Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrusfröer
          Elfgirl
          Inlägg 17-02-2003, 19:14
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 773



          Jag har odlat flera citrusplantor från frön jag fått från frukter som är köpa i en mataffär. Odlar dem i kruka inomhus. Men det vore kul att kunna köpa frön, skulle nog inte bli lika dyrt... och det är kul att veta exakt vilken sort det är och så. =)
          Så jag undrar om det finns ngn här som vet var man kan köpa citrusfrön? (gärna lite ovanliga, inte bara vanlig citron)


          --------------------
          /Alexandra
          --> Die dulci fruere
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 17-02-2003, 19:36
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Namnsorter av Citrus brukar inte förökas med frö utan man gör precis som man gör när man förökar våra fruktträd = man ympar fast en kvist av en ädel sort på en grundstam.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Elfgirl
          Inlägg 17-02-2003, 19:54
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem sedan:
          17-02-2003
          Medlem nr: 773



          Ok, men jag behöver hitta någon stans att köpa fröer. Jag tycker det är roligast om man har odlat träden helt själv och så blir det lite svårt att skaffa en ny sort genom ympning om inte ens plantorna finns att köpa här i Sverige. =\ Och köper man plantor från utlandet (har dock inte hittat ngnstans att göra det) så antar jag att det inte är speciellt små eftersom de ska klara av transporten. Är de för stora (ca 10-15 cm) så försvinner hela nöjet för mig. =\

          Om ngn har snubblat över ngn sida där de säljer frön så säg gärna till!
          (gärna Grapefrukt, Blodapelsin eller Lime (inte säker på att Lime ens producerar frön?))
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-02-2003, 09:09
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Har sett att Chiltern seeds har sålt -England.

          Reads Nursery i UK, Citrus Centre och så Global Orange Groves är exempel på engelska citrusplantskolor. Agrumi Voss i Tyskland har nog Europas bästa sortiment men han skickar inte på postorder däremot kanske Du kan köpa kärnor av honom :-)

          Hälsar Ingrid

          PS Alla citrusar producerar frön fast i olika mängd. Dock blomamr de mycket sällsynt firån frön inom de närmsta fem metrarna och tjugo åren.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 19:26
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon