Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Frökataloger, vilka är bäst?
          Berith
          Inlägg 09-11-2002, 10:32
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Inför nästa års fröinköp vill jag införskaffa några kataloger och annan info om olika fröfirmor. Eftersom jag vet att många av er är bevandrade i fröfirmefloran och har testat både den ena och den andra finns det säkert några att rekommendera. Vilka är bäst rolleyes.gif vilka kan man lita på rolleyes.gif vilka har kuliga fröer?

          Tänk nu på att jag inte tycker att det är upphetsande med frösådd och omskolning hit och dit. unsure.gif Det är så långtråkigt att gå och vänta på att det ska bli nåt och sen blir jag så himla besviken när det inte blir som på påsen! blink.gif Men nu har jag gett mej mad.gif på att det ska bli åtminstone nån enkel snabbväxande färggrann sak!

          Men även om jag inte tycker det är kul med frösådd så tycker jag det är kul med frösamlingar. Jag samlar på alla fröer jag kan komma över, jag har en hel kundkorg full med kuvert och filmrulleburkar och annat med fröer från de mest skilda sorters växter. Jag kan inte gå förbi en frökapsel utan att stoppa på mej, spelar ingen roll var jag hittar den. Handelsträdgårdar, parker, dekorativa blomarrangemang på stan, trädgårdar hos bekanta och obekanta...


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 09-11-2002, 10:53
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag handlar av Runåbergs de har främst grönsaksfrö men de har även lite blomfröer. Mycket bra odlingsinformation i katalogen.

          +

          Jag handlar av Impecta som har ett mycket stort utbud, de har många udda blomfröer, tyvärr finns inte så mycket odlingsinformation och det där bladet med odingsråd man får med fröerna tillför ofta inte så detaljerad hjälp så man bör nog söka odlingsråd ex. på nätet när det gäller udda fröer + ofta tycker jag nog att zonangivelserna på de fleråriga växterna är lite optimistiska ibland. Men de har mycket stort utbud.

          Båda fröfirmorna har gratis frökataloger.



          http://www.runabergsfroer.se/

          http://www.impecta.se/



          Själv har jag nog i många fall gått ifrån de där blommorna som man måste börja så inomhus i jan-feb. Det finns många kul växter som går att direktså utomhus. Själv gillar jag den brokbladiga krassen Alaska. Att odla fina blommor måste inte vara så komplicerat.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2002, 11:11
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,09-11-2002, 10:53)
          Själv har jag nog i många fall gått ifrån de där blommorna som man måste börja så inomhus i jan-feb. Det finns många kul växter som går att direktså utomhus. ...-...  Att odla fina blommor måste inte vara så komplicerat.

          Tack Åsa, skönt att höra!

          Jag bläddrade runt lite på sidorna, och beställde Impectas katalog för nästa år! Det farliga med fina blombilder är ju att man vill ha alltihop och bara köper och köper... rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Mariann
          Inlägg 09-11-2002, 11:55
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 64



          Plant of distinction frökatalog på svenska, är mitt senaste tillskott. absolut värd 40 kr.Rockdalas. www.rockdala.com


          --------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

          En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 09-11-2002, 12:00
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Beställde båda! rolleyes.gif


          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Sylvia
          Inlägg 09-11-2002, 14:37
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 24



          Det finns en lång rad länkar till olika fröfirmor med kataloger på Odlas länklista!! Kolla så hitatr du massor.
          Själv har jag alltid klassikern Thompson&Morgan, Unwins och på senare år även Baumaux.


          --------------------
          Sylvia, zon 1

          Green fingers are the extensions of a verdant heart. (Russell Page)
          I think that I shall never see A poem lovely as a tree. (Joyce Kilmer)
          There are always flowers for those who want to see them! (Henri Matisse)
           
          Citera
          Tamara
          Inlägg 09-11-2002, 18:13
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem sedan:
          07-11-2002
          Medlem nr: 278



          Roligaste katalogen är Thomson&Morgans för alla fina bilder och roliga sorter. Men jag har dåliga erfarenheter av frö från dom. Få frön och ingenting kom upp. (Kan också bero på odlaren)
          Impectas katalog har otroligt många sorter och jag har bra erfarenhet av fröer från dom. Den är litet tråkigare att bläddra i dock.
          Unwins katalog tyckte jag var litet tråkig också trots alla bilderna. Har inte beställt frö från dom.
           
          Citera
          spotty
          Inlägg 10-11-2002, 11:07
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 81



          Lord Nelsson katalog som distribueras via www.varendsbar.nu är lättläst och innehåller en del odlingstips, förslag på krukor och rabatter med ett-åringar mm. Är du inte superintresserad kan den vara ett bra val.


          --------------------
          spotty

          Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

          Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
           
          Citera
          Berith
          Inlägg 10-11-2002, 11:24
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 18



          Nelssons Trumpetblomma (Salpiglossis sinuata SALPIGLOSSIS sinuata, Royal Chocolate)

          WOW!



          --------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2002, 13:56
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Prydnadsväxter:

          Plantworld utan tvekan ( nej inte dne på Nätet det finns en ANNAN)
          Chiltern Seeds
          Rareplants
          ---
          Grönsaker:

          Runåberg
          Graine de Baumaux - nu på sistone Terre de Semences, Halcyon Seeds,
          (inte Impecta)
          Ferme de Sainthe Marthe är inte dumma alls ;-)
          Evergreen Seeds
          HDRA
          Seeds by Size
          -------------
          Med dessa så har då jag inga prolem att beställa på tok för mkt ;-))
          Thomson & Morgan har en fin katalog - men beställa - hmm Chiltern seeds är ju BRA!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 10-11-2002, 23:24
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hejsan,

          @Ingrid,
          Du kanske skulle kunna lägga ut adresserna till dessa ? rolleyes.gif


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 11-11-2002, 01:31
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag använder Runåberg för grönsaker, Thompson&Morgan för tomater (frön som är packeterade så att de håller i många år), Sesamfröer från en vän och Rara Fröer för blomster (köper på vårmässan i Sollentuna).
          Sedan blir det en hel del fröstölder från naturen också... Har närapå alltid fickorna fulla så här års. En del vet jag vad det är till våren, resten blir överraskningar. Och så blir det impulsköp av gengiganterna Weibulls & Co också. Ungefär som jag ibland piper ned till macken för att köpa mjölken jag glömde.

          Har ett växttak som jag brukar kasta upp överblivna frön på. Det blir en rolig och salig blandning däruppe!

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 11-11-2002, 07:31
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Wilhelm -- de ligger ute ibland nån av Odlas länklistor redan - majoriteten i alla fall :-)

          Hälsar ingrid
           
          Citera
          Sylvia_nn
          Inlägg 11-11-2002, 09:51
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem sedan:
          11-11-2002
          Medlem nr: 320



          Hej, jag måste säga att jag tycker att
          Chiltern Seeds är bäst, stort sortiment, man brukar få allt man beställer, och fröna har mycket bra grobarhet, jag har köpt från dem i minst 5 år.
          Och sen kommer Thompson & Morgan, fast direkt från dem då i England, inte via svenska mellanhänder. biggrin.gif
          Impecta är okey också. Om man vill handa svenskt.


          --------------------
          ~Sylvia
          Kind hearts are the garden, kind thoughts are the root,
          kind words are the blossoms, kind deeds are the fruit.
           
          Citera
          Petran
          Inlägg 11-02-2003, 20:50
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 106
          Medlem sedan:
          29-01-2003
          Medlem nr: 647



          Jag röstar på Impecta


          --------------------
          Petra på Onsala[EMAIL]peterssonpetra@hotmail.com
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 11-02-2003, 23:10
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Kan inte någon lägga ut länken till Chiltren Seed, den som ligger på odlas sida funkar inte och efter vad alla skriver så skulle jag nog gärna vilja beställa en katalog därifrån.
          Men, jag måste fråga er. Är inte alla utländska fröer väldigt dyra. Det mesta på Inmpecta kostar ju 12-18 kr/påse. I utländska kataloger ligger de ju från 20kr och uppåt, även andra svenska distributörer verkar ha höga priser om man jämför med Impecta?!


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-02-2003, 07:36
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Tjaaa-a om det är exakt samma så skulle inte jag handla utomlands ifårn istället ifrån svenska firmor.
          Det jag köper utomlands ifårn kan jag itne köpa ifårn Impecta/Inom Sverige. Och lägre pris förresten - kolla och jämför nån gång vad man får för pengarna det är itne alls så att det är samma mängd fröer i påsen inte!
          Har shoppat en del förra och förförra året ifrån en fransk firma där påsarna kostar en 25-40 kr men det är kanske fem gånger så mkt frö i påsarna - alla portioner är på minst ett GRAM frö dessutom av de små! Bönpåsarna är ju som en hel måltid :-))))
          Då framstår Impecta som dyr. Detta gäller givetvis inte över hela linjen rakt av - de har ju mkt i sitt sortiment, och kan inte hålla sammma prisbild över hela givetvis.
          Allt är inte guld som glimmar!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 12-02-2003, 08:17
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 18 592
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Japp det är olika mängd i påsarna så man kan inte bara titta på priset. Det är mycket bra att Impecta numera sätter ut hur mycket frö de har i påsen, förr fanns inte den informationen på många av växtslagen i katalogen och ofta blev man besviken när man tittade ner i påsen och såg några förskrämda frön i ett hörn.

          Om man tittar på pris + frömängd så brukar ofta Runåbergs ha lägre pris än Impecta på de växtslag som båda firmorna saluför.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 12-02-2003, 08:20
          Länk hit: #19


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Precis Åsa - kunde inte ha sagt det bättre- oftast är det dubbbelt så mkt i Runåbergs påsar jämfört med Impecta.
          Och förskrämda frön i hörnet :-) i Impectas påsar är en mkt bra beskrivning.

          Hälsninga rifrån Ingrid
           
          Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 12-02-2003, 08:21
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem sedan:
          05-11-2002
          Medlem nr: 190



          Okay, jag har ännu inte fått leverans varken från Impecta eller någon annan så det är kanske mängden frö som avgör priset. Men för min del räcker då 50-100 fröer av varje sort mer än väl, trots mina 10000 kvm tomt. Vill då hellre ha fler sorter för samma pengar.

          Den där adressen till Chiltren seeds vill jag i alla fall gärna ha, jag har sökt på webben men det blir mest poesi på de nappen...

          Föresten, måste slå ett slag för Jelittos katalog, mycket trevlig, innehållsrik och med utförliga såbeskrivningar. Jag saknar dock information om växterna vill stå i sol eller skugga.


          --------------------
          Odlar i kall zon 3.
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 28-04-2024, 03:33
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon