Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kiviplanta, Hur den sköts.
          Tara
          Inlägg 24-11-2002, 19:50
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem sedan:
          24-11-2002
          Medlem nr: 403



          Jag har en kiviplanta som jag haft i två år. Den står ute under sommaren och klättar, cirka 1,5 meter lång. Inga blommor eller frukter. Under vintrarna har jag tagit in den, men jag vet inte om den skall klippas ner, hur den skall skötas över huvud taget.
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-11-2002, 00:44
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 18 593
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Jag vet inte riktigt vad det är för kiwi, olika sorter har olika härdighet, vissa sorter kan odlas året runt utomhus i sverige. Kiwi trivs inte inomhus den bör åtminstone få stå utomhus från sen vår till höst. Låt plantan stå ute och mogna av på hösten (= tappa sina blad, kiwi är en lövfällande växt). Ställ sedan växten på en plats som håller runt nollgradigt eller några plusgrader under vintern, ljus behövs inte eftersom växten är lövfällande. Vattna mycket sparsamt under vintervilan. Kiwi behöver sin vintervila. Utan vintervila kommer den troligtvis aldrig blomma. Kiwi har för det mesta skilda han och honplantor och det behövs en av vardera sort för att få frukt, det finns vissa förädlade kloner som är självfertila och kan få enstaka frukter utan korsbefruktning. Ofta blommar inte växten förren den är ca 4-5 år gammal, är din planta en frösådd från en köpefrukt kan det ta ännu längre tid.


          Nu är det nog lite sent att försöka få växten att mogna av, håll den vid liv och låt den följa en bättre växtsäsong nästa år.


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Johan Blomqvist
          Inlägg 26-11-2002, 10:43
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem sedan:
          26-11-2002
          Medlem nr: 415



          Jag såde några frön av en kiwifrukt som jag köpt i affären 1999 och dessa tog sig. Jag planterade sedan ut den i mina föräldrars trädgård 2001 och den klarade sig mycket bra över vintern. Trädgården ligger i Halland och plantan sattes mot en södervägg. Jag vet inte om det var en ovanligt mild vinter eller att jag bara hade tur för jag antar att det inte är någon särdeles bra proviniens på den eftersom jag köpte frukten i affären och då borde moderplantan ju vara odlad i Italien eller Nya Zeeland. Om jag skulle vara du skulle jag testa att hålla kiwin ute, kanske gräva ner krukan i jorden.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 12-05-2024, 13:54
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon