Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förkultivera dahlior - har ni börjat?
          carin1964
          Inlägg 09-04-2016, 16:26
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          28-04-2009
          Medlem nr: 22 756



          Är lite osäker på när jag ska börja förkultivera dahliorna. Det är första gången som jag har övervintrat dem. Har ni börjat och var bor ni i så fall. Jag bor i Stockholm.


          --------------------
          Vi anlägger en ny trädgård, besök vår blogg www.salstatosee@blogspot.com
           
          Citera
          smalandstos
          Inlägg 10-04-2016, 10:25
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 83
          Medlem sedan:
          10-08-2010
          Medlem nr: 32 941



          Vad roligt att du vill testa dahlior! biggrin.gif SJälv har jag odlat dahlia enbart i några år. Började med att jag samlade in frön från en köpt plantan och på den vägen är det. Jag var inte så säker på hur jag skulle hantera knölarna i början så därför googlade jag på ämnet. Stötte då på dahliasällskapet som har en del information och t.o.m. en kalender när man bör göra vad med sin dahlia. Kolla här: http://www.svenskdahlia.se/?page_id=69 Där finns också faktablad med hur man förodlar etc.
          Får man fråga hur och var du har förvarat dina knölar? Här hemma har jag ingen perfekt plats utan det blir antingen för varmt eller för kallt. Alltid roligt att höra hur andra gör. smile.gif
          Jag har börjat förodla mina knölar. Jag bor i zon IV i Ljungby, småland. Började i början av april med förodlingen och satte ner dessa i varsin kruka med jord. De knölar som är riktigt svampiga kommer inte att ta sig utan möglar med 99% säkerhet eller har redan börjat mögla (been there, done that). Lycka till! tummenupp.gif
           
          Citera
          Mogge på Söder
          Inlägg 10-04-2016, 12:35
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-06-2011
          Medlem nr: 58 216



          Tack för tips och länk till Dahlia Sällskapet! 👍😊
           
          Citera
          carin1964
          Inlägg 16-04-2016, 08:25
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 96
          Medlem sedan:
          28-04-2009
          Medlem nr: 22 756



          Stort tack för svar. Vi har förvarat knölarna på mannens jobb. Inte idealisk temperatur, men bättre än hemma. D


          --------------------
          Vi anlägger en ny trädgård, besök vår blogg www.salstatosee@blogspot.com
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 23:48
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon