axveronika o dyl, höga o låga, rader rundlar o krukor, nära och långt ifrån hus resp sittytor. Några vita rosor, vresros; Louise Bugnet, Blanc Double de Coubert? Eller eftersom zon 1 något ömtåligare...?


          --------------------
          mer vår
           
          Citera
          sillamor
          Inlägg 15-04-2015, 06:28
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 75
          Medlem sedan:
          24-03-2008
          Medlem nr: 14 810



          Jag älskar gult! Gärna lite fesigt månskensgult. Inte snyggt mot husfasaden, men mot garaget till. Har mkt blålila och orange på framsidan. Älskar alla växter du tar upp utom rosorna. Jag har satt två buddlejor, och fått en till som frösått sig mitt i en grusgång. I fjol vart den så stor att man inte kom fram där, så jag grävde upp den och petade ned i en pallkrage i höstas. Den ser olycklig ut, men kan nog ta sig. Nytt hem behöver den i alla fall. Rosor lockar mig inte alls av någon anledning (förutom honungsros och japansk klätterros som imponerar med sin vilda frodighet.)

          Det blir rätt skuggigt mot fasaden. Sol ca 4-5 h fram till klockan 1 ungefär. Skuggigare på norrsidan av soldäcket. Men det kanske räcker för nämnda blålila härliga blomster.

          Har länge velat ha en surjordsrabatt, kanske ska passa på där. Strimlönn och häxal är önskeväxter. Har annars tanken att man bör plantera det som passar den jord man har men på någon yta kan man ju lyxa till det.. I soligaste delen av detta kanske jag peta ned mina två blåbärstrybuskar som inte fått fast hem ännu.

          Vid stensättningen/garaget tänker jag att skuggan mot garaget ropar djungelkänsla (- pipranka, strutbräken, funkia, daggkåpa, bambu...) medan solen vid pallkragarna längre ut som ropar medelhav (kryddväxter och fjärilsväxter i drivor). Hur som helst måste jag få in svavelklöver någonstans. Och mera ätbart ( - björnbär, mullbär, minikiwi, plommon, fjärilsranka, piplök o massa smultron.)

          När drömmeriet börjar skenar det lätt iväg smile.gif.


          --------------------
          drömmer om lummighet
          zon1, Kalmar
           
          Citera
          Lavin
          Inlägg 08-07-2015, 14:43
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 320
          Medlem sedan:
          31-10-2007
          Medlem nr: 13 034



          Hej, lite sent på det men tänkte tipsa om den här, hennes pergola är allt annat än en öken... gå in på pergola!

          www.villavagen3.blogspot.se
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 16-04-2024, 10:14
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon