Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


           
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kryddspiraler, kom gärna med idéer!
          Cilla
          Inlägg 14-11-2002, 15:16
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Jag tänker anlägga en kryddspiral i vår. Det är ett stenröse med örter planterade i spiral. Kan vara stort eller litet. En ganska enkel sak, men det vore kul att inhämta idéer!

          En kryddspiral är ett uråldrigt sätt att odla ätliga, värmekrävande örter. De är vanligare i Sydeuropa än här. Vitsen är att man skapar en väldränerad och värmehållande miljö för kryddorna i en form som gör det enkelt att plocka dem. I viss mån, särskilt i torra klimat, försöker man också göra luften kring sprialen lite fuktig.

          Jag tänker mig min kryddspiral så här:
          Jag gräver en grund grop, kanske 15-20 cm djup i en cirkel på 1,5 m i diameter. Här i gropen ska vatten samlas när det regnar mycket.
          Lägger stenar i cirkeln med en topp som är ca 1,5 meter hög.
          Formar en spiralgång från topp till botten med de ytligaste stenarna.
          Lägger sand och jord i spiralgången (Kanske häller jag sand eller grus över röset när jag bygger också, så att inte jorden sedan ramlar ned mellan stenarna)

          Kanske gräver jag en smal vallgrav runt röset som regnvatten kan samlas i, eller så gör jag som Sydeuropeerna och gräver en liten men djupare damm strax intill röset där det finns plats. Kanske ska man göra bådadera?

          Sedan på med jord i spiralgången, och ned med växterna. De högsta högst upp, de mest solkrävande på sydsidan osv. Tänker mig att stenarna så småningom knappt kommer att synas när örterna vällt ned och växt upp.

          Någon som gjort något liknande eller får idéer för hur man kan bygga den?

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 14-11-2002, 21:56
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hejsan,

          Det låter ju vettigt. Vi kan ju fotografera verken i vår när byggnationen av kryddspiralen är på gång och innan plantering skett .

          Tills dess har nog herrarna webbis fixat ett fotoalbum på detta forum.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 15-11-2002, 11:15
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Elisabeth - Västkustkolonisten har jag jag tycker är en helt vansinnigt fiffig ide att odla kryddor i pyramid.
          Jag MÅSTE hitta på någe bra jag med - umpf ...humpf -
          skall försöka skissa lit ei helgen på mina projekt och funderingar (yipee)

          Hälsningar ifrån Ingrid
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 15-11-2002, 16:40
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Att anlägga kryddspiraler är ett sätt att bli av med sprängsten också. Denna oformliga, vassa eländiga sten. Jag ska aldrig i mitt liv spränga sönder berg igen!

          Men sprängsten har intressant form om man tänker på dem som skulpturer. Bara man slipper ta i den och gå på dem... Såg en kryddspiral (Kosters Trädgårdar) som var byggd av sprängsten. En liten en, men där såg de söndersprängda stackars stenarna ut att ha funktion.

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 16-11-2002, 15:15
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 20



          Cilla,

          Jag har en våldsamt livlig fantasi men jag msåre säga att kryddspiral i sprängsten - där gick visst jag bet ;-)
          Förresten - syns 'spiralen' efter ett tag? Det är välan bara växterna som går i spiral inte stenen va?
          Eländigt att sakna visualiseringsförmåga över något som låter så spännande!

          Hälsar Ingrid
           
          Citera
          Virgo
          Inlägg 16-11-2002, 16:27
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 17



          Hejsan,

          Jag tror om du lägger en vinbergssnäcka med öppningen neråt så kan du visualisera spiralen.
          Stenarna måste oxå byggas upp i spiralform. Det kanske bör räcka med en 30cm bred "autostrada" i spiral.


          --------------------
          mvh
          Virgo


          Den som hittar stavfel får behålla dessa!
           
          Citera
          Cilla
          Inlägg 16-11-2002, 18:18
          Länk hit: #7


          Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem sedan:
          04-11-2002
          Medlem nr: 126



          Bra liknelse med vinbergssnäckan Wilhelm!

          Jag tror att stenröset kommer att vara mer eller mindre osynligt på sommaren och titta fram under hösten och vintern när örterna börjar vissna.

          Men en massa krypande timjan ska det bli som väller över alltihop. Det ska inte vara glest mellan plantorna i min spiral! (Citrontimjan har jag märkt klättrar mycket villigt över stock och sten om den behöver. Backtimjan också förstås, men den är knappt ätlig med sina krypblad.)

          Cilla


          --------------------
           
          Citera
          Aila
          Inlägg 16-11-2002, 22:44
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem sedan:
          02-11-2002
          Medlem nr: 87



          Lägger detta bakom örat och väntar på era foton till våren.
          Mycket spännande ideer.
           
          Citera

          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 26-04-2024, 01:49
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon