Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > TRÄNINGSTRÅDEN, Pepp och råd och annat snack om träning
          Anma
          Inlägg 11-10-2012, 10:34
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Jag tror att det finns en jättegammal träningstråd, men den är så gammal så jag bestämde mig för att inte leta fram den, utan starta en ny.

          Här kan vi peppa och diskutera träning, hur mycket som helst!
          Med positiv anda så klart. Gnäll om träningsvärk är tillåtet.

          Jag har äntligen kunnat börja träna igen. Efter nästan 10 års uppehåll.
          Springer eller intervallar 3-4 gånger i veckan och promenerar varje dag.
          Längtar till jag får börja styrketräna.

          Jag vill bli stark som en oxe. Stark och uthållig,

          Har börjat med att hänga i en dörrkarm. Det är väl inte styrketräning? wink.gif
          Första gången för någon vecka sedan orkade jag bara någon sekund. Igår hängde jag i 20 sekunder. Orkar inte lyfta mig alls.
          Men det ska det bli ändring på!
          Fuskar med plankan och utfall och sånt också, men det är inte heller styrketräning. Visst? biggrin.gif

          Idag ska jag ut och springa. Minst 4 km har jag bestämt. Med en tid under 7 min/km. Har varit precis på gränsen och nosat flera gånger men inte hamnat under. Men har börjat intervallträna, det kanske har förbättrat tiden lite grann. Om jag inte fixar det idag så fixar jag det sen. Har inga jättehöga krav på mig ännu.

          Tränar du och vad?
           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 11-10-2012, 15:15
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Duktigt! 4 km är inte lite att springa tummenupp.gif

          Jag gymmar ca 2-3 ggr i veckan. Bär aldrig tunga vikter eller något, utan det jag gör att jag löper lite på rullbandet, sen får rumpan, låren och magen lite egentid på gymmet.

          Sen är jag allergisk mot träning utan musik. Det går bara inte, får inte till det. Så tacka vet jag Spotify i mobilen.


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          Fjortispower
          Inlägg 13-10-2012, 11:24
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 712
          Medlem sedan:
          03-10-2010
          Medlem nr: 34 377



          Nähe! Det var visst bara vi som tränar här verkar det som unsure.gif


          --------------------
          Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 11:52
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          På sommaren "tränar" jag mest i trädgården, gräva och sånt. Så här års blir det mest bara bassängträningen 2 gånger i veckan. Jag vill kunna gå mer. Jag har fått nya skor med personliga sulor, även för vinterbruk, så det finns hopp om mer gång. Fast några 4 km blir det inte, i alla fall inte till att börja med.

          Ska någon av er vara med i stegtävlingen som börjar 22 oktober? Jag ska det i alla fall, men jag har ännu inte bestämt vilket personligt dagsmål jag ska ha.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 15:44
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          Vilken stegtävling? Var finns den?

          Ja det var värst vad det var få som tränar här. smile.gif
          Vet ju att många går med värk och andra problem som hindrar, men ni friska då? Är träning helt ute eller? wink.gif

          Idag har jag sprungit 4 km på jätteusla 32 minuter. Har ju som mål att komma 5 km på under 30 minuter. Det lär dröja innan jag når det målet.
          Nå ja, jag har inte bråttom.
          Däremot ska jag anmäla mig till tjejmilen så fort jag får råd. Just nu har jag inte de pengarna att lägga på något som sker i September nästa år.
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 15:52
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Anma @ 13-10-2012, 16:44) *
          Vilken stegtävling? Var finns den?


          Stegtävlingen är via jobbet, det är en massa arbetsplatser berörda. Jag vet inte om enskilda personer kan delta, det kostar ju en slant så jag är glad att få anmäla mig på jobbet. Tävlingen fungerar bra för alla, man kan tävla mot sig själv och samtidigt ha koll på hur laget och andra lag ligger till. Det ges ut priser, men det är inte en viktig faktor. I förra stegtävlingen bestämde jag att jag skulle gå det antalet steg som är mellan jobbet och torpet. Jag lyckades! Nu får jag väl höja målet litegrann ...

          http://www.steg.se/sv/start/varfor-stegtavling.aspx


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-10-2012, 16:10
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem sedan:
          16-03-2010
          Medlem nr: 28 483



          Jag har tänkt komma igång med min träning då jag i stort sett inte tränar alls i dagsläget. Vill stärka kroppen och orka mer - det behövs...

          Ska försöka lägga upp ett träningsschema och köra hemma några gånger i veckan, främst för att stärka ryggen och axlarna. Får fruktansvärt ont mellan skuldrorna när jag sitter framför datorn och arbetar. Dessutom köpt ett par hantlar för att motivera mig själv... nu i veckan ska jag komma igång och köra på riktigt! smile.gif


          --------------------
           
          Citera
          Christa
          Inlägg 13-10-2012, 16:30
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem sedan:
          02-01-2006
          Medlem nr: 6 894



          CITAT (Anma @ 11-10-2012, 11:34) *
          Jag tror att det finns en jättegammal träningstråd, men den är så gammal så jag bestämde mig för att inte leta fram den, utan starta en ny.

          Här kan vi peppa och diskutera träning, hur mycket som helst!
          Med positiv anda så klart. Gnäll om träningsvärk är tillåtet.

          Jag har äntligen kunnat börja träna igen. Efter nästan 10 års uppehåll.
          Springer eller intervallar 3-4 gånger i veckan och promenerar varje dag.
          Längtar till jag får börja styrketräna.

          Jag vill bli stark som en oxe. Stark och uthållig,

          Har börjat med att hänga i en dörrkarm. Det är väl inte styrketräning? wink.gif
          Första gången för någon vecka sedan orkade jag bara någon sekund. Igår hängde jag i 20 sekunder. Orkar inte lyfta mig alls.
          Men det ska det bli ändring på!
          Fuskar med plankan och utfall och sånt också, men det är inte heller styrketräning. Visst? biggrin.gif

          Idag ska jag ut och springa. Minst 4 km har jag bestämt. Med en tid under 7 min/km. Har varit precis på gränsen och nosat flera gånger men inte hamnat under. Men har börjat intervallträna, det kanske har förbättrat tiden lite grann. Om jag inte fixar det idag så fixar jag det sen. Har inga jättehöga krav på mig ännu.

          Tränar du och vad?



          Det var inte dåligt att orka springa så mycket direkt efter ett så långt uppehåll! När jag började springa efter några års uppehåll tog det stopp efter 100 meter. Då har jag ändå bra kondition i hjärta och kärl och är van att cykla och gå i skogen men springa - hua vad det gick trögt i början!

          Min sönderstressade kropp tål fortfarande ingen press så jag har lagt tidtagningen på hyllan för tillfället. Fick bakslag i somras och mådde skit. Gjorde uppehåll i springandet och nu när jag börjat igen så har jag promenerat i soliga partier av skogsvägen och sprungit när det är skugga. Det blir ju en slags intervallträning med njutarinslag. I gengäld har jag varit ute ett par timmar.


           
          Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 17:41
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Natur liv @ 13-10-2012, 16:52) *
          Stegtävlingen är via jobbet, det är en massa arbetsplatser berörda. Jag vet inte om enskilda personer kan delta, det kostar ju en slant så jag är glad att få anmäla mig på jobbet. Tävlingen fungerar bra för alla, man kan tävla mot sig själv och samtidigt ha koll på hur laget och andra lag ligger till. Det ges ut priser, men det är inte en viktig faktor. I förra stegtävlingen bestämde jag att jag skulle gå det antalet steg som är mellan jobbet och torpet. Jag lyckades! Nu får jag väl höja målet litegrann ...

          http://www.steg.se/sv/start/varfor-stegtavling.aspx

          Vad kul!
          Hoppas jag får ett jobb där de har såna raider. Och vettig friskvårdstänk. Typ gratis träningskort för de anställda. smile.gif


          CITAT (Christa @ 13-10-2012, 17:30) *
          Det var inte dåligt att orka springa så mycket direkt efter ett så långt uppehåll! När jag började springa efter några års uppehåll tog det stopp efter 100 meter. Då har jag ändå bra kondition i hjärta och kärl och är van att cykla och gå i skogen men springa - hua vad det gick trögt i början!

          Min sönderstressade kropp tål fortfarande ingen press så jag har lagt tidtagningen på hyllan för tillfället. Fick bakslag i somras och mådde skit. Gjorde uppehåll i springandet och nu när jag börjat igen så har jag promenerat i soliga partier av skogsvägen och sprungit när det är skugga. Det blir ju en slags intervallträning med njutarinslag. I gengäld har jag varit ute ett par timmar.


          Ja, det var knappast första springpasset idag. Första passet joggade jag 1 minut, gick en och en halv. Sen har jag ökat på successivt.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-10-2012, 18:21
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Ni som tränar , har ni förslag på vad jag kan göra?

          Blir nog simning när jag mår bättre , brukar kunna simma iaf.

          Att gå längre sträckor än 100 m är inte att tänka på just nu , inte cykla och inte göra något som gör att " hela kroppen " rör sig . Då gör sig min skada påmind .


          Har en arm som jag kan göra lite småsaker med , typ träna med en hantel e d.

          Kom gärna med fler förslag !


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 13-10-2012, 18:25
          Länk hit: #11


          Gäster






          Och jag längtar till vattengympan!!!!...... -cry-.gif Men nu tv. brukar jag försöka gå lite i taget under dagen, så jag inte tappar orken helt..... Sedan är ju en regäl pilatesboll en jättebra redskap, inte enbart att träna sittmusklerna när man ska hålla balansen.......
          Det finns mycket mer övningar att göra med den bollen, stärka buken, ryggen och även armhävningar osv.

          Jag har inte varit åt det hållet för att gilla att springa, men promenader är bra, även med stavar.
          För min del blir det gåbandet inne i börja med...... tacka vet jag det! Våran sjukg. har inte haft råd att skaffa ett nytt gåband ......dåligt, tycker jag.... thumbdown.gif

          Japp, alla ni, vänta bara när jag kommer med, men snubbla inte över mig innan jag hittat formen.... giggle.gif
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 18:36
          Länk hit: #12


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          Det gäller ju att hitta sin träningsform som fungerar. För mig är bassängträningen absolut det bästa. Så småningom hoppas jag att jag ska kunna simma också, på ryggen går bra, men dessvärre inte bröstsim. Omöjligt att få upp ansiktet ovanför vattenytan.

          Pilatesboll ... finns det förslag på övningar någonstans? Det verkar vara en bra träning och som skulle kunna fungera även för mig. Kanske till och med på "dåliga" dagar.


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 18:36
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (mamamaggan @ 13-10-2012, 19:21) *
          Ni som tränar , har ni förslag på vad jag kan göra?

          Blir nog simning när jag mår bättre , brukar kunna simma iaf.

          Att gå längre sträckor än 100 m är inte att tänka på just nu , inte cykla och inte göra något som gör att " hela kroppen " rör sig . Då gör sig min skada påmind .
          Har en arm som jag kan göra lite småsaker med , typ träna med en hantel e d.

          Kom gärna med fler förslag !

          Det beror på vad du har för problem.
          Jag hade ju ben som fungerade, så jag gick. Fast det kanske inte var det bästa för skallen alla gånger, men för välbefinnandet var det bra. Det var inte så mycket annat som fungerade...
           
          Citera
          Natur liv
          Inlägg 13-10-2012, 18:49
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 8 739
          Medlem sedan:
          08-05-2011
          Medlem nr: 43 937



          CITAT (Natur liv @ 13-10-2012, 19:36) *
          Pilatesboll ... finns det förslag på övningar någonstans? Det verkar vara en bra träning och som skulle kunna fungera även för mig. Kanske till och med på "dåliga" dagar.


          Det var inte så svårt att hitta några övningar på nätet. Några kan säkert fungera bra, men de där man använder händerna kommer antagligen inte fungera för mig. Kanske ska jag skaffa en pilatesboll ...

          http://www.styrkeprogrammet.se/nyheter/53


          --------------------
          Livet är härligt när man kan njuta av frukostkaffet till fågelkvitter och dofterna från kryddodlingen.
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 13-10-2012, 18:56
          Länk hit: #15


          Gäster






          Ta och kolla i den hjälpmedelskatalogen vi pratade om i en annan tråd Varsam .... de har bollar, men man kan även gå till en större affär som säljer träningsredskap.....
          Jag fick många av övningarna fr. sjukgymnastiken, har även något häfte någonstans.....
          Att enbart sitta helst lugnt på bollen en kvart per dag, stärker hela underpartiet hos oss kvinnor. Men man får nog prova sig fram vilken är din storlek på bollen, beroende hur lång du är ---- det ska kännas bekvämt....

          Ett bra tips är att inte köpa en hal boll, utan en som är lite rugglig på ytan, man halkar inte av så lätt när man gör plankan och armhävningar, samt alla vi som har ont i nacken så finns det bra magövningar där man inte behöver använda nacken utan man lutar sig med ryggen mot bollen och låter benen göra resten, gunga fram o tillbaka så att man känner av magmusklerna.
          På samma gång kan man ha vikter i händerna och även jobba med armarna sittande, liggande på bollen ...

          Innan man vant sig, ha väggen el fåtölj bakom dig, ifall man är på att glida av ... en träningsmatta under, så blir det mer stabilt....

          Verkligen bra grej att ha hemma....... kompiskram.gif

          Redigerat av Ugglemormor: 13-10-2012, 18:57
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 19:13
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (Rebecca @ 13-10-2012, 17:10) *
          Jag har tänkt komma igång med min träning då jag i stort sett inte tränar alls i dagsläget. Vill stärka kroppen och orka mer - det behövs...

          Ska försöka lägga upp ett träningsschema och köra hemma några gånger i veckan, främst för att stärka ryggen och axlarna. Får fruktansvärt ont mellan skuldrorna när jag sitter framför datorn och arbetar. Dessutom köpt ett par hantlar för att motivera mig själv... nu i veckan ska jag komma igång och köra på riktigt! smile.gif

          Bra där!

          Själv kämpar jag med att fuska med magövningar hemma. Jag är tyvärr den typen som måste hemifrån för att få nåt gjort... :/
          Har min balansbräda dock, den står jag på dagligdags. Men den gör nog ingen nytta längre, kan stå hur länge som helst utan att tappa balansen. smile.gif

          CITAT (Ugglemormor @ 13-10-2012, 19:56) *
          Ta och kolla i den hjälpmedelskatalogen vi pratade om i en annan tråd Varsam .... de har bollar, men man kan även gå till en större affär som säljer träningsredskap.....
          Jag fick många av övningarna fr. sjukgymnastiken, har även något häfte någonstans.....
          Att enbart sitta helst lugnt på bollen en kvart per dag, stärker hela underpartiet hos oss kvinnor. Men man får nog prova sig fram vilken är din storlek på bollen, beroende hur lång du är ---- det ska kännas bekvämt....

          Ett bra tips är att inte köpa en hal boll, utan en som är lite rugglig på ytan, man halkar inte av så lätt när man gör plankan och armhävningar, samt alla vi som har ont i nacken så finns det bra magövningar där man inte behöver använda nacken utan man lutar sig med ryggen mot bollen och låter benen göra resten, gunga fram o tillbaka så att man känner av magmusklerna.
          På samma gång kan man ha vikter i händerna och även jobba med armarna sittande, liggande på bollen ...

          Innan man vant sig, ha väggen el fåtölj bakom dig, ifall man är på att glida av ... en träningsmatta under, så blir det mer stabilt....

          Verkligen bra grej att ha hemma....... kompiskram.gif

          Vilken tur du har som kan använda armarna med vikter trots ont i nacken. För mig var det helt uteslutet. Kunde inte ens bära hem en liter mjölk utan smärtpåslag.
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-10-2012, 19:18
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          CITAT (Anma @ 13-10-2012, 19:36) *
          Det beror på vad du har för problem.
          Jag hade ju ben som fungerade, så jag gick. Fast det kanske inte var det bästa för skallen alla gånger, men för välbefinnandet var det bra. Det var inte så mycket annat som fungerade...



          Benen funkar men inte ryggen och när jag rör på mig för mycket så får jag mer ont p g a min skada. Just nu har jag precis " genomlidit " 9 - 10 veckor sängbunden med ryggvärk och varit tvungen att äta oerhörda mängder morfin.

          Mitt ryggproblem gör att jag inte kan eller ska gå för mycket , c:a 100 meter just nu , för då är risken stor att jag förlamas från midjan och neråt.

          Att träna med ena armen med en hantel går bra men visst måste det väl finnas mer saker som jag kan göra t ex sittande eller halvliggande i sängen ?


          Ska ta kontakt med min sjukgymnast snart igen men jag tänkte bara om ni har några förslag.


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera
          Anma
          Inlägg 13-10-2012, 19:32
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem sedan:
          02-05-2005
          Medlem nr: 5 642



          CITAT (mamamaggan @ 13-10-2012, 20:18) *
          Benen funkar men inte ryggen och när jag rör på mig för mycket så får jag mer ont p g a min skada. Just nu har jag precis " genomlidit " 9 - 10 veckor sängbunden med ryggvärk och varit tvungen att äta oerhörda mängder morfin.

          Mitt ryggproblem gör att jag inte kan eller ska gå för mycket , c:a 100 meter just nu , för då är risken stor att jag förlamas från midjan och neråt.

          Att träna med ena armen med en hantel går bra men visst måste det väl finnas mer saker som jag kan göra t ex sittande eller halvliggande i sängen ?
          Ska ta kontakt med min sjukgymnast snart igen men jag tänkte bara om ni har några förslag.

          Vilket elände du sitter i. sad.gif
          Jag tror att det är bäst att sjukgymnast hjälper dig, som har kunskap.
          Fast nu kom jag ju på en sak.
          Jag behöver stärka mina nackmuskler, inte de stora, utan de små. Till exempel ska jag ha ena handen mot örat och pressa mot den, försiktigt med huvudet. Ligga på rygg utan kudde och lyfta upp huvudet bara en aning med hakan ner mot halsen, en aning den också.
          Hela kroppen har ju också små muskler överallt. Dem tränar man med små, små rörelser istället för stora och vida, som ju tränar de stora muskelgrupperna. Kanske skulle det funka med såna övningar?
           
          Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 13-10-2012, 19:34
          Länk hit: #19


          Gäster






          mamamaggan,

          Ta ett snack med sjukgymnastiken och be dem att ge dig lättare övningar till det du kan göra hemma, eller om du föredrar att gå hos dom några gånger att lära mer.
          Tänk, att det finns "handlar" att ha i bassängen och den avlånga "flytspagettin" är bra till mycket. Jag kan inte simma pga min nacke, kanske på ryggen, men har min "spagetti" med oss på resor för att kunna gå ner i en pol ex.
          Det roligaste med "spagettin" är att peta in den under mellan benen, så att en del kommer upp mot nacken och på framsidan kan man ju hålla i den eller kila fast den under hakan och cykla i vattnet -------o faasen vad det går bra och öven fort ...... rotfl.gif mycket bra träning för oss som inte kan gå så bra.....

          Anma: -- jag har endast mycket lätta vikter, annars gör det ont i nacken och det gäller att lyssna vad kroppen säger....... det går bättre i vatten med armövningar med deras vikter.......
           
          Citera
          mamamaggan
          Inlägg 13-10-2012, 20:00
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem sedan:
          11-11-2003
          Medlem nr: 2 558



          Anma , där fick jag lite tips . Tack !


          Ugglemormor , jag har gått på vattengympa förut och vet en del om de saker du pratar om . Är jättebra saker att använda i vattnet de du tipsar om , tack till dig också !

          När du pratar om vattengympan så kommer lusten tillbaka , jag kan känna hur härligt det var med det där varma vattnet ( 34 grader ) och hur mycket lättare det var att röra sig.


          Ska som sagt prata med min sjukgymnast , en jättetrevlig kille , men får vänta lite och under tiden göra små saker här hemma. Varför inte lyfta en mjölkförpackning några gånger med den arm som klarar sådant?!

          Ska också göra lite av det som Anma föreslår , känner själv ganska snart om min kropp tolererar det.

          Någon mer som har tips till mig ?


          --------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

          Att känna skuld är att vara human
           
          Citera

          5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):


           

          Enkel version Datum och tid: 28-03-2024, 21:23
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon